Afzuiger etna avance

Henk1940

  • #1
Wie kan mij helpen, laatst is een printplaatje van mijn afzuiger doorgebrandt. Het leek mij makkelijker om het plaatje te vervangen ipv een nieuwe afzuiger op te hangen. Echter kost dit ongeveer evenveel als een nieuwe afzuiger dus dat is geen optie. Nu wil ik het zelf doorverbinden alleen ik ben niet heel goed met electra. Kan iemand mij hiermee helpen, of wordt het toch een nieuwe afzuiger.


 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dit kun je niet op een veilige en bruikbare manier 'doorverbinden'.

Je zou dan precies moeten weten hoe de oorspronkelijke printplaat in elkaar zat, welke wikkelingen de motor had en dan die printplaat met veilige schakelaars nabouwen. Waar haal je de juiste schakelaars vandaan en waar het schema van de aansluitingen? Wij kunnen dat echt niet bepalen alleen maar aan de hand van een paar foto's van een stel kabels.

Dat wordt geknoei en bovendien: als er iets gebeurt, een ongeluk of brand, ben je niet verzekerd omdat je willens en wetens een apparaat ingrijpend hebt gewijzigd.

Hier is m.i. geen andere keuze mogelijk dan de gehele afzuigkap vervangen.
 

DSR9500

  • #3
Vaak brand bij dit soort afzuigkap zo'n printspoor door, omdat er sluiting in een gloelamp van de verlichting is ontstaan.

printje zelf is eenvoudig.
meestal eenvoudig te herkennen, welk printspoor is weggebrand.

kun je er een foto van posten?

dan even logisch denken en circuit nalopen..
en dmv draadbrug het spoor herstellen.

suc6..

en ....vervang de gloeilampen gelijk door ledlampjes !


tip... maak ook foto's voor en tydens demonteren :?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik vraag me af of iemand die 'niet erg goed met elektra' is, dit nog in oude staat kan herstellen en dan de fouten in de printplaat (of de schakelaar op de printplaat) kan herstellen.

Zoals op de foto te zien is, zijn de draden ruw afgeknipt. Er is dus aan de kant van de printplaat niet eens meer vast te stellen wat de toevoer vanaf de stekker geweest is en wat de draad naar de lamp was. Om dat te weten te komen moet je toch iets meer kijk hebben op elektra.

Dan is de motorleiding eveneens afgeknipt, waardoor niet meer bekend is welke draad aan welk punt van de printplaat zou moeten komen. Alleen dmv. het originele schema zou je kunnen weten hoe het moet zitten. Maar dan moet je wel zo'n schema kunnen lezen (en aan een Etna schema komen is als leek niet makkelijk zoniet onmogelijk).

En dan moet de oorzaak van het probleem nog gevonden worden, ook niet makkelijk voor iemand zonder verstand van zaken. Voor jou is een defecte printbaan iets heel gewoons, het doormeten van een schakelaar eveneens, maar voor iemand die nooit zoiets bij de hand heeft gehad is dat heel andere koek.

Dat afknippen is waarschijnlijk gedaan in de veronderstelling er wel even een paar kroonsteentjes tussen te zetten en de zaak zo weer aan het draaien te krijgen. Dat raad ik ten stelligste af!

Het is prachtig als er mogelijkheden zijn defecte apparatuur weer aan de praat te krijgen, maar er zijn grenzen. Zoals dit eruit ziet, lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat Henk1940 dat op veilige wijze bruikbaar kan maken. :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu