Barrierestang monteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
Er is geprobeerd om in te breken in mijn garage: er staan flink wat koevoet- en schroevendraaerafdrukken in de 4 bovenraampjes. Ze hebben ze alle 4 geprobeerd en overal is het hang- en sluitwerk wel beschadigd en ontzet. Gelukkig bleken de raampjes net iets te veel tijd in beslag te nemen om open te breken, dus ze zijn niet binnen geweest.

Ik wilde daarom barrierestangen plaatsen (de bekende mosterd na de maaltijd). Omdat ik boven ook nog 6 van deze raampjes heb zitten is aanschaf van orignele stangen uit de winkel financieel gezien niet aantrekkelijk. Ik ben daarom naar het lokale metaalbewerkingsbedrijfje hier om de hoek gegaan om te vragen of ze er 10 voor mij kunnen maken (op maat). Dankzij de altjd behulpzame mensen daar worden ze voor een zacht prijsje en een kratje bier gemaakt.

Het idee was om een flinke stang of koker op 2 plaatjes te lassen, welke met 4 schroeven / bouten per plaatje gemonteerd worden.

Nu is mijn vraag: plaats je deze stangen op of in de dag van het kozijn? Of heeft het de voorkeur om ze voorbij het kozijn te laten doorlopen en ze in de betonnen muren vast te schroeven? Als je ze in de dag monteert heb je in feite makkelijker toegang tot de bevestigingsschroeven / bouten als het raampje ooit nog eens opengebroken wordt. Zitten ze aan de binnenkant op de muur, dan moet je al weer veel verder rijken en moet je het op de tast doen.

Waarmee kan ik de stangen het beste bevestigen? 1-Tourschroeven (anti inbraakschroeven) is uiteraard een optie, maar deze zijn er in maximaal 4x40 mm. Ik denk dat dat net te kort en te dun is. Ik kan ook houtdraadbouten gebruiken en de kop hiervan even aanslijpen met de haakse slijper, zodat je er geen dop of steeksleutel meer op kan zetten.
 
Bevestigingsplaatjes wat dikker laten maken, verzinkt schroefgat erin, daarna dichtplamuren. 2 verschillende schroefkoppen per kant, torx en pz om het lastig te maken.

Plaatjes in de dag schroeven, de originele hebben een hoeklijn als kopplaat. In hardhout is 4x40 sterk genoeg
 
De stang en plaatjes worden voldoende dik uitgevoerd, omdat de breedte van het breedste raampje 155 cm is. De stang en dus ook de montageplaatjes moeten daardoor stevig genoeg uitgevoerd worden, anders kun je de stang alsnog heen en weer bewegen (sjorren). Zodra je dat kan, voelen inbrekers dat de stang vanzelf los zal komen als ze maar lang genoeg sjorren.

Mocht het ooit (nog) een keer zo ver komen, dan moeten ze bij het beetpakken van de stang direct denken "deze is te stevig, laat maar".
 
Hallo

Als u parkers met inbus gebruikt, en later de inbus uitboort, krijgt niemand het meer open via de schroeven, (ook u niet)

Grt.
 
Het gebruik van 2 soorten schroef / boutkoppen daar had ik zelf ook al even aan gedacht. Dat is ene laatste leuke "tegenvaller" als ze besluiten tot het losschroeven van de stang ;). Simpel maar wel effectief.
 
Een los draadeind in de buis schijnt ook te helpen, dan is het eea niet door te zagen omdat het draadeind blijft draaien (zeggen ze)
 
Normaal wordt er een stuk rond in een buis gelaatst, je kan de buis inzagen, maar bijft steken op het meedraaiende rond in de buis, wordt veel toegepast, en is al een zeer oud middel.

(Werkt niet met een slijptol.)

Systeem van uitbeboorde zeskant heb ik toegepast op de kamelen brug, Amsterdam/Ijburg, en fietsbrug A.dam Rijnkanaal werkte zeer effectief tegen de diefstal van het RVS.


Grt.
 
Ook een optie om het nog lastiger te maken is om op de montageplaten 2 bussen te lassen en in deze bussen de staaf plaatsen. Zodoende kan de staaf draaien in de bevestiging.
 
De buitenste staaf kan je gewoon vasthouden :mrgreen:
Maar op deze manier past het wel altijd.
 
BertPleizier schreef:
Ook een optie om het nog lastiger te maken is om op de montageplaten 2 bussen te lassen en in deze bussen de staaf plaatsen. Zodoende kan de staaf draaien in de bevestiging.

Lijmtangetje/griptang op de "staaf", en zagen maar.

Grt.
 
Klopt, maar dan heb je al weer 2 handen nodig: 1 om de stang vast te houden en 1 voor de zaag. Dit was overigens ook niet een constructuur die de draadeindtheorie (zoals hierboven voorgesteld) moet vervangen.
 
Het zit meestal niet in de sterkte, maar hoe moeilijk kan je het ze maken en dat zijn
doorgaans de simpelste oplossingen, zoals b.v. een zeskant uitboren.

Grt.
 
Een inbreker zal echt niet gaan zagen, of met een slijptol aan de gang gaan.
Ten eerste maakt dat te veel herrie, en ten tweede duurt dat veel te lang.
Vaak zijn ze binnen 1 minuut binnen.
Duurt het langer als 2 minuten, dan vertrekken ze vaak weer, en gaan het bij de buren proberen, of verder in de buurt.

Dat zij de politie, toen ze bij mij hadden ingebroken.
Toen was de cilinder uit de achterdeur gehaald/gebroken.
Is ook een klusje van 10 seconden voor een inbreker, als je oud deurbeslag hebt.
 
"Mijn" politie vertelde mij vandaag dat wanneer men uit het zicht staat bij een vrijstaande of afgelegen woning inbrekers rustig hun tijd nemen om binnen te komen. Zeker als ze weten dat er niemand thuis is.
 
Juist, het gaat er over wat voor situatie zich voordoet, met een cilindertrekker maakte we voor de politie de deuren binnen enkele sec. open.

Zorgen dat ze altijd in het licht staan, (beweginsmelder) werkt ook preventief, ze komen en gaan graag in het donker.

Uitgesloten bij de brutale dagkraken.

Grt.
 
Geloof het of niet, maar mijn garagegevel met bovenraampjes is door 3 7W mini tl-buitenlampen uitgelicht en toch hebben ze geprobeerd de raampjes open te breken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan