Airco met radiatoren en warmtepomp

Helpmnkoelkastisstuk

  • #1
Hallo allemaal,

Ik zou graag met radiatoren mijn woonkamer en slaapkamer willen koelen met mijn CV-systeem en een warmtepomp. Door de CV-leidingen en radiatoren laat ik dan ijswater circuleren dat gekoeld wordt met een water-water warmtepomp die met de warmte uit huis (via een buiswarmtewisselaar) een boilervat opwarmt voor warm tapwater. Lijkt me heel duurzaam om die warmte in je vat te stoppen, vergeleken met een 'normale' airco (lucht-lucht wp).

Weet iemand een geschikt type warmtepomp voor een dergelijke opstelling (voor een bestaande boiler of buffervat)? En weet iemand ook geschikte radiatoren? Alles moet natuurlijk goed geïsoleerd zijn en condensafvoerend. Moet ik verder nog ergens op letten? Ik lees in https://www.klusidee.nl/Forum/topic/vloerverwarming-als-koeling.37955/ dat je dan een zogenaamde 'chiller' nodig hebt. Maar hierop zoeken levert weinig op. En zoeken op 'waterkoelmachine' levert slechts enorme installaties op voor bedrijfspanden. Ik kwam ook dit https://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=7085 tegen waar men momenteel toevallig hetzelfde wil doen.



P.S. hoe kun je woorden als geïsoleerde en ideeën met accenten schrijven op dit forum? Als ik op Voorbeeld druk bij het ingeven van zulke karakters verdwijnt mijn hele bericht.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Met radiatoren gaat dat erg slecht, je hebt daarvoor convectoren nodig met geforceerde luchtstroom en een condensafvoer.
je gebruikt daarvoor en water/water warmtepomp waarbij je de warme stroom door je boiler laat gaan.
rendement is erg slecht en comfort gering.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #3
Met normale radiatoren gaat dat niet lukken.
Ook niet met normale convectoren, het enige wat werkt zijn convectoren met een speciale regeling en ventilatoren of een ventilatorconvector.
Ook is er een beperking van de hoogte met convectoren,
aangezien koude lucht naar beneden wil vallen is een ventilator nodig.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #4
Vanzelfsprekend moet je dan inderdaad condensafvoerende radiatoren gebruiken met een zeer hoog vermogen (dus meestal met ventilator erin). Ik dacht aan de Jaga Briza. Weet iemand nog andere?

En welke warmtepomp zou geschikt zijn? Kan dat met elke type water-water wp?
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #5
Daarbij hoop ik voor je dat je cv leidingen dampdicht geisoleers zijn. Is dit namelijk niet dan kun je het vergeten. Er ontstaat dan namelijk condens op je leidingen.

John
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #6
De Briza is zeker geschikt.
Als regeling kun je een thermostaat nemen met 0-10V uitgang maar
ook een ingebouwde regeling op basis van aanvoer temperatuur.
(DPC.BRC6 of de nieuwere JFCC controllers)
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #7
Nu nog een geschikte water-water warmtepomp vinden. Weet iemand er eentje? Liefst een die niet al te groot is.

Dampdicht is een goed punt inderdaad. Ik vraag me af welke leidingen ik daarvoor moet hebben.
 

CV__

  • #8
Beetje raar verhaal. Je moet dus nog het hele systeem kopen? Ruimte koelen en de warmte voor tapwater gebruiken geeft een hele forse delta T, dus niet echt interessant. Vervolgens heb je een gigantische voorraad heet tapwater terwijl je daar 's zomers helemaal niet veel van gebruikt.

Los daarvan zijn radiatoren rot om mee te koelen. Ook die met condensafvoer; je wilt de koude bovenin inbrengen, niet onderin.

Koop gewoon een normale lucht-lucht warmtepomp (=airco); veel minder nadelen.

Daarnaast kun je een warmtepompboiler gebruiken waar je 's zomers de slangen van afhaalt zodat hij zijn kou in de ruimte (zolder) loost. Zulk soort boilers kosten bijna niks na aftrek van subsidie. 's winters zet je de slangen er dan weer op en laat je 'm buitenlucht gebruiken.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #9
Oke misschien zie ik het iets te rooskleurig in, maar volgens mij zijn er juist vele voordelen:
  • Een huis met veel mensen en niet al teveel ruimte is perfect geschikt: veel warm waterverbruik, weinig om te koelen, dus het vat zit niet snel vol.
  • Een groot buffervat (denk aan 1000 liter en meer, afhankelijk van je verbruik) kan qua tapwater de relatief koude zomerse dagen overbruggen wanneer er niet gekoeld wordt.
  • In huis is het warmer dan buiten op plaatsen waar je koeling nodig hebt, dus de werking is juist beter dan een gewone WP (als je die gebruikt voor SWW, lagere delta t). Helemaal als je op je zolder wilt koelen. COP is waarschijnlijk gelijk aan die van een warmtepompboiler op ventilatielucht.
  • Je gebruikt de warmte duurzaam in plaats van het weg te gooien zoals bij een airco.
  • Over je punt dat hoogte een probleem vormt omdat koude lucht zakt: klopt, en dat is juist een voordeel want de Jaga Briza kun je ook aan het plafond hangen en je hoeft je bestaande radiatoren niet te verwijderen (het koel CV-circuit wordt dus een aparte lus met dampdichte leidingen).
  • In tegenstelling tot een warmtepompboiler is dit systeem veel minder beperkt: je kunt in elke ruimte van je huis koelen met gestandaardiseerde regelmechanismen (elektronische thermostaatkranen die koeling ondersteunen).
  • En als klap op de vuurpijl: je hebt geen STEK monteur nodig, want je pompt alleen maar water rond. Koelvloeistof zit in je WP.

Deze mate waarin deze voordelen echt tot zijn recht komen is natuurlijk afhankelijk van de situatie, maar in het algemeen denk ik dat dit een veel duurzamer alternatief is voor airco.
 

JeffreyD94

  • #10
Hoe wil je dat in de winter oplossen als je convectoren aan het plafond vast zit?

Iets te rooskleurig... ?

Het is leuk dat mensen willen helpen om de energie verspilling de minimaliseren, maar hoeveel extra energie haal jij eruit, waar vervolgens een ander bedrijf meer uitstoot van produceert icm de kostprijs?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #11
Je neemt gewoon twee Briza's, en tegen de wand en de andere tegen het plafond.
Ideaal!
 

CV__

  • #12
Veel mensen in huis = veel om te koelen. Een persoon is ~ 100W.

Hoeveel boven de 1000L? Wat mag dat kosten? Wat is het standverlies van al die vaten?

Euh, nee. In de zomer veelal buiten 30 graden, ik wil het dan binnen juist koeler dan buiten hebben.

Nee, gewoon gelijk. Behalve dat je die WP boiler ook in de winter kunt gebruiken wanneer je binnen geen koelvraag hebt.

Dus in de zomer ga je tropisch douchen, en in de winter op ijswater? Of wil je zo'n vat van 30 kuub met een zout er in om 's zomers het volledige warmteoverschot in te dumpen om het er 's winters uit te halen?

Lang warm douchen wordt meestal niet duurzaam genoemd..

Helaas hebben 90% van de Nederlandse huizen lage plafonds waardoor dat niet handig is tenzij je zeg maar bij de korte 10% van de bevolking hoort. De andere 10% van de huizen is van voor de oorlog en hebben vaak een energievraag van hier tot de maan.

Ooh, dus twee CV systemen. Dus twee keer systeemkosten.

De warmtepompboiler kan het hele jaar door je tapwater verwarmen; jouw constructie alleen als het binnen naar je smaak te warm is.

Idem dito bij de warmtepompboiler. Voor de split airco wel STEK nodig, maar dat kan wel uit gezien twee sets radiatoren niet hoeft aan te schaffen...

Als je enkele tienduizenden euro's te veel hebt zal het uiteindelijk vaste energetisch efficiënter zijn. Het zet waarschijnlijk meer zoden aan de dijk om gewoon alles in PV te stoppen en een airco te kopen.

Waar wil je in de winter van verwarmen? Uit dat buffervat? Heb je wel eens uitgerekend hoe groot dat moet zijn? En wat voor standverlies dat heeft door het jaar heen?

Protip; zet langs elke wand in je huis een aquarium van 20cm breed, zo lang en zo breed als de muur. Moet je eens opletten; je koelvraag daalt gigantisch :wink:
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #13
1000 liter, dat is niks en kan gewoon in 1 vat. Maar daarom zei ik ook dat het maar net van de situatie afhangt (je moet er plek voor hebben e.d.).

Misschien kan iemand eens wat berekeningen maken. Een gemiddeld huis koelen op een gemiddeld warme dag, hoeveel energie kost dat? Dan kijk je hoeveel liter water je daarmee kunt verwarmen, het rendement van een WP in aanmerking genomen. Met een dergelijke berekening heb je dan meteen een idee hoeveel water je idealiter moet douchen in de ochtend/avond om de hele dag te kunnen koelen. Is dat teveel dan kun je natuurlijk een groter vat nemen. Je kunt dan koude dagen overbruggen. Juist in Nederland is het klimaat daar uitermate geschikt voor.

De winter overbruggen, daar moet je inderdaad een vat voor hebben met een andere orde van grootte. Dat kan ook natuurlijk en lijkt me een prima idee voor bijvoorbeeld flats e.d. Sterker nog, volgens mij werkt een brine-water warmtepomp (diepteboring) middels dat principe. In de zomer wordt het warme water opgeslagen om het er in de winter weer uit te halen. Eigenlijk wil ik een dergelijk systeem in het klein uitvoeren.

Mijn punt is dat je het systeem dient te berekenen op dit alles. En meer personen is denk ik een voordeel hier: een gemiddelde douchebeurt gebruikt vermoed ik een stuk meer over de hele dag genomen als de opwarming door de persoon zelf. Ik zal kijken wat ik kan doen en even gaan rekenen en wat aannames doen (maar ben geen expert hierin dus hulp is welkom).

Je hebt overigens gelijk dat het niet efficienter zal zijn dan een lucht-lucht WP. Dat argument van mij klopte dus niet helemaal: als het binnen koeler wordt dan werkt de WP steeds minder goed terwijl je buiten natuurlijk altijd aanvoer hebt van verse warme lucht. Maar op een warme zolder zal het echter in het begin wel beter werken, tot het afkoelt tot een lagere temperatuur dan buiten.

Dan over het systeem zelf (wat eigenlijk het belangrijkste deel is van mijn vraag!). Mijn plafonds zijn 2,70m hoog en een Briza is 20 cm hoog o.i.d.; niet veel hoger dan een airco binnenunit dus. Lijkt me dus prima kunnen. En niet te vergeten: je hebt ook geen (lawaaiige!) buitenunit nodig!

Of de kosten hoger uitvallen, ook met een extra systeem, weet ik niet. Ik had het bij mijn rijtje voordelen bovenaan expres niet genoemd omdat het ook weer afhankelijk is van van alles. Geen STEK-monteur scheelt behoorlijk denk ik (en het is milieuvriendelijker zonder koelvloeistof, en als het gaat lekken is het minder erg).

Verder is een apart CV-systeem juist voordeliger omdat je je leidingwerk toch dampdicht moet isoleren en dus anders moet vervangen. Het hoeft overigens niet een compleet apart CV-systeem (CK-systeem :lol: ) te zijn. Het kan er nog steeds mee verbonden worden zodat je in de winter de Briza's als extra radiatoren kunt inzetten (meer vermogen, hoger rendement). Het enige is dat je mogelijk antivries nodig hebt.

Een ander voordeel dat ik nog niet genoemd heb (en wat ook met kosten te maken heeft) is dat dit idee maar een enkele warmtepomp nodig heeft. Nu heb je ook wel multi-split-airco's maar dan heb je nog steeds meerdere koelleidingen naar elke binnenunit nodig. Bij dit systeem kun je gewoon doorlussen naar elke nieuwe Briza.

Nadeel is wel dat de Briza's behoorlijk aan de prijs zijn. Dat komt volgens mij omdat er weinig concurrentie is. (Kan iemand er ook maar 1 noemen?)

En de warmtepompen zijn waarschijnlijk ook niet goedkoop. Wie weet welke warmtepomp geschikt is hiervoor? Hoeveel vermogen is nodig voor goede koeling van een gemiddeld huis? Is elke water-water WP geschikt?

Kortom, het lijkt me nog steeds een goed idee. Inderdaad, het zal wel betekenen dat je het slim moet uitdenken en slim moet gebruiken. Maar daar vraagt onze energietransitie nou eenmaal om, op alle fronten.

---------------
Over die quotes: ik snap je bezwaar, dat vond ik ook eerst, maar het staat gewoon wat rommelig. Op een andere site zou het natuurlijk prima zijn, maar hier willen we het liefst dat iedereen in zijn antwoord een samenhangend stukje schrijft, met name als het antwoord wat langer moet zijn dan gemiddeld. Niet dat jouw bijdrage niet gewaardeerd wordt natuurlijk :)

Een ander probleempje overigens: ik kan geen accenten zetten op letters op dit forum. Het zou wel fijn zijn als dat wel zou kunnen worden opgelost!
 

CV__

  • #14
1000 Liter kan inderdaad in 1 vat, maar als je een hoog rendement wilt hebben, houdt je de temperatuur in het vat relatief laag, dus dan is 1 liter uit zo'n boiler voor het douchen anders dan een liter uit een "normale" electrische boiler die het op 60 graden bewaard. Voor legionalla moet je alsnog af en toe het hele vat heetstoken.

Gemiddelde huizen bestaan alleen op papier. Het verbruik van een airco is nog geen kwart van de hoeveelheid warmte die je onttrekt. Dus zeg 300W uit het stopcontact, 1500W uit de ruimte is 1800W wat je buiten afgeeft. Dan is je boiler snel "gevuld" hoor.

Een douchebeurt van 90 Liter van 37 graden (aanvoer 10 graden) is 90*(37-10)*4180 = 10,2 MJ

Een persoon in rust die 100W afgeeft gedurende 8 uur; dat is 3600*8*100=2,9 MJ

Maar douchen kan ook korter natuurlijk, en ook met minder liters. Als je veel douched begin je natuurlijk ook met een douche WTW.

Die Briza's zijn gigantisch; een aircounit hang je aan de muur en is veel kleiner.
Je opmerking over de buitenunit is helemaal hilarisch. In jouw systeem heb je netzogoed een compressor nodig... maar die staat dan waarschijnlijk binnen. Overigens is de buitenunit van mijn airco nogal stil. Mensen vergelijken altijd met een of ander afgeragd ding van 200 euro.

De koelvloeistof is ook zo'n punt; die zit ook gewoon in jouw systeem, maar dan in een monoblock. Maakt verder niks uit; als het systeem lek is, is dat qua milieubelasting net zo erg. Hooguit dat er iets minder in zit vanwege minder leidinglengte.

Nee, het is nog steeds geen goed idee, want je hebt nog steeds geen oplossing voor warmtevraag, en je oplossing bij een hoge koelvraag is het weg laten lopen van water. Zulke systemen bestaan allang, en ze worden nauwelijks gebruikt omdat je dan naast de kosten voor elektriciteit ook nog een hogere waterrekening krijgt.

Als je gewoon begint met het grondig isoleren van je huis en aanbrengen van goede externe zonwering dan is in de winter je warmtevraag erg laag en in de zomer de koudevraag erg laag. Zoals er momenteel nieuwgebouwd wordt... daar zitten erg veel kassen bij waar het in de zomer totaal niet te harden is, jammer. De interne warmtelast (personen, computers, stofzuiger..) moet je altijd wegkoelen of afzuigen, maar bij goede isolatie is de warmte intreding van buiten gewoon veel lager.

Begin ook met het 's zomers overdag niet afzuigen als er niemand thuis is.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #15
De Briza is 12,7cm hoog, dus dat valt best mee.
Er is ook nog een nieuwere uitvoering "Briza 22",
die is 22cm dik maar dat is in principe een inbouw uitvoering.
Het voordeel van dat toestel is dat het vermogen nog hoger is.

De prijzen lijken of zijn misschien niet zo laag maar dat zijn dan ook bruto prijzen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #16
Helpmnkoelkastisstuk schreef:
Een ander probleempje overigens: ik kan geen accenten zetten op letters op dit forum. Het zou wel fijn zijn als dat wel zou kunnen worden opgelost!
Ik kan wél één accent zetten, dëze ook. Ligt misschien aan je toetsenbord?
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #17
ëéóö

Oh inderdaad, het werkt wel, maar als ik accenten toevoeg kan ik niet eerst het voorbeeld bekijken door op "Voorbeeld" te drukken. Dan wordt het hele tekstveld leeg namelijk en er komt geen voorbeeld.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #18
Meerdere kleinere vaten zou beter zijn inderdaad om sanitair warm water te krijgen. Maar dat hoeven er maar twee te zijn. Een kleintje die altijd heet is en een grotere voor het 'overschot'. Een enkel vat is trouwens ook prima mogelijk, mits deze voldoende hoog is. Je kunt dan optimaal gebruik maken van de gelaagdheid in temperatuur door de thermosifonwerking.

Dan wil ik even reageren op dit stukje:
Die Briza's zijn gigantisch; een aircounit hang je aan de muur en is veel kleiner.
Je opmerking over de buitenunit is helemaal hilarisch. In jouw systeem heb je netzogoed een compressor nodig... maar die staat dan waarschijnlijk binnen. Overigens is de buitenunit van mijn airco nogal stil. Mensen vergelijken altijd met een of ander afgeragd ding van 200 euro.
Volgens mij is de ventilator in een aircobuitenunit de grootste boosdoener bij geluidsoverlast, niet de compressor.

Je hebt het verder over isoleren e.d., maar ik stel voor dat we het daar niet over hebben. We gaan ervan uit dat als je een vorm van koeling wilt installeren dat al het 'laaghangende fruit' al geplukt is en je echt koeling nodig hebt.

Het argument over de koelvloeistof vind ik wel erg belangrijk. Natuurlijk zit er in elke warmtepomp koelvloeistof, maar als je met water koelt, dan beperkt het zich alleen maar tot het kleine beetje dat in de WP zit. Volgens mij is dat maar een fractie van de hoeveelheid schadelijke koelvloeistof van een vergelijkbaar grote koelinstallatie met traditionele airconditioning.

Bedankt voor je berekening. Dit soort berekeningen zijn een eerste stap in de opzet van een dergelijk systeem, en ik ben het met je eens dat het voor sommige gebruiksdoeleinden niet handig is. In veel gevallen is een gewone airco ongetwijfeld een pasklare oplossing en is er geen ruimte voor iets beters. Echter, met een beetje denkwerk en planning kun je m.i. wel degelijk in een groot deel van de gevallen een opstelling bedenken waarin 'mijn systeem' kosteneffectiever en in ieder geval milieuvriendelijker is. Er zal uiteraard ook een terugverdientijd aan vast zitten die je mee moet nemen in je berekeningen.

Hoe dan ook, ik denk dat de voors en tegens nu allemaal wel besproken zijn. Het belangrijkste blijkt te zijn dat je vat snel vol kan zitten op een hete dag. Aangenomen dat je daar dus even aan moet rekenen en je buffervat goed moet dimensioneren, laten we ons dan vanaf nu concentreren op de kern van de zaak en dat is hoe het systeem uit te voeren.

Ten eerste, ik zou graag weten waar ik op moet letten bij het selecteren van het type water-water WP. Ik heb nog geen geschikte kunnen vinden. Hoeveel vermogen is correct voor koeling van een gemiddelde woonkamer, zeg 80m3? En hoe kies je een WP die ook geschikt is om warm tapwater te leveren en dus hoge temperaturen aankan? Of in ieder geval in de buurt komt van de 60 graden, zodat je weinig hoeft bij te verwarmen. Moet ik letten op een specifieke koelvloeistof?

Ten tweede, het soort warmtewisselaar/radiator had ik al gevonden: de Jaga Briza. Ik zoek nog steeds naar wat concurrerende alternatieven, maar tot op heden heb ik nog niks kunnen vinden.

Eerst nog maar even over die Briza's dan: ik had de Briza 22 nog niet gezien. Hij staat nergens op de Nederlandse site trouwens; alleen op de site van Noord-Amerika. De 'normale Briza' kan ook ingebouwd worden trouwens. Volgens mij lees ik dan 11,7cm dik. En wandmontage is ook mogelijk, net als bij een airco.

Wat ik trouwens niet snap: er zijn tweepijps- en vierpijpsmodellen. Met de vierpijps-radiatoren kun je tegelijkertijd verwarmen en koelen. Wat is daar het nut van? De convectorvinnen/lamellen (van de warmtewisselaar dus) voor warm en koud zijn overigens niet eens gekoppeld aan elkaar. Het lijkt mij dat je prima één zo'n warmtewisselaar kunt installeren en er dan vier pijpen op aansluiten, twee voor koelen en twee voor verwarmen. Het lijkt erop dat ze dat bij de Briza 22 wel hebben gedaan.

Ten derde is er dan natuurlijk nog het dampdichte leidingwerk, maar dat is misschien iets voor later.

Opmerkingen welkom!
 

CV__

  • #19
Gisteren al een stuk getyped, maar toen liep mijn antieke laptop vast.

Naja;
Een enkel vast is gunstiger dan meerdere, want minder verliesvlak.

Geluid van de buitenunit; het geluid van de compressor dringt veel dieper de constructie (gebouw) in dan het geraas van de ventilator. Die ventilator maakt trouwens ook nauwelijks toeren. Hooguit bij extreme koude buiten (toch niemand die buiten zit) of bij extreme hitte (idem of andersinds al herrie buiten). Ik heb actief bij m'n buren nagevraagd of ze ook maar *iets* hoorden, en dat was niet het geval. Nu horen die wel meer dingen niet... maar ik hoor 'm zelf ook niet als ik buiten ben. Binnen op bepaalde plekken wel, dat is dan het geluid van de compressor wat via de leidingen wordt doorgegeven.

Qua laaghangend fruit; in bijna alle gevallen waar airco wordt opgehangen is er nog een enorme verbetering te maken qua isolatie. Een airco is echter veel makkelijker te realiseren dan voorzetwanden en vervangen van ruiten / kozijnen.

Koelvloeistof is nog zo iets; mijn set zat 740 gram R410a in bij levering en dat moet aangevuld worden met 20 gram per extra meter leiding boven de 10m. Dus ook zonder leidingen zou je al 540 gram nodig hebben. Linksom of rechtsom is leidinglengte dus een miniem deel qua koelvloeistof. Het meeste zit in compressor, verdamper en condensor.

De kosteneffectiviteit van wat je voorsteld... ik ben benieuwd. Zelfs het systeem met een grondbron is al niet meer interessant voor enkele rijtjeshuizen, simpelweg omdat de intallatiekosten niet opwegen tegen het hogere rendement. Naarmate isolatie beter is geworden en de cycli in de warmtepompen zuiniger is geworden (veelal door verbeteringen in compressoren) is de absolute winst van een hogere COP steeds kleiner geworden.

Wat veel interessanter is dan bufferen in water is bufferen in zout wat een faseovergang heeft op een interesante temperatuur. Of water maar dan rond het vriespunt; dan heb je een vaste temperatuur waaromheen je enorm veel energie er in kunt stoppen of kunt onttrekken. Dat wordt her en der ook al wel toegepast, maar de terugverdientermijnen zijn nog niet zo goed.

Gemiddelde woonkamer bestaat ook niet. Paar meter extra HR++ glas op het zuiden zonder overstek vermeerderd de warmtevraag al enorm. Ontbrekende isolatie in woningscheidende muur en wel / niet koelende buren is ook zo'n ding.

Verwarmen en koelen tegelijk kun je gebruiken voor drogen zonder dat het kouder wordt. Of natuurlijk twee verschillende systemen. Bijvoorbeeld verwarmen op restwarmte en koelen vanaf een warmtepomp.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #20
Oké: dus goede kwaliteit WP, minder geluid, en dan vooral compressorgeluid binnen. Goed om te weten.

Als je installatiekosten meeneemt geef ik je groot gelijk: dit zal vast duurder zijn dan een airco. Dat komt ook omdat airco's zo veel verkocht worden. Als andere warmtepompen meer gemeengoed worden zal vast ook de prijs omlaag gaan. Het CBS inventariseert hoeveel warmtepompen verkocht zijn afgelopen jaren: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/82380NED/table?fromstatweb Je ziet hier dat er veel meer airco's (voor koeling) zijn en nog veel minder lucht-water warmtepompen. Beide groeiden met 30% afgelopen jaar. Dit geeft weer dat er veel meer airco's worden verkocht dan warmtepompen voor verwarming.

In dit geval is er geeneens een warmtepomp die hiervoor specifiek bedoeld is. Als ik dit zou willen installeren zou ik een gewone water-water WP moeten aanschaffen. Dat hier geen bestaande oplossing voor is kan te maken hebben met dat het systeem niet rendabel is. Of dat het lastig is dat je vat vol kan raken.

Goed om te weten dat de hoeveelheid koelvloeistof meevalt. Echter, een monoblock geeft minder kans op lekken natuurlijk.

Wat bedoel je met water maar dan rond het vriespunt?
En wat is precies het voordeel van bufferen in zout?

Verwarmen en koelen tegelijk met die Briza's: dus als er een luchtstroom door het apparaat gaat, gaat deze eerst door de koele convector, waarbij condens neerslaat en deze dus water onttrekt aan de lucht, en vervolgens gaat de lucht door de warme convector die zorgt dat de lucht weer opwarmt. Over energiezuinig gesproken. :roll:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu