AWB 28.02 WT driewegklep kapot of iets anders

Bobmw

  • #1
Hallo

Het volgende is afgelopen zaterdag onstaan.
Nadat er warm water was getapt werd de aanvoer van de CV leiding en de eerste radatoren wat warm(handwarm). Ketel gaf wel voldoende heet water. Eerst een keer gereset. Porbleem blijf zich voor doen en wat opviel was dat de pomp van de CV bleef lopen. App uitgeschakeld en de driewegklep los gemaakt. De Cartridge(of hoe dat ding ook mag heten) kon ik met een grote schroeven draaier gewoon induwen. Ging redelijk soepel. Na aanleiding van berichten op dit forum ook de boiler sensor eruit gehaald. Deze was droog. Doorgemeten in koud 6Kohm en in warm +/- 12,5 Kohm. Alles weer terug gemonteerd. Alles lijkt weer te werken. Alleen de pomp blijft lopen. Op dat moment valt mij op dat de driewegklep naar links(CV stand?) staat. Bij een reset gaat
deze even naar rechts en gaat dan weer naar links in een rust stand.
Het witte kunststof palletje is niet met de hand te bewegen. Als tijdelijke oplossing kan ik op het moment dat ik ww heb gepakt de connector onder aan de driewegklep eruit halen, zodat deze niet naar de Cv stand terug gaat, maar dan blijft het display een 7 aangeven.

Ik twijfel of de driewegklep wel kapot is. Wat is de juiste ruststand van de klep ? iemand suggesties ?
 

Xr8

  • #2
Is normaal. Als de cartridge kapot is krijg je vaak dat het enorm warm in de woning word, het tapwater komt dan maar moeizaam op temperatuur of geheel niet.

Succes.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #3
Als je de cartridge / het witte pinnetje niet soepel met de hand kan indrukken dan vervang de cartridge maar, want anders sloopt hij ook je motor en ben je dubbel zo duur uit ;)
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #4
Wanneer de klep naar de cv stand staat en de pomp blijft door draaien, brand de ketel dan ook??

Trek de kroonsteen aan de onderzijde van de ketel eens los, hier zit uw kamerthermostaat op aangesloten. Gaat de ketel dan wel in volledige rust ( na e.v.t. opwarmen van de boiler), dan zit het probleem in de kamerthermostaat.

Niet toevallig pas geleden een nieuwe kamerthermostaat geplaatst?

groet Avg
 

Bobmw

  • #5
Als de pomp draait in de cv ruststand, dan is de kegel uit.
Heb tevens al de kamertermostaat, die even oud is als de ketel, al los gekoppeld, maakt geen verschil. Ik denk dat op het moment de klep naar links(cv stand) gaat de pomp gaat lopen.

Hoort de ruststand de ww stand te zijn of kan het ook de cv stand zijn ?
Moet ik het witte pinnetje op de klep met de hand kunnen verzetten ?

Screech, als ik de kroonsteen los maak, wat zou er dan meoten gebeuren
als alles goed functioneerd (pomp stoppen ?)
 

Panic

  • #6
Klinkt als een ketel die op Cv-mode 4 staat, wat betekent dat hij nu op pomp continue staat.

Het komt vaak door dat deze toestellen dit spontaan doen. Het effect hiervan is dat hij na warm water gebruik de driewegklep laat omlopen naar de cv en daarna voor een seconde of 20 á 30 de pomp laat draaien. Dit zou je inderdaad aan je radiatoren kunnen voelen.

Even het boekje erbij pakken en kijken in welke mode hij staat, indien hij op mode 4 staat even terug zetten naar 2 of 3. Of hier op bladzijde 6
Even de mode knop ingedrukt houden op de gewenste mode om deze te bevestigen.
 

Bobmw

  • #7
Panic

Dit zou (na een aantal) resets toch weg moeten zijn. Ik vindt de gebruiksaanwijzing nogal onduidelijk. Hoe kan ik zien ik welke cv mode stand de ketel staat. als er nu geen actieviteiten zijn staat er een 3 in het display
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #8
Screech, als ik de kroonsteen los maak, wat zou er dan meoten gebeuren als alles goed functioneerd (pomp stoppen ?)
Wanneer je de kroonsteen los trekt,onder de ketel, dan zal de ketel niet meer reageren op de kamerthermostaat (deze is dan namelijk losgekoppeld).

De driewegklep hoort in ruststand op tap water te staan, naar rechts dus.

Voor de ingestelde mode's....

Druk steeds kort op de mode knop, er verschijnen verschillende letters en tekens. Daar waar u een knipperende punt achter ziet, in die modes staat de ketel ingesteld.

volgorde = t E b o verschillende streepjes tekens d h C een cijfer L H temperatuurs mode

Drukt u eens op de mode knop totdat u een cijfer met een knipperende punt ziet staan, (deze komt NA de d h C en staat VOOR de L H )welk cijfer is dit??
aan de hand van dit cijfer met knipperende punt weten we in wat voor fase de ketel staat. zie punt 5.5 van de TD

groet avg
 

Bobmw

  • #9
Het cijfer met de knipperende punt is 0.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #10
Heeft u een buitenvoeler? (weersafhankelijk)
 

Bobmw

  • #11
Nee, geen buitenvoeler.
Wat nu ook opvalt, de punt achter de h. (holiday) knippert ook
En de punt achter cv mode 3 _| kinppert ook
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #12
Om de ketel weer in het gebruikers niveau te zetten, drukt u op de mode knop totdat u de letter "d" tegenkomt. houdt nu de mode knop ingedrukt totdat de boel gaat knipperen.
De knipperende punt staat dan achter de "d" en uw normale vooraf ingestelde cv en tapwater modes is weer actief.
 

Bobmw

  • #13
Er lijkt weer leven in de brouwerij :) te komen, nadat ik de "d" heb vastgehouden.
Heb weer warm water en cv lijkt ook weer gewoon te werken.
Nadat de cv is uitgeschakeld stopt de pomp er ook mee.

de Cv mode blijft op 3 staan( wat is het verschil tussen 2 en 3?)
Alleen de Tapwater mode is mij onduidelijk.
De klep gaat ook weer terug naar rechts ww mode

ik denk dat ik jullie maar moet bedanken.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #14
Bij cv mode 2 heeft u een cv aanvoer water temp van 70 graad en bij mode 3 is dat 85 graad

tapwater mode moet op "t"of "E" staan afhankelijk van de door u gewenste tapwater warmhoud temperatuur.

groet Avg
 

Bobmw

  • #15
Staat op E, lijkt mij goed.

Rest mij eigenlijk nog 1 vraag. moet het witte kunststof palletje op de klep
nu wel of niet met de hand verschoven kunnen worden ? Bij mij is er geen beweging in te krijgen.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #16
Dat witte pinnetje moet als hij naar rechts staat eenvoudig naar links te drukken zijn.

kan dit niet dan zsm het binnenwerk vervangen anders is je motor er ook snel aan. [dubbele kosten]

je kan de motor er ook afklikken, in het midden onderaan de motor het kleine aluminium palletje indrukken en de motor een kwartslag draaien, en araf nemen, dan het binnenwerk moet eenvoudig in te drukken zijn, kan dit niet geld wat hierbovenstaat, kan dit wel is de motor overleden.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #17
Nee moet niet
sterker nog dat zal je niet lukken, dat palletje draait over een worm wiel.
Knappe vent als je die er over heen drukt.
Oftewel dan is je motor echt stuk, als je hem met de hand kunt verstellen
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #18
Niet mee eens helaas obelix2,

is de motor vrij, dus het palletje bovenin gezien van de motor, bij dit toestel dus max naar rechts kan je hem eenvoudig naar links duwen als alles goed werkt.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #19
OK, dan zit ik mis dus.
Is toch een standaard motor.
Soms wel naar 1 kant te bewegen ja.
Maar normaliter niet (dacht ik)
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #20
Geeft niets, kan de beste gebeuren,

ook ik ken niet alle toestellen even goed :)
het is de vc8010 en die is wel te bewegen in vrijstand.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu