Aardlek eruit bij inschakelen krachtstroom compressor

77Bakker

  • #1
Na jaren meelezen nu maar eens zelf een profiel aangemaakt.

We hebben onze ouderwetse meterkast laten vervangen door een nieuwe. Nu klapt de aardlek er steeds uit als ik mijn compressor in de garage aanzet. Hij gaat pas na minuutje uit, dus niet meteen als ik de compressor aanzet.

situatie:

meterkast in het huis (vernieuwd) gaat met kabel ondergronds naar de (bestaande en al eens vernieuwde) hoofdverdeelkast (HKL) in de garage.

De nieuwe aardlek in het huis is degene die er steeds uitklapt. Dit is een:
EATON pls6-B16/3N. Aan deze aardlek zit dus de kabel naar de verdeelkast.

De krachtgroep voor de compressor in de verdeelkast is een: EATON pls6-C16/4.

Compressor: Creemers CST 900/350A, grote compressor met een joekel van een electromotor. Uit de documentatie van de compressor maak ik op dat het een 380volt motor is, ergens tussen de 4 & 11KW. Compressor zit ingebouwd, zag zo snel geen typeplaatje.

mijn vermoeden is dat hij eruit klapt doordat de nieuwe aardlek een B16 is ipv een C16. Ik verwacht dat de reden dat de compressor pas na een minuutje afschakelt komt doordat de motor harder moet werken als de ketel meer op druk komt. Iets met hoge inschakelstroom… is het vervangen door een C16 de juiste oplossing voor mij of kan dit niet zomaar..?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
Heb je nu een C16 achter een B16 automaat zitten?
 

77Bakker

  • #3
Ja klopt inderdaad.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #4
Om welke componenten gaat het exact?

Een Eaton PLS6-B16/3N is een installatieautomaat, geen aardlekschakelaar of aardlekautomaat.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
De opstartstroom is normaal bij opstarten het hoogste en zakt dan naar nominaal.
Vandaar ook opstartstroom.

Dus of je bent structureel aan het overbelasten of je hebt een ster/driehoek waarbij hij bij het overschakelen naar driehoek eruit schiet.
Een B automaat os niet geschikt voor motoren.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #6
Maar je mag ook niet zonder meer een C16 plaatsen, laat dit door de electricien na meten.
 

77Bakker

  • #7
@Xander: Ah dan had ik de benaming fout. De Installatieautomaat klapt er dus uit.

@Headhunter: Bedankt, ik heb wel eens gehoord van ster/driehoek maar weet er verder niet veel van ben ik bang. Mag ik de installatieautomaat in het huis vervangen door een C16 exemplaar? De hele verdeelkast in de garage hangt dan achter deze C16.

De afstand tussen beide kasten is iets van 20meter overigens.
 

77Bakker

  • #8
@Vonkentrekker: bedankt, waar hangt het vanaf of het wel of niet kan?
Bij de oude meterkast (porseleinen zekeringen) werkte alles trouwens een paar decenia perfect.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Dat hangt van de circuitweerstand af.
Ander schakeld hij te laat af en loopt de installatie schade op.
Een groepenkast achter een 16A groep is vragen om problemen, je bent zo niet selectief.
Daarbij is het dus niet alleen de compressor maar alles op die kast tegelijk day de automaat doet aanspreken.
Zou mij niet verbazen als de verdeling volledig scheef is waardoor 1 fase alle belasting heeft.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

77Bakker

  • #10
Even een tussentijdse update: vandaag een elektricien op bezoek gehad, de B16 in het huis gaat hij volgende week vervangen door een C20. Daarmee zou alles weer goed moeten zijn.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #11
Ook lekker selectief tegenover de 25A hoofdzekering :prima:
 

77Bakker

  • #12
Precies wat de elektricien vandaag ook zei inderdaad. :prima: Ben blij dat het straks weer is zoals het moet zijn.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Ehh, het is niet selectief, en een c20 in een woning? Ik ben bang dat je circuitweerstand veel te hoog is daarvoor.Een 200A foutstroom ga je denk ik nooit halen dus loopt.de.installatie schade op.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #14
Mijn opmerking was dan ook sarcastisch... dat deugd natuurlijk van geen kanten, zoals al 394x beschreven staat op dit forum.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #15
De sarcamse-detector staat niet bij iedereen aan... Gelukkig dat uiteindelijk de eigenaar van de woning aansprakelijk is als het huis afbrand en de verzekering niets uitkeert.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #16
Walker schreef:
De sarcamse-detector staat niet bij iedereen aan
De zoekfunctie ook niet

Walker schreef:
de eigenaar van de woning
Ook als die een installateur alles heeft laten aanleggen?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #17
Ja ook dan.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #18
Ja, de opdrachtgever is verantwoordelijk.
 

Rene93

  • #19
wat voor kabel zit er nu naar de onderverdeler vanaf de C20?
 

77Bakker

  • #20
@Vonkentrekker: ik lees nu de rest van de berichten pas. Ik ben geen elektriciën en dacht dus ook dat je serieus meende dat het zo goed was. Op basis daarvan heb ik de elektriciën OK gegeven om het zo aan te leggen.

ik schrik er een beetje van dat hier nu weer gezegd wordt dat het potentieel gevaarlijk is, kans op brand, etc.

Voor mij als leek klonk het allemaal heel logisch, maar ik snap dus gewoon niet wat selectiviteit is. Zoals ik het als leek begrijp is als volgt:

hoofdzekering: 25A, dan de C20 en dan via een 20meter lange 5x6mm2 kabel naar de garage waar de compressor aan een C16 hangt. Van hoog naar laag dus.. klinkt logisch.

Het probleem dat ik had is opgelost, de compressor klapt er niet meer uit. De tragere C lijkt zijn werk te doen.

De elektriciën heeft een en ander nagemeten, ik hoop ervan uit te mogen gaan dat hij weet wat hij doet.. lastig te controleren.

Kan iemand het “voor dummies” uitleggen? Anders weet ik niet wat ik moet laten controleren. Is het probleem dat de hele verdeelkast nu achter de tragere C20 hangt? Wat is dan het juiste alternatief?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu