Aardlekautomaat plaatsen met twin aansluitdraad t.b.v. 1 faselaadpaal

Ik heb een hoofdaansluiting van 1x35A. Daarachter zitten al 3 aardlekschakelaars, met daar achter 2x4 16A automaten en een 2x16A fornuisgroep.
Ook zit er een 20A aardlekautomaat t.b.v. de zonnepanelen installatie.

Nu wil ik voor het aansluiten van een laadpaal een extra 20A aardlekautomaat bijplaatsen. Ik heb namelijk gelezen dat je die maar continu voor 80% mag belasten, dus ik hoop hiermee continu met 16A te kunnen laden.

Nu heb ik de volgende vragen:
  1. Kloppen mijn aannames dat ik nog een extra 20A aardlekautomaat bij kan plaatsen?
  2. Kan ik de nieuwe 20A aardlekautomaat op de onderste rail naast de andere 20A aardlekautomaat (blauwe schakelaar) plaatsen? Of worden deze dan te warm?
  3. Op het aansluitblok onderin is er geen plaats meer voor een nieuwe nul en fase draad. Kan ik op het aansluitblok ook een twin installatiedraad aansluiten met geperst uiteinde, en daarmee de bestaande en de nieuwe aardlekautomaat aansluiten?
  4. Maakt het nog iets uit dat de bestaande aardlekautomaat voor zonnepanelen gebruikt wordt, of is dat niet relevant?
20251115_141939.jpg
 
Wat is de afstand tussen de groepenkast en de laadpaal?
Wat voor kabel heb je hier voor gebruikt?

En kun je een betere foto plaatsen van de blauwe eindgroep?
Hoeveel zonnepanelen (hoeveel Wp) ligt er op het dak?

Want ik heb het idee dat het nu al niet meer klopt.
 
De afstand tussen groepenkast en laadpaal is ongeveer 4 á 5 meter. De kabel heb ik nog niet, maar ik denk aan 5x6mm² om toekomstbestendig te zijn.

Ik hoop dat de blauwe eindgroep op onderstaande foto beter te zien is. Het is volgens mij een 20A aardlekautomaat voor de zonnepaneleninstallatie. Dat zijn 10 zonnepanelen van 410Wp per stuk...

20251115_200104.jpg
 
Hier had inderdaad eerder al een zgn remautomaat geplaatst moeten worden.

De bestaande onderdelen zijn geschikt voor gebruik tot 40A door de onderdelen heen.
Met de 35A hoofdzekering is dit geen probleem.
Na het toevoegen van de zonnepanelen is de capaciteit toegenomen en zou er meer dan die 40A tegelijk door een aardlekschakelaar kunnen gaan.

Daarom hadden of de aardlekschakelaars vervangen moeten worden voor geschikt tot 63A of een extra 40A beveiliging in de meterkast.


Daarnaast is die 80% geen verplichting maar een vuistregel.
Een goede 16A automaat kan gewoon 16A leveren.
Maar die werden wel wat warm inderdaad en daaruit is de vuistregel ontstaan om een automaat met continu gebruik (zoals laadpalen, zonnepanelen e.d.) voor 80% te belasten zodat ze minder warm worden.

Dus in principe zou er wel een automaat bij kunnen maar het beste vind ik in deze situatie om er een groepenkastje links of rechts bij te plaatsen en dan zowel de zonnepanelen als de laadpaal in dat kastje aan te sluiten.

Dan kan er met twee draden vanuit de klemblokken naar dat andere kastje en dan met dubbele draden op de automaat verbinden naar de volgende.

Een dubbele adereindhuls wordt erg krap of zelfs niet te doen in het klemmenblok.
 
Al je overige componenten zijn geschikt tot 40A. Met je 35A hoofdaansluiting én de PV-panelen ga je hier dik overheen.
 
Allereerst dan voor jullie snelle reacties!

Ok, ik zou voor de netheid een apart kasje kunnen plaatsen. Maar wat is dan de oplossing voor de te grote hoeveelheid stroom die er nu doorheen gaat? En wat is het gevolg hiervan?
 
Automaten moeten hun warmte kwijt kunnen.
Die voor de zonnepanelen en de nieuwe voor de laadpaal kunnen hun warmte beter kwijt als er niks direct naast ze zit.
Dus inderdaad een kast erbij, dan heb je voorlopig ruimte genoeg.

Onderstaand uitleg over een remautomaat.
Je zet een C40 tussen de panelen en de rest:

en nog wat uitgebreider
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat al eens eerder hier gezegd en gevraagd, vind het een curieuze stelling dat die automaten hun warmte kwijt zouden moeten kunnen.....
Waarom zijn ze zo ontworpen dan? Je kunt en mag automaten meteen tegen elkaar aan op een dinrail monteren, daar zijn ze juist voor gemaakt. Als ze goed gefabriceerd en gekeurd zijn, moet het natuurlijk geen enkel probleem opleveren. Elke automaat, ongeacht hun zwaarte is zo ontworpen en gemaakt dat ze niet te veel warmte kunnen produceren.
Net als met kabels feitelijk, de norm zegt dat je een xmvk kabel niet gebundeld mag leggen, maar een ymvk kabel dan weer wel, ten gevolge van het ontwerp en fabricage van de kabel
 
Je kunt en mag automaten meteen tegen elkaar aan op een dinrail monteren
Weet je dat zeker?
Klopt voor een normaal huis, zonder gekke dingen.
Maar zet een budget merk 1p alamat van de PV en eentje voor de autolader ernaast tussen andere componenten en het wordt anders.
Ga maar zoeken naar brand oorzaken en je zal genoeg voorbeelden vinden waar het (bijna) fout is gegaan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan