Aansluiten ventilator met naloop regeling

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #1
Als ik het snoer zo aansluit dan moet het goed gaan als ik de stekker in het stopcontact steek.

IMG_6035[1].JPG
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Op zich heb je het voedingssnoer correct aangesloten. Maar waarom zou je zo'n ventilator met een stekker willen aansluiten, anders dan om hem even te testen?

Bovendien lijkt het mij een ventilator met naloopschakeling, waarvan de aansluiting van de naloop via een raar lopende (grijze) draad is doorverbonden met de fase-aansluiting. Ik heb de foto even vergroot en helderder gemaakt:

IMG_6035.jpg


Ik bedoel die grijze draad, aangelsoten op het kroonsteentje rechtsonder. Waarvoor twee gaatjes extra zijn geboord in de onderkant van de ventilatorbehuizing. Waar loopt die draad heen? Zit daar misschien nog een of andere (trek) schakelaar aan?

Het geheel lijkt me niet echt veilig. Er staat wel gewoon 230V op die draden. Die horen niet buiten de behuizing te komen, in elk geval niet op deze manier!

Dan constateer ik ook nog dat de trekontlasting voor het aansluitsnoer ontbreekt. Nog een punt van onveiligheid, want het aansluitsnoer hoort met zijn mantel onder de trekontlasting bevestigd te zitten.

Ik hoop niet dat je van plan bent dat ding (open en bloot) ergens op tafel te gaan gebruiken als ventilator.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Kees schreef:
anders dan om hem even te testen
Je hebt helemaal gelijk Kees. Als ik maar geen kortsluiting veroorzaak.
Wil even ervaren hoeveel herrie en hoeveel lucht deze ventilator kan verplaatsen.
Bedankt.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Blijft voor mij toch de rare manier van aansluiten van een testdraadje, zo door de behuizing heen geboord..
Lijkt mee een gebruikt (en nogal oud) ding, waarmee geknoeid is.

Beter gewoon een nieuwe kopen, zo duur zijn ze nu ook weer niet.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Kees schreef:
Lijkt mee een gebruikt (en nogal oud) ding,
Helemaal gelijk. Gaat ook niet meer echt gebruikt worden.

De stoppen zijn nog heel.
Het voedingssnoer aangesloten en in het stopcontact. De fan draaide en bromde even.
Zou dat motortje op 220 draaien. Op het printplaatje zie je dat er van dat motortje twee zwarte draadjes zijn aangesloten. Die haal ik even los een kroonsteentje met aan de andere kant het voedingssnoer.
Snoer in het stopcontact dan zou ik genoeg te weten kunnen komen. Zodoende omzeil ik het printplaatje.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Dat motortje draait inderdaad gewoon op 230V (220 hebben we al jaren niet meer).
Ik denk toch wel dat je een beetje voorzichtig moet zijn met dit soort experimenten en vooral met het publiceren van dergelijke methodes op een openbaar forum.

Want misschien (hopelijk) doe jij er wel voorzichtig mee, maar andere leden die zoiets na gaan doen wellicht wat minder.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #7
Dit soort ventilatoren hebben soms lamellen aan de voorkant die openen als de ventilator aan staat.
Het kan zijn dat de grijze draden naar een thermisch motortje gaan die de lamellen open drukt.
Onder spanning wordt het "motortje" warm en door het uitzetten van het binnenwerk drukt deze de
lamellen open.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Bedankt voor de steun.
Mijn ding kunnen doen. Ondanks dat deze heel veel meer geluid maakt en het idee dat er meer lucht wordt geblazen krijg ik niet het gewenste resultaat.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Graag nogmaals advies van jullie. Ik experimenteer nog steeds om een keuze te kunnen maken en een idee, hoe en waarmee krijg ik zonder veel kosten de temperatuur en het Co2 gehalte comfortabel.
Heb een andere ventilator geplaats met aardig wat meer lucht en idem geluid 65 Db.
Die ventilator zou ik graag bij proef willen regelen. Heb nog een Philips dimmer LPS 100 zou ik daar het toerental mee kunnen regelen.
Ik steek de stekker in het stopcontact en de ventilator gaat draaien. In het snoer naar de ventilator wil ik deze dimmer plaatsen zodat ik de ventilator wat minder herrie/toeren kan laten maken. De ventilator trekt rond de 20 W.
Als ik het snoer in twee knip doe ik de aders in 1 en 2 of ?.
Oja de ventilator draait nu op naloop.




IMG_6064[1].JPG


IMG_6064[1].JPG
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #10
Dit is een 0-10V dimmer/regelaar, daar heb je niets aan.
Je kunt deze alleen gebruiken bij b.v. speciale licht regelingen met 0-10V ingang.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Bedankt Ronny
Nog steeds opvallend voor mij waarom krijg ik met deze ventilator niet voldoende verse lucht in de woonkamer.
Wordt verder zoeken naar voor verwarmde M3 per uur en heel lage Db's.
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #12
Als je wil dat we daarover meedenken moeten we wat meer info hebben, je wil dus je woonkamer meer ventileren;

Heb je geen centrale ventilatiebox op zolder hangen?

Hoe voeg je verse lucht toe? Via roosters boven de ramen, of heb je hier geen voorziening voor?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Job_04 schreef:
Heb je geen centrale ventilatiebox op zolder hangen?

Hoe voeg je verse lucht toe? Via roosters boven de ramen, of heb je hier geen voorziening voor?
Nee.
Geen roosters maar voor -en achter twee klapraampjes.
In het midden van het huis staat een praktisch ongebruikte schoorsteen met een aansluiting voor een kachel in de woonkamer.
De schoorsteen krijgt de temperatuur van de omgeving en de lucht neemt de temperatuur van de schoorsteen aan. De lucht die ik de kamer in blaas is daardoor ongeveer 6 tot 8 graden warmer dan de lucht van buiten.
Tot heden lukt het nog niet om voldoende m3 in de woonkamer te krijgen.
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #14
Oke dus je blaast in via je schoorsteen, en er staan voor de luchtafvoer 2 raampjes open, dan zou je denken dat er ook genoeg afvoer zou moeten zijn.

Een ventilatiebox voor een woning heeft typisch een maximaal debiet van zo'n 350 m^3 per uur, dan zou je zeggen dat je met 100 m^3 per uur voor alleen een woonkamer toch een eind moet komen.

Zou het fenomeen dat warme lucht wil stijgen wellicht tegen jouw systeem inwerken? Probeer het eens om af te voeren via de schoorsteen, krijg je dan de c02 wel voldoende omlaag?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Job_04 schreef:
Oke dus je blaast in via je schoorsteen, en er staan voor de luchtafvoer 2 raampjes open, dan zou je denken dat er ook genoeg afvoer zou moeten zijn
Die hoop had ik ook. Maar de bedoeling is dat die raampjes dicht blijven.
De ventilator is uit de wereld van de computerkasten. De test loopt met een fluisterstil 22,6 Db ventilatortje dat 102 m3 per uur zou moeten geven.
Het zou kunnen dat ik teveel verlies heb omdat de ventilator tegen de kracht van de opstijgende lucht moet werken.
Ik vroeg me ook af als ik twee ventilators op elkaar zet, dus als het ware in serie wat voor resultaat dat zou geven.
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #16
Als de raampjes dicht blijven lijkt het mij vrij logisch dat het niet werkt. De vieze lucht moet ergens heen afgevoerd worden. Dat debiet van 102 m^3 is berekend bij nagenoeg geen weerstand, daar blijft bij jou dus niets van over.

In principe probeer jij nu voor je woonkamer een soort type C ventilatie te creëren, alleen dan blaas je schone lucht in, in plaats van dat je vuile lucht afzuigt. Bij type C ventilatie zitten er altijd roosters boven de ramen om de verse lucht toe te voeren. Zonder die roosters werkt het principe niet.

Als je vanwege energiekosten de raampjes niet open wil laten zou ik me eens gaan verdiepen in decentrale balansventilatie. Voor het ventileren van 1 ruimte een zeer geschikte oplossing.

In theorie verdubbelt je debiet bij het plaatsen van 2 ventilatoren in serie, echter bereik je daar niets mee totdat je zorgt dat de lucht ook ergens naartoe kan ontsnappen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Job_04 schreef:
Als de raampjes dicht blijven lijkt het mij vrij logisch dat het niet werkt. De vieze lucht moet ergens heen afgevoerd worden. Dat debiet van 102 m^3 is berekend bij nagenoeg geen weerstand, daar blijft bij jou dus niets van over.
Hoi bedankt voor je reactie.
Bovenstaande dacht ik ook allemaal maar ik kan je vertellen dat iets openzetten, lucht van buiten, helpt maar dan zakt het comfort behoorlijk.
Daarom zoek ik een ventilator, liefst regelbaar met een Db van rond de 20. deze in de schoorsteen mantel en dan hopen dat ik iets heb uitgevogeld waar ik mee kan leven.
Job_04 schreef:
Als je vanwege energiekosten de raampjes niet open wil laten zou ik me eens gaan verdiepen in decentrale balansventilatie. Voor het ventileren van 1 ruimte een zeer geschikte oplossing
Daar ben ik ook mee bezig maar helaas heb ik daar nog geen vertrouwen in. Bedrijven en vooral de tussen personen zijn vandaag de dag veel te optimistisch met hun marketing.
Ze hebben gelijk 95% van de mensen geloven hun verhaal. De volgende dag in huis. Maar mij nog niet bellen.
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #18
Ik had er 2 in mijn oude appartement die communiceerde 1 blaasde naar binnen, andere dan naar buiten, en zodra de warmtewisselaar warm was keerde ze om.

Erg comfortabel, heb nu type c en dan voel je af en toe tocht nu het kouder wordt, daar geen last van gehad.

Ze werkte echt en dat is ook makkelijk te controleren, zet er een temperatuurmeter voor en je ziet dat de lucht maar enkele graden kouder naar binnenkomt in de winter ipv ijskoud. Niet onverwachte warmtewisselaars bestaan al eeuwen, misschien is het percentage iets lager dan geclaimd, maar natuurkundig is het een simpel begrijpbaar principe.

Hang er 2 in je woonkamer, 1 voorzijde, 1 achterzijde en je bent klaar.

Mocht je toch graag met je huidige project verder willen zou ik aan de andere kant van je kamer een terugslagklep plaatsen die dan dus opengaat als jij je ventilator aanzet.

Succes ermee.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #19
Of decentrale lucht toevoer op basis van een ingebouwde CO2 sensor in combinatie
met een centrale afzuigbox met standenschakelaar.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #20
Job_04 schreef:
Hang er 2 in je woonkamer, 1 voorzijde, 1 achterzijde en je bent klaar.
Dus 2 x € 600,= ben ik in business.

Ik ben al een aardig eindje gekomen met een muisstille ventilator van 30,=€
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu