Aanleg vloerverwarming / advies

PietP

  • #1
Hallo Forumleden,

In onze huidige woning willen wij gaan verbouwen en daarbij op de begane grond kiezen voor de aanleg van (hoofd)vloerverwarming. Er is zoveel te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer en graag jullie advies wil. Momenteel wordt de begane grond verwarmd door radiatoren en de bovenverdieping door airco's ( radiatoren daar weg). Ik ben uitgegaan van een in te vrezen vloer.

Als ik de ruimte meet kom ik op 50m2 zonder de inpandige garage en op 65m2 als de garage erbij zit. In ons oude huis was de vloerverwarming niet comfortabel. Of dit lag aan de aanleg of aan het afstellen weet ik niet. Nu wil ik het in ieder geval in het beginsel goed doen.

Ik heb inmiddels verschillende offertes aangevraagd. Opvallend is dat de een werkt met 4 groepen en de ander met 7.

1) Is het in deze dat hoe meer groepen er worden aangelegd hoe beter? De woning betreft een vrij koud hoekhuis.

2) Zouden jullie de inpandige garage meenemen? De slaapkamer van een van de kinderen ligt daarboven en daar is de tempratuur meestal kouder dan de andere slaapkamers.

3) Welke pomp zouden jullie kiezen? In ons oude huis moest ik met een los apparaat werken om de pomp uit te schakelen. De auto adapt regelt dit nu zelf?

4) Hebben jullie nog adviezen waar ik rekening mee zou moeten houden?

5) Zijn er bedrijven waar jullie goede ervaringen mee hebben?

Bedankt alvast!

thumbnail_image0 (1).jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Bernhard

    • #2
    A: Warmteverliesberekening
    Eerst maar beginnen met het maken van een warmteverliesberekening voor de woonkamer en de andere vertrekken
    De warmtecapaciteit van de vloer moet overeen komen met het warmteverlies van de betreffende ruimte.
    De capaciteit van een vloerverwarming is afhankelijk van de oppervlakte, aantal m2 en de maximale temperatuur van de vloer aan de bovenzijde ( max 28 grd ).
    Bij een vloer met tegels is de capaciteit 92watt/h/m2.
    Indien de capaciteit van een vloerverwarming onvoldoende is zal de ketel op een hogere watertemperatuur gaan stoken.
    B: Isolatie
    Voor een optimale werking , snelle opwarming, van een VW is het aanbrengen van voldoende isolatie direct onder de slangen.
    C: Groepen
    Bij plaatsing van een warmtepomp moeten voor de woonkamer ca 10 groepen worden toegepast.
    Elk met een lengte van 50m.
     

    Degooijer

    Specialist Vloerverwarming
    • #3
    Bij 65M2 in ieder geval 7 groepen en zeker geen 4 groepen (de aanbieder van zoiets weet echt niet waarover hij het heeft)
    Of je een ruimte meeneemt in het circuit is je eigen keuze, daar heb je het form toch niet voor nodig?
    Neem gewoon een verdeler met Grundfos of Wilo pomp van de nieuwste generatie, dus label A. Koop geen oude rommel via Marktplaats o.i.d
    Over bedrijven doen we op het forum geen uitspraken (maar kijk uit: er zit momenteel veel kaf onder het koren. Prijs zegt totaal niets)
     

    PietP

    • #4
    Bedankt voor de reacties en het meedenken!

    Er zal uiteindelijk een pvc vloer inkomen. De warmtepomp zie ik vanaf. Lees veel slechte ervaringen op internet en de kosten zijn ook niet mals. Airco’s in de slaapkamer hebben ook een a+++ werking op verwarmen en koelen. Makkelijkste en goedkoopste is om uiteindelijk nog een airco te laten monteren in de woonkamer.

    Ik ga dus even voor het gemak uit van 7 groepen voor 65m2. Ik zie dat jij vloerverwarmings specialist ben (DeGooijer), is dat bedrijfsmatig?
     

    Auto-Geen

    • #5
    Hou goed rekening met de kou val bij de 2 grote valpartijen. Dit kan de behagelijke verblijf ruimte flink verminderen. Jaga adviseerd 200 watt per m3 glas te installeren om dit op te vangen.
     

    PietP

    • #6
    Hallo Auto-Geen,

    Met valpartijen bedoel je glas?
    Als je dat bedoelt, is dat inderdaad iets waar ik ook al aan gedacht heb.
    Voorkant van de woning bestaat uit een glazen serre. De bedoeling is om uiteindelijk de achterdeur te vervangen voor een schuifpui en een geïsoleerde garagedeur te laten monteren
     

    De loodgieter

    Vaste beantwoorder
    • #7
    En let er op dat je de leidingen bij voorbaat in een slakkenhuis laat leggen, dit komt de werking ten goede. Er word nogal eens simpel heen en weer gelegd waardoor je ook koude verschijnselen krijgt
     

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #8
    Auto-Geen schreef:
    Hou goed rekening met de kou val bij de 2 grote valpartijen. Dit kan de behagelijke verblijf ruimte flink verminderen. Jaga adviseerd 200 watt per m3 glas te installeren om dit op te vangen.
    Hoi Auto-geen, waar adviseert Jaga dat?
    Wij hier in Nederland, als we dat al adviseren, dan gaan we uit van deze berekening:

    Formule: B x H x ΔT x U = W
    B= breedte glas
    H=hoogte glas
    Delta-T = temperatuurverschil (maximaal) tussen binnen en buiten (meestal is dat 30)
    U= de U-waarde van het glas

    Overzicht U waardes van verschillende typen beglazing
    Enkel glas : 5,7 W/m2K
    Dubbel glas : ca. 3 W/m2K (afhankelijk van spouw en dikte glasplaten)
    HR glas : tussen de 1,6 en 2,0 W/m2K (afhankelijk van fabrikant)
    HR+ glas : tussen de 1,2 en 1,6 W/m2K (afhankelijk van fabrikant)
    HR++ glas : minder dan 1,2 W/m2K (afhankelijk van fabrikant)

    Als je dus een raam hebt van één meter hoog en drie meter lang, standaard HR++ dan krijg je dit:
    3 x 1 x 30 x 1,2 = 99W

    Bij oud dubbel glas van één meter hoog en één meter breed krijg je het volgende:
    1 x 1 x 30 x 3 = 90W

    Als je daar 200W voor gebruikt dan is dat altijd goed, maar ietsje overgedemensioneerd.
     
    • Like
    Waarderingen: Jcrs

    PietP

    • #9
    Inmiddels wat offertes binnengekregen van een aantal (vloerverwarmings) bedrijven. Hier zitten hele goede tussen (waaronder ook iemand van het forum) en een aantal die ik gelijk afgeschreven heb oa “ te weinig groepen, garantie, slechte reviews, prijs etc.

    Daarvoor jullie dank voor de tips en reacties!

    Nu zijn er nog een aantal punten waar ik over twijfel
    1)De pomp.
    In mijn oude huis hadden wij het oude type Grunfos, dacht de Alpha 1 of 2. Op dat apparaat heb ik nooit de juiste instelling gevonden. Curve 1,2 ik begreep er weinig van. Uiteindelijk is hier ook een schakelaar tussen gekomen waarbij de pomp in de zomer werd uitgeschakeld.

    Nu zag ik dat Grundfos een auto adapt (nieuw type Upm3 ) heeft. Regelt dit apparaat het (ideale )vermogen zelf bij warmte vraag en gaat deze in stand-by bij geen vraag?

    2) Het blijkt dat de inpandige garage(vloer) 2 a 3centimeter lager ligt dan de rest van de begane grond. Omdat ik nog geen duidelijk beeld heb waar en hoe de vloerverwarming de woning inkomst (garage dus waarschijnlijk blote buizen vanwege het hoogte verschil) een offerte aangevraagd voor het leggen van een 2 tot 3 centimeter cement dekvloer. Hier kan dan de vloerverwarming in de inpandige garage ook worden ingefreest. Zal dit de beste oplossing zijn?

    3)Op de eerste etage lekkage gehad na het verwijderen van de radiatoren. Deze bleken aan elkaar gelust. Als leek opeens alles moeten afbellen voor een loodgieter met uiteindelijk hoge kosten. Op de begane grond worden alle radiatoren verwijderd. Moet ik mij daar verder zorgen om maken als daar een leiding kapot gaat? Verder zou er alleen een gasleiding of elektra kunnen lopen. Is dat op te sporen? Ook een offerte waarbij dit bedrijf enige vorm van schade dekt (duurder maar wel zekerheid). Zouden jullie voor 150 euro meer de zekerheid nemen?
     

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #10
    Ik zou één goede installateur nemen die het totaal kan aanpakken, en niet alles zelf in losse delen
    in opdracht geven. Een goede installateur kan het geheel bekijken, dus CV/water/regeling en andere zaken.
    Nu gaat de ene een vloerverwarming maken, mogelijk later een andere de regeling omdat het niet werkt,
    een andere installateur doet iets aan de ketel enz. Dit gebeurt steeds vaker en ik krijg daar dagelijks
    vragen over van particulieren b.v. die bij ons bedrijf nog niet eens vragen zouden moeten stellen.
     
    • Like
    Waarderingen: Degooijer

    Degooijer

    Specialist Vloerverwarming
    • #11
    Over fabrikanten doe we liever opp dit forum geen uitspraken: iedereen heeft daarover zo zijn mening (die vaak niet echt gestoeld is op eigen ervaring) Ik vind Nederland altijd een beetje merken gek: vaak nergens op gebaseerd heeft men al een voorkeur of negatieve mening voor een merk, wat momenteel totaal onterecht is.
    Er worden niet echt slechte producten meer gemaakt, maar wel producten die men slecht kan behandelen omdat er vaak extra functies op een product zitten die men dan als leek niet begrijp.
    De UPM3 pomp is door meerdere producenten van verdelers voor vloerverwarming inderdaad vervangen door een ander fabricaat.
    Zelfs al zit er een minimaal aantal mogelijkheden op een product (een pomp bijvoorbeeld): dan nog weet de consument zonder enige technische achtergrond het altijd wel weer zo in te stellen, dat het niet optimaal werkt.
    Je zag dit al bij de pompen met maar 3 instellingen voor de snelheid van het water wat door de vloer circuleert. Heel vaak was de gebruiker aan het klooien en kreeg het product de "schuld" dat het niet goed werkte.
    Zo ook de handleiding: men neemt vaak niet de moeite om een handleiding goed te lezen of begrijpt de gebruikte termen niet. Dus..... is het product niet goed!

    Bij een hoogteverschil van 3 cm, kan je het beste een (goede!) dekvloer laten leggen die goed hecht (3 cm is wel wat weinig) Daarin is wel te frezen. maar dan heb je nog steeds geen isolatie onder de vloerverwarming.

    Een bedrijf wat "garantie" biedt over de reparatie van leidingen in de vloer gebruikt m.i. een verkeerd argument: het maakt de mensen onnodig bang en vraagt daarom meer.
    In de meeste gevallen worden geen leidingen geraakt: is de dekvloer volgens de hier geldende richtlijnen gelegd, dan gaat het goed en worden geen leidingen geraakt (wanneer er gefreesd wordt tot ca 2 cm diepte).
    Maar vaak heeft men zelf (of een vorige bewoner) lopen klussen en ligt alles er niet meer in zoals het is voorgeschreven. Dat vraagt om problemen!
    Het is jouw woning en je laat een partij die nooit in jouw woning geweest is werkzaamheden uitvoeren (maar je weet dat er in de vloer leidingen zitten)
    Dan blijf je m.i. nog steeds verantwoordelijk voor het feit, dat er een leiding geraakt of doorgefreesd wordt. Ga zelf aan de gang en teken op de kale vloer de loop van de leidingen af om problemen te voorkomen.

    Radiatoren: dat als al een negatieve ervaring hebt gehad met een te dure loodgieter (en helaas lopen er daarvan erg veel rond.....) wil nog niets zeggen over een partij die je nu zou inschakelen. Op "als-dan" vragen geef ik momenteel al bijna geen antwoord meer......
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu