Aflakken tafel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mn22

Vaste beantwoorder
Ik heb onlangs mijn eettafel kaalgeschuurd en opnieuw gebeitst. De kleur is nu zwart bruin en aangebracht dmv waterbeits. Vervolgens heb ik de tafel tweemaal gelakt met een alkyd pu hoogglanslak en tenslotte eenmaal zijdeglans afgelakt.

Probleem is nu dat de zijdeglanslaklaag bij strijklicht wat streperig is. Ik heb de lak aangebracht met een viltroller.

Doe ik iets niet goed, of is dit gewoon het gevolg van het werken met een roller? Ik besef me overigens dat de zwarte ondergrond het niet makkelijker maakt.
 
U heeft over en watergedragen laag en alkydlaag gezet is het verhaal. Een ongelukkige combinatie. U had beter een watergedragen systeem kunnen blijven aanbrengen.

Waarom heeft u eerst en hoogglanslaag en daarna een zijdeglanslaag aangebracht? Er zijn nl ook watergedragen hoogglanzend lakken en zijdeglans lakken.
 
Het gaat om ouderwetse waterbeits, als ik daar een watergedragen lak overheen zet, dan lost de waterbeits gedeeltelijk op en ontstaan er vlekken. Vandaar de alkydlak, overigens op advies van de plaatselijke verfspeciaalzaak.

Vervolgens schrijft de fabrikant van de lak voor dat gestart moet worden met een laag hoogglans en vervolgens aflakken met een laag zijdeglans. Vandaar eerst twee lagen hoogglans.

Probleem zit denk ik ook niet zozeer in de waterbeits met alkydlak combinatie. Na twee lagen hoogglans was het resultaat bijzonder strak. Het probleem ontstaat bij het aanbrengen van de zijdeglans laag. Deze is op de grote vlakken bij strijklicht wat streperig en dat valt op bij een zwarte ondergrond. Begrijp me overigens niet verkeerd. Het oppervlak is strak als een spiegel, enige wat je ziet is dat de matteringspasta kennelijk niet helemaal egaal verdeeld wordt.

Het is niet heel erg zichtbaar, maar ik heb het graag perfect. De vraag is dan ook of dit gewoon een bijeffect is van het gebruik van een roller of dat ik iets verkeerd doe. Wellicht kan ik de grote vlakken beter spuiten voor een egaler resultaat?
 
Een uiterst vreemde combinatie ( water en olie verdragen elkaar bijzonder slecht).

Als de zijdeglans laag streperig aanziet kan dat zijn oorsprong hebben in het te schraal aanbrengen met de viltroller. De brekingsindex van een hoogglans is zeer verschillend aan die van een satin / zijdeglans.
 
Tijdens het drogingsproces van de waterbeits verdampt al het water en daardoor gaat overlakken met een alkydlak prima. Veel beter dan met een acryllak,want dan lost de waterbeits weer op. Zo vreemd is die combinatie waterbeits met alkydlak dus niet. Waterbeits is natuurlijk ook geen acrylbeits.

De fabrikant van de lak geeft inmiddels aan dat het de matteringspasta is die de strepen veroorzaakt en dat dit zichtbaar is door de donkere basiskleur van de tafels. Elke afwijking in de laagdikte zie je. Hun advies is om een poging te wagen met de spuit.

Ik heb nog een tv dressoir staan, waar de romp nog van moet worden gebeitst.Ikdenk dat ik maar eens een poging ga wagen om het blad van dit dressoir te spuiten. Als dat goed gaat spuit ik de tafelbladen nog een keer over en anders laat ik het denk ik maar zo.
 
Ja, ook wel natuurlijk, alleen waterbeits trekt veel meer in het hout dan een acryl interieurbeits o.i.d.. Waterbeits is daarmee wezenlijk anders, in feite is het niet meer dan kleurpigmenten opgelost in water. Acryl interieurbeits daarentegen vormt echt een beschermlaag op het hout.

Aflakken van waterbeits met een watergedragen pu lak is overigens geen succes, dat heb ik wel geprobeerd om te kijken of dat soms een beter effect geeft.
 
Inderdaad. Polyuretan matched niet met in water opgelost poeder ( waterbeits).

Waterbeits dringt dieper in de porien door de lage viscositeit , maar niet veel dieper dan verdunde ( en daarmee zet u altijd een eerste laag op) acrylbeits.

De samenstellling van water met pigmentpoeder is zeer zeker anders dan acryl beits ( synthetische thermoplastische hars ). Als u dan over een waterbeits die geen enkele flexibiliteit kent een thermoplastische verf zet, dan ontstaan er onthechtingsverschijnselen vanwege het verschil in spanning tussen de twee lagen. Echter, dit kan vrij lang duren omdat de laagdikte van uitgedampte waterbeits gering is en de reactietijd dus lang op zich kan laten wachten.

Hetzelfde gaat u ervaren door over een watergedragen lak een alkydlak te gebruiken zonder de juiste voorbewerkingen. Ook hier is het de oppervlaktespanning tussen de 2 systemen die voor onthechting zorgt. Dit valt te corrigeren door de watergedragen laag volledig mat te schuren ( lees> een zeer geringe laagdikte overhouden zoals bij waterbeits) en hierover een All-Grund hechtprimer te zetten.

Vervolgens kan probleemloos worden afgewerkt met een alkydverf. Het is zeer aannemelijk dat men u vanuit deze theorie het advies heeft gegeven over de waterbeits een alkydlak te zetten.
 
Kees, de waterbeits vormt geen afsluitende laag, maar het zijn losse pigmenten. De uitzettingscoefficiënt zal daardoor overeenkomen met het hout van de tafel en van een laag zonder flexibiliteit is dus geen sprake.

Verder is het de bedoeling dat de waterbeits voor het kleureffect zorgt, terwijl de houtnerf wel zichtbaar blijft. Deze ilaag is dus gedeeltelijk transparant en zo dun dat je er absoluut niet aan moet schuren. Ook een all grund hechtprimer gaat niet, want die zijn niet transparant.

Waterbeits wordt sinds jaar en dag gebruikt om meubels op kleur te brengen. Ook voordat de acryllak op de markt kwam, werd waterbeits al zonder problemen afgelakt met oplosmiddelhoudende lakken. Waterbeits is naar mijn mening ook de enige manier om meubels op een acceptabele manier op kleur te brengen. Acryl interieurbeitsen leiden zonder twijfel tot een veel minder goed resultaat.

Het is gewoon niet goed mogelijk om waterbeits met een blanke lak op acrylbasis af te lakken,zonder dat de waterbeits gedeeltelijk oplost. Vanuit dit oogpunt moet er dus een blanke lak met een ander oplosmiddel dan water worden gebruikt. Dat gaat ook prima, want van slechte hechting of onthechting is geen sprake. Wat dat betreft is er niets mis met het advies van de plaatselijke verfspeciaalzaak.

Hier treedt nu alleen het probleem op dat de zijdeglans laag niet perfect egaal wordt met de roller. Dat effect zit dus niet in de waterbeits ondergrond want die is met twee hoogglanslagen afgesloten, maar zal dus worden veroorzaakt door de manier van opbrengen in combinatie met de donkere ondergrond. Daardoor zieje immers alles.
 
Dat vrees ik ook, ter info nog een afbeelding van de salontafel zoals deze nu is en van een deurtje van het tv dressoir. Het deurtje is overigens prima geslaagd.

3019_deur_1.jpg

3019_salontafel_1.jpg


Denk er overigens sterk over om de tafel maar zo te laten.
 
Beste Mn22,

Zo op de foto ziet de salontafel er zeer strak uit, geen banen te zien!

Mag ik vragen hoe krasvast dit is?

En wat ik niet helemaal begrijp is waarom eerst een beits en dan een lak wordt gedaan, wat is daar het voordeel van? En begrijp ik goed dat de keuze voor eerst een hoogglanslak en daarna een zijdeglanslak is omdat de hoogglans een mooie strakke dichte basislaag geeft waarop de zijdeglans lekker pakt?

Ik ben zelf met een projectje bezig van een eettafel, en zit met 2 problemen: stofdeeltjes en de toplaag ter voorkoming vd krassen. Hoe heeft u het probleem met stofdeeltjes aangepakt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan