Autohefbrug buiten plaatsen: Bevestiging/fundering en krachtstroom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je kan een brug wel 50 cm in de grond doen, maar je hebt nog steeds een put nodig om er onder te lopen.
Denk dat het aardig die richting op gaat en dan heb je ook nog een put met pomp nodig om de boel droog te houden.
 
Put 5 meter, 150, 100 breed is 7.5 kuub dus maakt weinig verschil
En je kan er voor hobbymatig gebruik ook kiezen de put korter te maken, de helft zelfs.
Dan moet je alleen de auto soms wat naar voren of achter zetten afhankelijk waar je aan wilt werken.
Misschien niet het meest efficient, maar dat is heel dit plan uberhaubt niet IMO :roll:
 
Nee maar ik heb anders geen plaats voor een hefbrug. en iets anders heb ik ook niets aan. ik ga echt niet plat onder de auto liggen. heel gedoe ook telkens weer met opkrikken etc.
 
Hebben ze geen hobby garage in de buurt waar je zo nu en dan een brug een dag huurt? Zit je ook niet met vloeistof dichte vloeren. Want die heb je ook nodig.
 
Een dag huren daar kom ik niet mee uit. kost klauwen met geld en de auto staat geschorst dus mag nog helemaal de openbare weg niet op. dus hoe krijg ik hem dan daar? heb zelf geen andere auto en ook geen trailer en ken ook niemand etc. als ik een brug heb kan ik hem helemaal ready maken in de tuin. dat moet dus hier gebeuren. de koppakking en alle andere pakkingen heb ik paar weken geleden zelf onder de carport al vervangen. kop ook zelf gevlakt met een glasplaat en gemeten met een rij. kleppen schoon gemaakt etc. draait veel mooier dan eerst nu. ik kan wel wat maar eronder liggen word een probleem. ik pas er trouwens amper onder ook. toen ik de auto net had zat de start motor vast en die heb ik eraf gehaald maar was een hele worsteling eronder te komen omdat het zo'n lage auto is. had hem zelfs hoog gezet maar viel nog niet mee. nee er moet gewoon een brug komen.
 
Hallo ik heb een hefbrug (spindelbrug) gekocht en moet deze nog opzetten. deze wilde ik in de tuin plaatsen . ik ben net klaar met schilderen . het betreft een groot en zwaar frame waar de palen opkomen en op vast worden gebout.

ik wilde hiervoor beton gaan storten. maar nu kwam ik op marktplaats een advertentie tegen waarin een verkoper zo'n dezelfde brug heeft en erbij had staan dat deze helemaal niet vast staat bij hem? met grote verbazing op foto's zag ik dat er grote auto's opstonden. veel zwaarder dan het autootje wat ik erop ga zetten. dus ik neem aan dat ik de beton kan uitsparen voor het plaatsen van mijn hefbrug en die gewoon op de tuin tegels kan plaatsen? het betreft een groot en zeer zwaar breed onder frame wat bij niet te tillen is. daar komen de palen dus op. deze moet dan zeer stabiel zijn. hebben nog anderen hier ervaringen mee? ik had hier nog nooit van gehoord maar als het echt veilig is en niet uitmaakt of zo'n type brug verankerd is of niet dan heb ik een hoop werk minder en scheelt het weer aanzienlijk in de kosten.



IMG_8687[1].JPG

IMG_8690[1].JPG

IMG_8689[1].JPG

IMG_8692[1].JPG

IMG_8691[1].JPG
 
Hoe weet je dat wat een ander heeft gedaan veilig is? "Het is al die tijd niet ingestort" is niet het beste antwoord... Daarnaast staat de brug bij de ander binnen, en weet je niet wat er onder de vloer zit. In ieder geval verdicht zand, ipv grond buiten.
 
Daar heeft de fabrikant een document over, montagehandleiding en gebruiksaanwijzing.

Als je het blok eruit haalt of terug plaatst dan verschuift het zwaartepunt van de auto behoorlijk. Dan is het wel prettig als het eea rechtop blijft staan.



Waar wil je de brug op monteren, zwarte grond en een paar stoeptegels?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad zwarte grond en een paar stoeptegels. heb geen montage handleiding erbij. is een verouderde brug dus zaal ook niet meer te vinden zijn.
 
als je deze brug los monteert en je hebt er een auto op staan waar je t blok uithaalt zal deze zeker gaan kantelen, ik zou adviseren de brug deugdelijk te monteren op een voldoende draagkrachrige betonvloer of hiervoor gestorte kolommen
 
Blok haal je er toch altijd uit als de auto helemaal beneden staat? alleen losdraaien doe je aan de onderkant als je hem opheft maar dan zit het blok er nog in. eruit tillen gebeurd bij mij met een garagekraan en daarvoor moet de auto op de grond staan. zie ook geen reden waarom de auto zonder blok naar boven moet...
 
Sorry, maar kom je hier voor nu advies over hoe je die hefbrug moet monteren of kom je hier om alleen bevestiging te krijgen van wat je zelf al uitgedacht hebt? Je bent helemaal vrij in het maken van je eigen keuzes, maar het enige wat je als terugkoppeling geeft is "ik weet het zelf beter", maar zoek wel weer een oplossing voor het volgende probleem wat ontstaat door mijn keuze.
 
De verkoper op marktplaats gebruikte de brug als poetsbrug.
Ik zou mij aan de installatievoorschriften houden.

MONTAGE

DOELEINDE

Met behulp van elektrische twee-zuilen hefbruggen kan sme-
ren, olie verversen, banden verwisselen en andere werkzaamhe-
den eenvoudig en gemakkelijk onder het voertuig worden
uitgevoerd.
Elektrische twee-zuilen hefbruggen kunnen in om het even
welke ruimte worden geïnstalleerd mits de hoogte van deze rui-
mte niet kleiner is dan de slag van de hefbrug plus de hoogte van
het hierop geplaatste voertuig. Het installeren van elektrische
twee-zuilen hefbruggen in de open lucht of in ruimten waarin
vanwege de behandeling van ontvlambare produkten brand- of
ontploffingsgevaar bestaat wordt afgeraden.

BEVESTIGING VAN HET GRONDVLAK
De vloer van de voor de montage van de hefbrug bestemde
ruimte dient volkomen waterpas te zijn en moet sterk genoeg zijn
om de maximale last op de hefbrug te kunnen verdragen en de
zijdruk van de verankeringsschroeven zonder barstvorming te
kunnen weerstaan.
Een minimaal 130 mm dikke betonlaag van kwaliteit 250-350
Kp/cm² is hiervoor vereist.

Plaats het grondvlak van de hefbrug op de voorziene plaats
en gebruik het als sjabloon voor het markeren van de punten
waar de boorgaten van de verankeringsschroeven moeten wor-
den geboord (afb. 1).
Verwijder het grondvlak en boor nu 120 mm diepe boorgaten
met een diameter van 20 mm op de gemarkeerde punten (afb.
2-A).
Situeer het grondvlak terug op zijn plaats en pas de schro-
efgaten van het grondvlak op de boorgaten. Duw vervolgens de
verankeringsschroeven in de boorgaten (afb. 2-B) en schroef ze
vast tot een koppelmoment Mo = 8 m. Kp. bereikt wordt.

 
@Walker. als je mijn beginpost hebt gelezen vraag ik inderdaad naar ervaringen van mensen die ook hun hefbrug hebben los staan. dus ja het was opgezet om bevestiging te krijgen voor wat ik zelf al had uitgedacht .als ik dan reacties krijg van mensen die hier zelf geen ervaringen mee hebben en het hunne ervan denken dan ga ik daar ook op antwoorden. dat mag toch? ik ben toch niet verplicht om naar anderen te moeten luisteren dat ik mijn hefbrug moet gaan monteren zoals zij het zouden doen...ik vraag alleen naar ervaringen van mensen die hun hefbrug ook hebben losstaan. schijnbaar krijg je dan reacties dat je advies zou vragen over hoe je een hefbrug moet monteren . het monteren van een hefbrug hoef je mij niet uit te leggen. weet wel hoe te monteren. maar daar ging het niet om.
 
Als er alleen een oldtimer van 1000kg op komt te staan en geen bus van 2500kg dan kan er meer.
Maar los op tegels op zwarte grond lijkt me een stap te ver.

Als je toch de grenzen op wilt zoek: test dan alles wat naar boven gaat eerst met extra gewicht. Bijvoorbeeld met 300kg aan water of zakken zand helemaal voor of achterin en heen en weer naar boven.
En dan nog opletten met bouten loshalen en met een lang verlengstuk.

Dat onderframe scheelt een boel, maar als het niet goed ondersteunt wordt, dan zullen de punten waar de kolommen op staan zakken, het frame kromtrekken en de kolommen aan de bovenkant naar buiten bewegen.
 
Inmiddels toch besloten om wat beton te leggen maar niet zo dik . meer om het vlak te krijgen. ik dacht aan 20cm dik beton in de Vorm van het frame. dus H vormig. het frame moet wel waterpas komen te staan. de kolommen moeten iets naar buiten worden gezet . dit voor het gewicht naar binnen. staat ook op tekening van de hefbrug aangegeven. kan dan ook eventueel worden vastgezet in het beton. de voeten van het frame zijn 130 cm lang en frame is 315 cm breed. de middelste frame buizen staan 50cm uit elkaar. een zak beton van 25 kilo kost 3,99 moet dan nog wel een kuip en mixer hebben etc.
 
Ik snap niet helemaal waarom je nog advies vraagt, je krijgt hele goede zodat het verantwoord is om onder de auto te werken.

Zwarte grond is instabiel, vandaar dat als je een huis bouwt het op wit zand doet. Als je rechtstreeks op zwarte bouwt en de grond wordt zacht door regen dan wordt het instabiel. Dan heb je niet alleen een brug nodig om aan je oldtimer te knutselen maar ook een trekbank als je pech hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan