Bonkend geluid Nefit ketel

AHarm

  • #1
De laatste tijd maakt mijn Nefit Ecomline HR Excellent vaak een bonkend geluid, 2 tot 3 keer, nadat er warm water getapt is. Wat zou dit kunnen zijn? Ik denk zelf aan de drieweg klep, maar misschien is dit een bekend verschijnsel en weet iemand wat hier aan de hand is?
Alvast dank voor reactie.
 

Lange Herman

  • #2
Ketel wordt te warm?
Geeft het display een 2 aan?
Ik zou eerst de pomp controleren.
 

AHarm

  • #3
Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad wel eens een 2 op het display gezien. Ik heb niet de indruk dat de ketel te warm wordt. Alhoewel, ik heb vloerverwarming en een moduline 400 en weersafhankelijke instelling. Ik heb het idee dat dit nog nooit echt goed gewerkt heeft en ben de laatste tijd veel bezig met de instellingen om dit beter te krijgen. Ik zie wel vaak dat de keteltemp wat hoger is dan de gevraagde T (een graad of 4). En zie dan vaak de code 0Y. Op dat gebied heb ik veel draadjes op dit forum gevolgd. Ik ga er van uit dat dit niet met het bonkend geluid te maken heeft, want dit is echt van de laatste tijd.
 
Laatst bewerkt:

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #4
Ben geen CV expert maar heb wel thuis dezelfde ketel hangen.

Bonkend geluid na tapwater bedrijf en tevens regelmatig code 0Y klinkt mij toch als de driewegklep die aan het overlijden is.

Haal de mantel van de ketel, motortje van de driewegklep af halen en dan de klep met de hand eens indrukken. Komt deze snel weer terug omhoog als je hem los haalt?

Ik heb onlangs zelf de cartridge en de motor vervangen. Kostte minder dan 100 euro en was in een half uurtje gepiept.
 

AHarm

  • #5
Dank allen. Ik heb de drieweg klep bekeken en die lijkt inderdaad niet al te soepel te lopen, vooral bij het indrukken. Als ik hem indruk, komt hij wel redelijk snel terug. Soms op een paar millimeter na. Aangezien de temperatuurregeling op het ogenblik aardig goed is, wacht ik maar eerst even af. Op youtube zag ik ook een filmpje om zo'n klep te reviseren en kan ik dit van de zomer misschien eens proberen. Alhoewel je geloof ik wel een speciale sleutel nodig hebt. Anders moet er met de volgende onderhoudsbeurt maar een nieuwe in, maar de ketel is ook al aardig op leeftijd en zal ik binnenkort op zoek moeten naar een nieuwe (of naar een warmtepomp).
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #6
Cartridge vervangen is heel makkelijk zelf te doen. Sleuteltje krijg je bij de nieuwe cartridge erbij.
 

AHarm

  • #7
Ah, goed om te weten, maar bij nader inzien...... Ik heb de kap er nu een poosje af om te zien en te luisteren wat er gebeurt. Als ik de warm water kraan open draai gaat de 3-weg klep geruisloos in de juiste stand. Even later hoor ik ergens verder naar achteren een harde klap. Soms ook 2 of 3. En zag ik ook even code 2 op het display. Wat mij verder opvalt is dat het opwarmen van de boiler niet in 1 keer gebeurt maar er wordt een aantal keren opnieuw gestart blijkbaar. Geen idee of dat normaal is. Ik probeer een video toe te voegen maar dat lukt mij niet.
 

Lange Herman

  • #8
Boiler kan verkalkt zijn?
Boilersensor kan defect zijn?
Als de boiler verkalkt is, zou ik een nieuwe ketel overwegen.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #9
Ook een boilersensor is relatief eenvoudig zelf te wisselen. En als je een multimeter hebt kun je hem doormeten. Juiste waardes staan vermeld in de installatiehandleiding.

Als de boiler is verkalkt dan zou ik er inderdaad ook geen geld meer in steken.
 

AHarm

  • #10
Weerstandswaarde komt wel overeen met wat in de handleiding staat, zal dus wel aan een nieuwe ketel toe zijn, maar ik wilde dat eigenlijk nog wat uitstellen ivm nieuwe ontwikkelingen en eventueel betere subsidieregelingen voor warmtepompen, maar goed, er zal wel niets anders op zitten. Ik zag zojuist dat het display wel een keer of 4 achter elkaar code 2F aangaf. Dus ik denk dat het erger wordt. Wat ik me nog wel afvraag is hoe dat geluid nu precies ontstaat.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu