Ik had een inbouwschakelaar voor aan-uit van de buitenverlichting. Twee draden, blauw en zwart(waar stroom op staat)
Zojuist een inbouw tijdschakelklok aangesloten. Analoog, dus met zo'n rond draaiende schijf waarbij je de pinnetjes kunt indrukken en naast deze schijf een knop met drie standen: stand I, 0=neutraal en auto.
Wanneer ik stand I indruk, gaat de verlichting aan en wanneer de knop op auto staat en ik draai handmatig, dan gaat de verlichting ook aan of uit (afhankelijk van de stand van de pinnetjes) Alleen draait de schijf (de klok) niet!!!! Deze blijft staan. Er zitten aan de achterzijde 5 klemmen. Zwart heb ik aangesloten op klem 3 en blauw op klem 1.
Het volgende wordt beschreven in de gebruiksaanwijzing:
Spanningsaansluiting van de klok: klem 3(fase) en klem 4(nulleider)
Schakelapparaat : klem 1(fase), de nulleider apart naar het te schakelen apparaat leiden.
Bussenklemmen:
klem 5 en 4 zijn binnenin verbonden, hier moet de neutrale leiding (N) aangesloten worden (blauw)
Klem 4 (vanaf klem 4 resp. 5 kan dan de neutraalleider verder geleid worden)
Klem 3 hier moet fase aangesloten worden (L) (zwart)
Klem 2 bij "auto" is van klem 3 bij een ingedrukt schakelsegment doorgeschakeld
klem 1 bij "auto" is van klem 3 bij uitgetrokken schakelsegment doorgeschakeld, in tegengestelde richting naar klem 2.
Een heel verhaal. Nu is mijn vraag, is die klok gewoon defect of heb ik de boel verkeerd aangesloten?
Zojuist een inbouw tijdschakelklok aangesloten. Analoog, dus met zo'n rond draaiende schijf waarbij je de pinnetjes kunt indrukken en naast deze schijf een knop met drie standen: stand I, 0=neutraal en auto.
Wanneer ik stand I indruk, gaat de verlichting aan en wanneer de knop op auto staat en ik draai handmatig, dan gaat de verlichting ook aan of uit (afhankelijk van de stand van de pinnetjes) Alleen draait de schijf (de klok) niet!!!! Deze blijft staan. Er zitten aan de achterzijde 5 klemmen. Zwart heb ik aangesloten op klem 3 en blauw op klem 1.
Het volgende wordt beschreven in de gebruiksaanwijzing:
Spanningsaansluiting van de klok: klem 3(fase) en klem 4(nulleider)
Schakelapparaat : klem 1(fase), de nulleider apart naar het te schakelen apparaat leiden.
Bussenklemmen:
klem 5 en 4 zijn binnenin verbonden, hier moet de neutrale leiding (N) aangesloten worden (blauw)
Klem 4 (vanaf klem 4 resp. 5 kan dan de neutraalleider verder geleid worden)
Klem 3 hier moet fase aangesloten worden (L) (zwart)
Klem 2 bij "auto" is van klem 3 bij een ingedrukt schakelsegment doorgeschakeld
klem 1 bij "auto" is van klem 3 bij uitgetrokken schakelsegment doorgeschakeld, in tegengestelde richting naar klem 2.
Een heel verhaal. Nu is mijn vraag, is die klok gewoon defect of heb ik de boel verkeerd aangesloten?