Aanleg nieuwe (extra) radiator, paar vraagjes

H@ns

  • #1
Situatie:

Nieuw te plaatsen radiator in schuur,
aan- en afvoerleiding loopt vanaf keuken, door de fundering, via de grond buiten over een afstand van 15 meter richting schuur,
In de keuken zit op de aan- en afvoer leiding een afsluiter in de vorm van een kogelkraan,
op de schuurradiator komt een thermostaatkraan.

Vragen:
  1. Ik heb een oude ledenradiator staan met voldoende cap. Hij is echter al erg oud en staat al sinds deze winter in de schuur te wachten
    Zal ik deze nog gebruiken of is het beter een nieuwe, verse aan te schaffen?
  2. Stel ik ga de schuur een week niet gebruiken, kan ik dan de afsluiters dicht zetten zodat het warme water niet ook nog eens helemaal naar de schuur en weer terug moet (isolatie is in orde)? Is dit slecht voor het systeem als ik de afsluiters na een week weer open zet, kan er bijvoorbeeld bezinksel los komen wat in het cv systeem terecht komt?
  3. Moet ik nog iets veranderen aan mijn kamerthermostaat? en kan ik problemen verwachten met opstarten? (duurt het bijvoorbeeld even voordat het totale cv systeem incl. schuur weer optimaal werkt)
Specificaties ketel en thermostaat:

Nefit ecomline classic, geplaatst in 2005
Bijbehorende Nefit moduline thermostaat.
 

Chathanky

  • #2
De ledenradiator goed doorspoelen voor je hem gebruikt lijkt me verstandig. mocht je twijfelen kun je ook een vuilvanger in de retour plaatsen, dit is voordeliger dan een radiator.

De radiator kun je in de keuken gewoon afsluiten, makkelijker is om gewoon de radiatorafsluiter of thermostaatkraan dicht te zetten en in de winter op de vorststand, houd rekening dat je schuur vorstvrij blijft en je leidingen in de grond een dekking van minimaal 80 cm heeft. Is dit niet het geval zet de ketelpomp op continu in de winter en sluit niet je radiator volledig af.

Je hoeft niets te veranderen aan je thermostaat: een ledenradiator heeft de tijd nodig om uit een koude situatie warmte af te geven, maar als deze op temperatuur is blijft hij ook lang zijn warmte afgeven. Voorwaarde is dat het vermogen overeen komt met de overige vertrekken. Maar dit had je al aangegeven dat dit in orde is.

Mogelijk probleem kan zijn dat je andere vertrekken achter gaan blijven in temperatuur. Mocht dit zo zijn zal je de radiatoren opnieuw moeten inregelen. Dit hangt af hoe groot het vermogen is wat er bij geplaatst wordt ten opzichte van je vermogen in huis.
 

Addie

  • #3
  1. De buitenkant zegt niet veel over de staat van de radiator hij kan van binnenuit zijn doorgeroest.
    Spoel hem door door er op de ene zijde een vulkraan op te zetten en daarop de tuinslang.
    Vervolgens kan je hem op druk zetten door er een overstort (3 bar)op de andere aansluiting te zetten.
    Als de overstort open gaat en de radiator lekt niet kan hij in iedergeval de normale werkdruk hebben.
  2. Het gebruik van de kogelafsluiters heeft als risico dat ze een keer vergeten worden als het vriest.
    Beter is het om een thermostaatkop met vorstbeveiliging toe te passen.
    Als je deze laag zet stopt ook de ciruclatie, maar als het richting vriespunt gaat gaat deze wel weer open om vorstschade te voorkomen.
  3. De kamerthermostaat hoeft niet veranderd te worden.
    Ontlucht het systeem wel heel goed.
 

Addie

  • #4
Chathanky wat type jij snel :wink:
 

Chathanky

  • #5
Het is toch geen wedstrijd? :mrgreen:

Goeie tip van dat afpersen. :wink:
 

H@ns

  • #6
Ok bedankt zover.

Ik heb PE leidingen gekozen die inmiddels al in de grond liggen met een dekking van 80.
Ze liggen uiteraard in een mantelbuis (rood en blauw) maar nu vraag ik me af hoe het zit met uitzetting. Ik weet dat die buizen nogal wat kunnen uitzetten maar hoe geef ik hier de ruimte voor?

Aan 1 zijde komen ze namelijk op een metalen CV buis in een betonnen put in de keukenvloer. Hier is te weinig ruimte voor een lus.
Aan de andere zijde komt het spul binnen in een nog kleinere put en kan ik naar de radiator met dezelfde PE of over gaan op staal (daar ben ik nog niet over uit)
 

Addie

  • #7
Leg de leiding over de 15 meter in een soort S dan valt het wel mee.

Er bestaan koppelingen om de pe(c) buis direct aan de radiator aan te sluiten dus waarom moeilijk doen als het makelijk kan.
 

H@ns

  • #8
Ze liggen al in een lichte S vorm.
Maar hoe moet dit dan ruimte geven voor uitzetting? De mantelbuis ligt immers vast/stabiel en de leiding zelf kan nog schuiven in de mantel.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
H@ns, heb je de mogelijkheid de leiding in de vorm van een vraagteken aan te sluiten?
Ik denk dat je dan voldoende ruimte hebt om het uitzetten en krimpen (net zo belangrijk) op te vangen.
 

Addie

  • #10
De linieare uitzettingscoëfficiënt van kunststof is circa 0,00005 per lengte-eenheid per graad.
Dus als we uitgaan van dat de leiding bij 20 graden is gelegd en de max temperatuur 90 graden is komen we op een lengteverschil van 5,25 cm

(0,00005 x 70 x15 = 0,0525)

Het kunststof is flexibel genoeg om dit over 15 meter op te vangen.(3,5mm per meter)
dit in tegenstelling tot staal
 

H@ns

  • #11
Ow ja hee! dan ga ik daar ook niet moeilijk over doen he 6cm kan ik nog wel kwijt, doe ik gewoon een S met vraagteken er achter. :P
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #12
:mrgreen: S :?: :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu