Bauknecht GSF 1172 verwarmt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik heb al wel wat gezocht in andere onderwerpen en alhoewel ik wel eea vond wat erop leek brengen de antwoorden me niet echt verder.

De machine is zoals gezegd een Bauknecht GSF 1172 met servicenummer 08/7212.

Ik heb de machine tweedehands gekocht als zijnde werkend, ik heb bij mij thuis 1 vaat gewassen en dat ging perfect, sindsdien verwarmt hij het water niet meer. Verder loopt de machine in mijn optiek nogal snel door de programma's heen.

Wat heb ik al gedaan?
Verschillende programm's van verschillende temperaturen geprobeerd ==> maakt niks uit, machine verwarmt nooit.

Ik heb de droogkookbeveiliging gereset. Dat was min of meer per ongeluk, ik lag wat te klooien en ineens klikte ik iets in....dat bleek later die beveiliging te zijn, maar zonder soelaas dus blijkt nu.

1 van de 3 NTC's gemeten. (Ik meen de 65 graden NTC) die NTC schiet off scale op mijn multimeter (van 5 euro) op de hoogste schaal en die is 2000k ohm. Als ik hem iets verwarm kan ik de weerstand wel omlaag krijgen naar zo'n 130k ohm als ie een tijdje in mijn hand ligt. Dit lijkt me veel, maar ik heb geen referentie van wat de waarde zou moeten zijn. Ook heb ik de andere NTC's (nog) niet door gemeten.

Koudweerstand van het verwarmingselement is 16 ohm (op de allergoedkoopste multimeter die er is) en er is geen sluiting naar de aarde.

Ik heb een programma gedraaid terwijl ik de spanning over het element heb gemeten. Af en toe schakelt de machine wat en krijg je heel kort een spanning erover. 1 maal zelfs een nette 230V gemeten voor een seconde of 3, maar daar wordt het water natuurlijk ook niet warm van.

Ik stel vast dat het verwarmingselement waarschijnlijk in orde is, maar dat de machine om de een of andere reden het element slechts sporadisch en dan ook zeer kort aanstuurt.

Waar denken jullie dat het probleem zit of wat is een goede volgende test om de oorzaak vast te stellen. Ik ben HBO technisch opgeleid als werktuigbouwer en behoorlijk handig met de handen al zeg ik het zelf, dus het uitvoeren van een bepaalde test behoeft geen probleem te zijn als dit belangrijke informatie kan opleveren.
 
Het benodigde servicenummer (NC-code) begint met 85.... en heeft 12 cijfers.
Staat op zijkant deur.

Vermeld dat nog even, dan kan het juiste model beter opgezocht worden. :wink:

Over het probleem zelf kan ik helaas niets zinnigs noemen.
 
Ik weet dat het daar staat en dat het volgens de instructies 12 cijfers zou moeten hebben...Ik heb echter op de rechter zijkant van de deur gekeken en daar staat dus: "Servicenummer 08/7212" Ik kom dus maar tot 6....

Het plaatje is verder niet beschadigd ofzo, waardoor sommige cijfers misschien onleesbaar zouden kunnen zijn....er staat gewoon niet meer op dan dit....
 
Ik zie het in de lijst vaatwassers van Bauknecht: dit model stamt (vermoed ik) nog van de tijd voor men de 85-code als servicenummer gebruikte. Helaas komt jouw nummer niet in mijn lijst voor.

Hopelijk weet een van de witgoedspecialisten desondanks toch raad!
 
Wat nog wel eens voor wil komen, is dat een van de draden van het element eraf brandt. Controleer dus goed de draden naar het element.

Thermostaten zijn waarschijnlijk verbreekcontacten, dit is te herkennen aan de dikke bedrading. Zitten er hele dunne draadjes aan, dan heb je te maken met maak contacten.

Verbreekcontacten (dikke draad) moeten 0 ohm aangeven als je ze doormeet met een ohmmeter.

Maakcontacten moeten geen weerstand aangeven als je ze doormeet met een ohmmeter.

Je kunt de thermostaten heel simpel testen door het bovenste stuk van de thermostaat in een bak met warm water te dompelen. Natuurlijk wel warm water bijvoorbeeld wat net gekookt is.
Door nu een paar draadjes aan de thermostaat te maken, en deze aan te sluiten op je ohmmeter, kun je zien of de thermostaten schakelen.

Zijn de thermostaten goed, dan kan het ook zijn dat er een kabelbreuk in de deur zit. Verwijder de frontdeur, en je ziet een hele bos met draden lopen. Trek een voor een voorzichtig aan de draden, en je merkt vlug genoeg of je een van de draden eruit kunt trekken.

Succes.
 
Goed, ik heb de deur eens open gemaakt en toen viel mij al vrij snel het volgende op:

15477_Vaatwasser_004_1.jpg


Daar zal het probleem wel zitten, of vanaf daar moet het probleem eenvoudig te lokaliseren zijn.

1 van de verbrande draden loopt zo rechtstreeks naar het verwarmingselement toe, de ander naar een druk geregelde schakelaar. De drukgeregelde schakelaar heeft 3 standen (atmosferisch p1 en p2). De andere draad van het verwarmingselement loopt ook naar de drukgeregelde schakelaar. Weerstand tussen element en schakelklok is oneindig bij atmosferische druk, en 30 ohm bij p1 en p2. Zo wordt het eement dus niet gevoed. Het element wordt, zo blijkt, gevoed via een andere zwarte kabel vanaf de schakeklok, die alleen bij p2 weerstand minder dan 1 ohm heeft naar het verwarmingselement.

Wat mij echt verbaast is dat blijkbaar alle stroom, dus de volle 10 a 14 (bij het opstarten van het verwarminselement) ampere door de schakelklok heen loopt...is dat normaal bij vaatwassers? Ik weet van motorfietsen dat bijvoorbeeld het licht geschakeld wordt via een relais, omdat je liever niet al die stroom (zo'n 6 ampere) door je schakelaar heen wilt hebben....maar bij vaatwassers is dat geen probleem?

Hoe dan ook, als werktuigbouwer roep ik "Daar zijn de draden zwart, dus daar is het stuk". De vraag is nu, wat is er stuk? De schakelklok zelf? Lijkt me stug, omdat verder alles normaal functioneert. Kan ik gewoon te maken hebben gehad met een slecht contact? (met als gevolg overgangsweerstand, plastic gesmolten, nog slechter contact, geen besturing meer van het element)

Of nog een andere optie: Het waterniveau komt nooit hoog genoeg, schakelaar blijft hangen op p1, het element alleen aangestuurd in serie met een weerstand van 30 ohm. Er loopt continu 4 a 5 amp door een draad die er niet voor geschikt is, waardoor deze opfikt...

Goed, ik kan nog wel even doorgaan met opties verzinnen...maar dan moeten jullie allemaal zo lang lezen, dus dat is niet zo handig om te doen. Het zou helpen als iemand een elektrisch schema heeft van een (soortgelijke) vaatwasmachine en dat zou kunnen posten.

Anderzijds zijn alle tips natuurlijk welkom. Ik ben betrekkelijk vastbesloten dit probleem op te lossen en een beetje hulp kan ik daarbij wel gebruiken. Mocht ik uiteindelijk uitvinden dat ik een te duur onderdeel moet kopen, dan strand het oplossen daar, maar tot die tijd zou ik graag vaststellen WAT het probleem eigenlijk is.
 
Het probleem zijn de verbrande aansluitingen op je klok, je kunt ze schoon schuren, en er nieuwe dikke draden op zetten. Maar ik ben bang dat de contacten in je klok defect zijn. En dat is het einde verhaal.
 
Bedankt voor de snelle reactie, dus wat ik ga doen is zorgen dat de contacten OP de klok weer in orde komen. Dan gaat ie het misschien wel weer doen, TENZIJ de contacten IN de klok ook kapot zijn. Dan zal ie het niet (zo lang) meer doen.

Heb je je ook een prijsindicatie van een schakelklok? kost zo'n ding 2 tientjes? of 8? of?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan