ABB Busboard van 2x6 naar 3x4 modules

XanderH

Specialist Elektra
  • #21
@Krunnie maar dat past natuurlijk niet meer op de onderste rij nadat er een 4-polige hoofdschakelaar word toegevoegd en een derde 2-polige aardlekschakelaar. :wink: (die zal hij willen plaatsen neem ik aan, gezien het nieuwe busboard)

Blijft er alsnog ruimte genoeg over als er maar 5 andere eindgroepen zijn.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #22
Die hoofdschakelaar zal er inderdaad in moeten. Want anders rijdt de monteur van de netbeheerder die de 1 fase om gaat zetten naar 3 fasen zo weer weg.
 
  • Like
Waarderingen: XanderH

M Jacobs

  • #23
Aangezien het gissen is, is het dan beter om een nieuwe komplete kast ernaast te hangen.
Denk ook dat er wel een bus board of nog gewone beltrafo in de bestaande kast zit.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #24
Zouden we niet gewoon even wachten tot TS weer reageert? Ook ten aanzien van Xander zijn vraag in #4.

TS heeft na de openingspost niet meer gereageerd. Kan me voorstellen dat hij het spoor inmiddels bijster is...
 
  • Like
Waarderingen: XanderH

JSNWK

  • #25
Oei, dat zijn wel veel reacties :wink:
Hartelijk dank voor de twee eerste (over het frame), die helpen mij beslist.
De kookplaat is er nog niet maar zou best eens een Siemens kunnen worden met 2 flexzones. Aansluitwaarde 2 x 3700 Watt.
Mijn plan is om een krachtautomaat te gebruiken, i.v.m. de beperkte ruimte in de groepenkast.
Bovenin zitten 8 groepen, die verdeeld gaan worden over 3 fasen met behulp van het nieuwe busboard (3 x 4 modulen). Daarnaast zit al een aardlekautomaat (niet op busboard maar bedraad) waarop de zonnepanelen zijn aangesloten.
Onderin zitten 2 aardlekschakelaars, daar komt er dus 1 bij. En dan de krachtautomaat.
Er zit daar ook nog een beltrafo, maar die zou er van mij ook best uit mogen.
 
  • Like
Waarderingen: Krunnie en Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #26
Klinkt als een goed plan!
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #27
@JSNWK Klinkt als mijn plan (dat uit de 3e reactie). :prima:

Neem in plaats van een gewone krachtautomaat dan wel een aardlekautomaat zoals waar ik eerder al een afbeelding van geplaatst heb. Tenzij je heel zeker weet dat er geen aardlekbeveiliging nodig is voor de kookplaat (in bepaalde situaties, bij een lage aardcircuitweerstand).

Wat ik nog mis, is de 4-polige hoofdschakelaar. Heb je nog een behuizing onder de genoemde kast zitten voor de hoofdschakelaar? Want op de onderste rail kun je hem niet meer kwijt, naast 3 aardlekschakelaars (6 modulen) en een krachtgroep (4 modulen) hou je nog maar 2 modules over.

Die 4-polige hoofdschakelaar moet er sowieso komen anders gaat de verzwaring vanuit de netbeheerder niet door.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker en Krunnie

JSNWK

  • #28
Ja, met een krachtautomaat bedoel ik inderdaad een exemplaar met ingebouwde aardlekschakelaar.
Heet dat niet zo? Ik dacht dat krachtgroep zonder aardlek was en krachtautomaat met aardlek.

En je hebt helemaal gelijk met 4-polige hoofdschakelaar, die zit er inderdaad.
Initieel had de groepenkast 5 groepen of zo. Dat mocht toen nog (nieuwbouw) zonder hoofdschakelaar.
Maar we wilden meer groepen, dus werd meteen een hoofdschakelaar geplaatst, in een aparte behuizing onder de groepenkast. Komt nu wel goed uit dat er meteen een vierpolig exemplaar in gezet is.
 
  • Like
Waarderingen: XanderH, M Jacobs en Krunnie

XanderH

Specialist Elektra
  • #29
Je hebt in een groepenkast "installatieautomaten" (beveiligen tegen kortsluiting en overbelasting) en "aardlekschakelaars" (beveiligen tegen lekstromen naar aarde). De combinatie daarvan, noem je een "aardlekautomaat".

Al deze componenten maken ze zowel in 2-polige / 1-polig+nul of 4-polige / 3-polig+nul uitvoering.

Jij hebt dus een "aardlekautomaat" nodig. Een 4-polige of 3-polig+nul. Laten we het een "krachtaardlekautomaat" noemen. :wink:

"Krachtgroep" en "krachtautomaat" betekenen voor mij in deze context zo'n beetje hetzelfde. Alleen hoeft een "krachtgroep" natuurlijk niet te zijn uitgevoerd als automaat, dat kan ook met smeltpatronen.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #30
Bij die terminologie sluit ik me volledig aan :prima:
 

JSNWK

  • #31
Hmmm, ik heb als topic starter wel wat losgemaakt zeg! Dat had ik niet verwacht, eerlijk gezegd.
Mijn doel is om het project veilig en volgens de regels uit te voeren, maar niet duurder dan nodig is. Uit de bijgaande afbeelding is hopelijk duidelijk wat mijn idee is. Met die "krachtautomaat" bedoel ik een 3P+N Aardlekautomaat (dus installatie-automaat en aardlekschakelaar in één). Misschien is de term Krachtautomaat niet helemaal nauwkeurig, hoewel ik hem wel in webshops aantrof.
Op de onderste rij wordt het wel een beetje vol, vandaar dat ik overweeg om die beltrafo maar buiten de groepenkast te zetten.
Zoals gemeld, de hoofdschakelaar zit er al jaren, in een aparte behuizing onder de groepenkast.
Maar ik waardeer wel jullie tijd en aandacht om mij bij de les te houden. Waarvoor dank!
Aansluitschema groepenkast v3.jpg
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #32
Persoonlijk zou ik de bruine draad van L1 naar de krachtautomaat en vervolgens naar de keuken wel direct trekken tot en met de Perilex WCD. Vervolgens sluit je hem niet aan in de Perilex stekker. Reden is toekomstbestendigheid.

Mocht je toch ooit besluiten een zwaarder kooktoestel te nemen dat drie fasen nodig heeft dan ligt de ader er maar vast. Er later bijtrekken is een hoop werk. Nu kost het alleen een paar euro extra aan VD draad.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker en XanderH

XanderH

Specialist Elektra
  • #33
Past toch precies, inclusief beltrafo? Ik zou hem lekker laten zitten. Mocht hij in de toekomst in de weg zitten dan kun je hem altijd nog verplaatsen.

Veel DIN-rail transformatoren kun je ook niet zomaar tegen de muur schroeven. De aansluitingen zullen niet afgeschermd zijn (want het ding is bedoeld om in een IP2X afgesloten behuizing in te bouwen) en er zal geen trekontlasting voor het aansluitsnoer zijn voorzien. Oftewel: als je hem buiten de groepenkast wilt plaatsen, heb je er nog een behuizing bij nodig.

Persoonlijk zou ik de krachtgroep gewoon volledig aansluiten (dus ook L1) en 5 draden naar de Perilex contactdoos trekken. Relatief een érg kleine moeite en ook amper extra materiaalkosten (hoe duur is een stukje VD nou?). Je hebt dan een volwaardige krachtgroep in de keuken waar je later nog alle kanten mee uit kunt, misschien overleeft die de volgende keukenvernieuwing wel. :wink: Stel dat je ooit een 5-pits kookplaat, of inductiefornuis met elektrische oven zou willen plaatsen. Later 1 draad bijtrekken is een stuk lastiger.

In plaats van die "twindraad" zou je de nul ook kunnen doorlussen onder één van de aardlekschakelaars. De aardlekschakelaars van ABB hebben dubbele aansluitklemmen dus daar kun je al eenvoudig twee aparte draden aansluiten, zonder gebruik te hoeven maken van twinhulzen o.i.d.

Of je verbindt de nul onder de 3 aardlekschakelaars door met een kamrail:
sander_vunderink_-_aansluitkam_-_pen_3-voudig_steek_35_6mm_clipped_rev_1.jpeg
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker en Krunnie

JSNWK

  • #34
Alweer goede suggesties dus. Die 5e draad naar het perilex stopcontact zat er in mijn hoofd intussen al wel. Maar op de tekening nog niet :lol:.
Het idee van die kamrail spreekt mij ook wel aan.
Wederom dank voor jullie nuttige suggesties!
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker en Krunnie

XanderH

Specialist Elektra
  • #35
Lijkt me inderdaad chique, met een kamrail.

P.s. als je ABB artikelnummer 1SPF000912F0154 meebesteld dan kun je de kleurcodering op het deksel ook weer in orde maken voor de situatie met het nieuwe busboard / extra aardlekschakelaar (het is een stickervel).
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu