Aeg lavatherm e20 storing.

Drogeraeg

  • #21
Ik heb het even geprobeerd, maar mijn machine start niet op in stand 1.

Ik kreeg wel een keer de afkorting 'den' op het scherm.
 

Lampje45

  • #22
Dat is dus een reed relais, dus is men van de vlotter en meet anodes nu naar een ander type vlotter.
Alles wijst er op dat dit het probleem is.
 

Lampje45

  • #23
Het is wel een uitgeschakelde machine en dan een fractie eerder op de hoofdschakelaar drukken, onmiddellijk gevolgd door de twee toetsen bij start.
Paul in het filmpje meldt ook al, dat het niet altijd vlekkeloos gaat.
Maar ga er maar vanuit dat het oplossen van het vlotterprobleem de machine het weer doet.
Want je had een melding E00 en zit er niets in het foutgeheugen.
 

Drogeraeg

  • #24
Dus vlotter werkt niet goed? Dus vervangen begrijp ik?
 

Lampje45

  • #25
Ja, dat geeft de foutmelding waarschijnlijk ook aangeeft dat er een probleem in de kring is.
Bij AEG was het altijd gebruikelijk dat de kring onder normale omstandigheden gesloten is.
Het was dus zo dat als een pomp moest starten de kring open ging. Dat heeft te maken met de draadbreukfilosofie, dat niet alleen het te bewaken niveau actie kan geven en de situatie veilig gesteld wordt en dit gebeurt er ook als er een draadbreuk optreedt. Dan gaat de pomp ook aan. En loopt je geen waterschade op.
Dus ik denk dat het verzamelalarm dit gesignaleerd heeft als verzamelalarm.
 

Drogeraeg

  • #26
Hoi,

Inmiddels de vlotter vervangen zonder succes.

Wat zou het nog kunnen zijn. Toch problemen op de printplaat?

Mvg, lambert
 

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #27
Heb je nu al uitgelezen of het evt e23 is en dus die cooling fan ? Want daar is niet voor niets een bullitin over.
 

Lampje45

  • #28
Ik vind de manier van zoeken wat chaotisch en is het voor een buitenstaander niet meer te volgen.
Wat is er nu geconstateerd?
Vergeet even niet jij bent onze ogen en oren.
Dus zet nu eens precies op een rij wat er precies aan de hand is.
Wat je precies gedaan hebt en wat je gemeten hebt.

Ga eens testen via dit protocol
 
Laatst bewerkt:

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #29
Volgens mij is het ook niet zo moeilijk. Ook zonder testlrogramma's e.d kun je het afvoercircuit makkelijk testen. Je haalt de deksel eraf, je haalt de condenswaterbak eruit. En giet langzaam met een gieter door het overloop gat water en ondertussen hang je de afvoerslang (als die aangesloten zit) in een emmer. Heb je geen afvoerslang aangesloten dan zie je het water terugkomen via aansluiting condenswaterbak. Pompt hij het water goed af? Dan weet je dus dat het volgende werkt

1. Pompje.
2. Aansturing.
3. Niveaumeting/vlotter.
4. Afvoerkanaal.

Als je het helemaal goed wilt doen inspecteer je ook steeds die sump ruimte waar de pomp in zit.

Als dit allemaal werkt ga ik ervan uit dat je probleem heel ergens anders zit dan waar je nu aan het zoeken bent.
 

Lampje45

  • #30
Daar ben ik het niet mee eens.
Want storing zoeken vereist een gestructureerde aanpak.
Want zeker een leek, weet niet hoe de software van een systeem in elkaar steekt.
Want wanneer wordt de pomp vrijgegeven?
Is dat als er spanning op de machine staat?
Is dat als er een programma gekozen is?
Of is dat als de machine in rust is bij het omkeren van de draairichting?
Of komt dit uit het programma dat hij op bepaalde momenten moet pompen?

Als je dat allemaal niet weet, ben je bezig storing te zoeken, als een kip zonder kop, en kost dat veel geld en lost vaak weinig op.
Want waarom is hier de pomp vervangen?
De schakelaar is vervangen, maar dat was omdat het contact af en toe slecht was.
Maar helaas heeft het allemaal nog niets opgelost.

Niet voor niets heeft de fabrikant een systeem ingebouwd, dat je op een eenvoudige manier bij een storing alle functies van de machine stuk voor stuk even kan testen, zonder ook maar een schroevendraaier of multimeter te moeten gebruiken.

Want vaak kunnen functies die falen, andere systemen beïnvloeden.

Dus altijd eerst kijken of alle functies het doen.

Wel is het natuurlijk zinvol om tijdens het testen de opgenomen stroom te meten, dat is dan weer extra informatie.

Deze verbruiksmeters kun je tussen de wandcontactdoos en de stekker zetten en zijn spotgoedkoop geworden.

Dat de testmethode niet in de handleidingen vermeld staat, is uiteraard een zeer slechte zaak, en dient dan ook alleen maar het verdienmodel van de fabrikant.
Net zoals je tegenwoordig, als particulier, ook geen documentatie meer kunt kopen.

Als je één voor één alles hebt doorgelopen van de test, dan weet je in welke richting of je het zoeken moet.
Dan is de eerste stap om van af de bron te elimineren. In het geval van condenswater wat niet goed afgevoerd wordt, ga je de bron opzoeken.
Dus vanaf de pomp kom je via de bekabeling uit bij een plug op de print.
Daar zal op een geven moment 230 volt op moeten komen te staan.
Waarom moet dat 230 volt zijn? Omdat je gezien hebt dat dit op het etiket van de pomp staat.
Dit forceren van deze toestand gaat ook weer het beste via het testprotocol.
Dan zijn er weer twee mogelijkheden, wel of geen spanning.
Geen spanning, dan zijn er twee mogelijkheden of de schakelaar en de bekabeling daarvan functioneert niet of er is een Triac op de print die niet aanstuurt.
Gaat er wel spanning uit de print, dan meet je of deze ook op de pomp aankomt.

In dit stadium is het ook mogelijk om het systeem te vullen met water en kun je de pomp en zijn leidingen testen door er met een snoer direct 230 volt op de pomp te zetten. Dan kun je constateren hoe het pompsysteem werkt. En zien waar het eventueel fout gaat aan de pers zijde, of er slangen geknikt of verstopt zijn, en aan de zuigzijde of daar geen obstakels zoals blubber de zuigzijde blokkeren.
En als derde mogelijkheid dat de pomp weinig of niets meer presteert.
Dus stap voor stap, zaken als mogelijke oorzaak uitsluiten.
 

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #31
Mijn verhaal werkt idd alleen als een programma loopt
 

Lampje45

  • #32
Ja en dat is juist de basis van het trekken van verkeerde conclusies, voor de leek die daarvan niet op de hoogte is.
 

Drogeraeg

  • #33
Hoi,

Even ter verduidelijking, ik heb nog niks uitgegeven aan deze machine. De onderdelen zoals pomp en vlotter heb ik geleend van een kameraad die dezelfde machine heeft. Dus alleen om te proberen.

Ik ben eindelijk in het monteurs menu gekomen. Hier krijg ik error e23 zoals eerder gezegd heeft dit iets met de compressor ventilator te maken.

Ik moet er nu dus achter komen of hij geen stroom krijgt of dat de ventilator kapot is.

Dit ga ik nu proberen.

Mvg, lambert
 

Lampje45

  • #34
Drogeraeg schreef:
Hier krijg ik error e23 zoals eerder gezegd heeft dit iets met de compressor ventilator te maken.
Ik denk het niet want dit zegt AEG zelf er van:

DROGER GEEFT FOUTMELDING E23 OP HET DISPLAY WEER

PROBLEEM

Droger geeft foutmelding E23 op het display weer, dit duidt op een aansturingsprobleem van de afvoerpomp.

HEEFT BETREKKING OP

Droger Condens

Droger Warmtepomp

OPLOSSING

Neem contact op met onze servicedienst voor een afspraak.

Wanneer de bovenstaande suggesties het probleem niet hebben opgelost, adviseren wij een bezoek van een technicus aan te vragen.
 

Drogeraeg

  • #35
Hoi

Eerder in dit topic zegt sleutelmeneer:
Als je de droger op een tijd programma zet stopt hij dan ook ?

Controleer of pompje wel wordt aangestuurd. Schakelt de switch van de vlotter ook ?

Tevens bij defecte koelventilator compressor krijg je e20/23 bij deze types. Dan is je print kaduuk en de ventilator aldus service doc aeg.




Uitlezen kan door een programma te starten en dan de start toets en de dichtsbijzijnde knop links hiervan tegelijkertijd enkele seconde vast te houden. (Wel eerst een programma starten).
Pomp werkt daar in tegen in het test menu goed.
 

Lampje45

  • #36
Ja wie heeft er gelijk, dat is nu de vraag.
En gewoon een kwestie van meten op de triac van de ventilator.
 

Drogeraeg

  • #37
Die ventilator is 220volt kan ik daar dus gewoon wisselspanning opzetten?
 

Lampje45

  • #38
Ja dan kun je wel controleren of hij loopt.
En zaken uitsluiten.
 

Drogeraeg

  • #39
Hoi,

Ik heb even snel met een oude stekker en wat vlakstekkers de ventilator aangesloten op 230volt wisselspanning. Hij draaide niet. Ik denk dus inderdaad dat de ventilator kapot is.

Mvg
 

Lampje45

  • #40
Dan weet je in ieder geval iets
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu