Aanleg vloerverwarming in nieuwe badkamer

Capriolo

  • #1
Hallo beste mensen,

De planning is om binnenkort te beginnen met een nieuwe badkamer te bouwen. De nieuwe badkamer wordt geplaatst in de oude badkamer waarbij een stuk van een andere ruimte is getrokken. De afmetingen zijn ongeveer 3 meter bij 8 meter.
Ik wil daar graag vloerverwarming zelf gaan aanleggen, de bedoeling is dat het de hoofdverwarming gaat worden. Het geheel moet op de bestaande pellets ketel worden aangesloten. In de ruimte waar de badkamer komt is al een bestaand aan en afvoer waar vroeger een radiator zat.

Ik neem aan dat ik deze aansluiting van de vroegere radiator gewoon kan gebruiken (dat is onderdeel van het kringloopsysteem wat door het gehele huis loopt).
Voor de niet zo koudere maanden zo rond de herfst als de pelletskachel nog niet aanstaat wil ik de badkamer wat op temperatuur brengen met 1 of 2 designer radiatoren die electrisch opgewarmd worden.

Als het moet kan ik ook een nieuwe leiding naar de kachel leggen om een nieuwe kringloop aan te laten sluiten, dus een apart systeem voor de radiatoren in het huis en een aparte kringloop voor de vloerverwarming, heeft dit voordelen? Want dat gaat een enorme berg extra werk geven.

Ik heb gelezen dat vloerverwarming maximaal een 40 graden water mag hebben. Mijn verwarming loopt op een maximale temperatuur van 80 graden. Klopt het dat dit geen probleem is, omdat er maar een beetje warm water wordt toegevoegd totdat het water in het vloerverwarmingssysteem op temperatuur is, en zo eigenlijk een losstaand systeem is, totdat het water is afgekoeld en dan wordt "omgewisseld" met water van de pelletsketel. ?

Ik heb in deze ruimte 3 muren weggebroken en de vloer is niet 100 % egaal, hij is waterpas, maar omdat de ruimtes verschillende ondergrond hebben, en hier en daar de boel beschadigd is ( een tegel kapot, afgebroken (weggehaalde) muur etc ) is deze niet zo glad als een "spiegel".
Ik denk om van die noppenplaten te gaan gebruiken die aan de onderkant geïsoleerd zijn, waarin de verwarmingsslang geklikt wordt. Hoe egaal/vlak moet de ondergrond zijn voor dit soort noppenplaten?

Mn vloer kan zonder problemen een cm of 10 opgehoogd worden. Na de noppenplaten en slang komt er een opvullaag heb ik begrepen, heb ergens gelezen 1 deel cement met 4 delen zand. Is dit correct? (hoe droog of nat moet dit goedje zijn).Maakt het uit wat voor soort zand er gebruikt wordt? En het cement, moet dat aan bepaalde eisen voldoen, of maakt dit niets uit?

De wanden wil ik ook gaan isoleren en gipsplaten tegen aan plaatsen waarop tegels worden gelijmd, ik heb ergens iets gelezen dat deze vloer niet de wand mag raken of iets dergelijks, wat wordt precies bedoeld?

Bedankt,
Cor
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Gebruik de zoekfunctie eens op "vloerverwarming", er is al heel veel over geschreven.
U moet in elk geval een verdeler gebruiken om de vloerverwarming en de radiator verwarming te scheiden, 80 graden is genoeg om de voeten te verbranden op de vloer.
 

Capriolo

  • #3
Hallo Jan,

Ik heb uren het forum zitten doorzoeken, en op veel vragen antwoord gekregen, bijvenstaand zijn mn laatste (voorlopig dan :-) ) vragen. de meeste vragen zijn ook meer ter conformatie.

Ik hoop dat er nog mensen de moeite gaan nemen om antwoord te geven.

groeten,
Cor
 

Capriolo

  • #4
Niemand die hier en daar wat kan toelichten? :-(
 

Tino

  • #5
Mijn vloerverwarming in de huiskamer is pas gereed gekomen.
Mijn betonvloer is ook niet helemaal egaal gestort. Wilde eerst ook noppenplaten gebruiken. De vloer is dan uit te vlakken met zand. Vond dit toch een rare gedachte zand eronderstoppen en heb daarom gekozen om de slangen op staalmat de binden. Hieronder zit nog een 3mm zilverfolie als isolatie. Betonvloer is 10cm met 8 cm tempex eronder dus dat moet wel goed gaan.
Je moet rekenen op een totale opbouw van 7 a 8 cm maw je moet zeker 5cm boven op je slangen hebben.
De cementdekvloer is gewoon cement welke "aarde nat" moet zijn.
Kunt er eventueel nog een toevoeging erbijdoen ivm elasticiteit etc.
Bij de Muren word de zg randisolatie toegepast, stroken van 1cm dik en 8 cm breedt. Deze vangen 't uitzetten van de vloer op. De vloer ligt dus als 't ware zwevend.

Als unit heb ik een Robot DK50 welke zeer compact is, 3 groeps.
Mijn aanvoer is 65graden en de thermostaat kraan op de unit staat ingesteld op max 45 graden celsius. Dit kan door de thermostaat kraan. Er wordt dus steeds aanvoerwater van 65graden gemixt met 't water in de vloer tot dat er weer 45graden gemeten wordt.
Bij 't opstarten meot erop geledworden dat dit niet te snel gebeurd ivm scheurvorming en loskomen tegels. Reken op een droogtijd van 1 week per cm. Dan beginnen met 30 graden op de thermostaat kraan en dan elke week ongeveer 5 graden omhoog tot 45. Dit is geloof ik de meest optimale temp en ook de max temp.
Max temp hangt van de slangen af. Bij mij mag dit max 61 graden continu zijn en incidenteel kan hij 81 hebben.
Die 45 is even afwachten want de slangen liggen gelegd als hoofdverwarming (dus hart/hart is 10 cm) dus even kijken of hij de kamer warm kan houden met minder.
Als regeling heb ik de zoneregeling van H***LL geplaatst. Heb dus 2 zones (keuken en resthuis + de woonkamer) elk geregeld door hun eigen thermostaat.
Als er warmte vraag is in een ruimte opent de thermostaat een klep en als de klep in de eind/open stand komt springt de ketel bij. Heb dus 2 van deze kleppen.
Mijn vloerverwarmingds pomp is ook nog aangesloten via een schakelaar. Er zit een voeler op de aanvoer. zodra de aanvoer boven de 35 graden komt wordt de pomp ingeschakeld en andersom. In de zomer wanneer er niet gestookt wordt schakeld deze schakelaar de pomp in voor een half uur per 24 uur ivm vast gaan zitten. Pomp draait nu dus niet meer continu.

Gr.Tino
 

Capriolo

  • #6
Dank je voor je antwoord Tino, er is weer een hoop duidelijk geworden :-)

Heeft iemand nog een mening over het volgende:
Ik neem aan dat ik deze aansluiting van de vroegere radiator gewoon kan gebruiken (dat is onderdeel van het kringloopsysteem wat door het gehele huis loopt).
Voor de niet zo koudere maanden zo rond de herfst als de pelletskachel nog niet aanstaat wil ik de badkamer wat op temperatuur brengen met 1 of 2 designer radiatoren die electrisch opgewarmd worden.

Als het moet kan ik ook een nieuwe leiding naar de kachel leggen om een nieuwe kringloop aan te laten sluiten, dus een apart systeem voor de radiatoren in het huis en een aparte kringloop voor de vloerverwarming, heeft dit voordelen? Want dat gaat een enorme berg extra werk geven.
Ik heb ook verschillende keren iets gelezen over toevoegingen in de deklaag, om deze wat elastisch te houden. Wat is dit voor spul, en heeft iemand de duitse naam ervoor?

Thanks,
cor
 

Tino

  • #7
Bij mij is 't dus wel zo dat mijn radiatoren een apart circuit hebben en de vloerverwarming dus ook.
Dit omdat de vloerverwarming in een vrij grote ruimte zit. Wij zitten meer in de leefkeuken dan in de woonkamer. Met alleen een thermostaat in de leefkeuken was k bang dat je op eengegeven moment de vloerverwarming in de woonkamer niet warm houd, zeker als je overdag bijna niet in de woonkamer zit.
Nu kun je de vloerverwarming helemaal automatisch volgens een programma in de klokthermostaat sturen en de radiatoren in de keuken geheel onafhankelijk hiervan. De radiatoren in de overige ruimten hebben thermostaatkranen.
Dit zou dus een van de voordelen zijn van een aparte kringloop voor de vloer.
Zou dat nu nodig zijn? 't is maar een badkamer, opp weet ik niet, maar als je 1 ten hoogste 2 groepen heb in de vloer is 't al veel. Voor die berg extra werk zou ik 't laten om dan ook nog maar niet over geld te spreken.
De vloerverwarming ligt toch als hoofdverwarming? Zie 't als een grote trage radiator.
Volgens mij kan dat elektrisch bij stoken heel goed.

En over dat beton toevoeg middel:
Mijn vloer 26m2, 8cm is gelegd door een bedrijf. even iets duurder maar hij ligt er dan ook als een spiegel in. Weet nu ook zeker dat mijn slangen goed vast zitten en dat de samensteling overal hetzelfde is. Waren trouwens in anderhalf uur klaar met die mobiele cement mixer.

Bij mij hebben ze dat spul er wel doorheen gedaan, omdat ik 't vroeg. Ik had er een beter gevoel bij, of 't nodig is tsja.........
Wel eens van elastisch cement gehoort? Volgens mij is hard gewoon hard.
Vaak willen ze 't erin hebben ivm garantie. Voor de kosten zou ik 't niet laten. baat 't niet dan schaad 't niet
 

Capriolo

  • #8
@ Tino: Ik ga toch ook voor een aparte kringloop. Dat gaat alleen maar voordelen hebben , wel wat meer werk , maar ach..... beter alles in ene keer goed doen :-)
Ik ga hier eens navragen over dat product voor in het beton.


Ik zit eraan te denken om van die noppenplaten op de vloer te leggen. Nu is mijn vloer niet 100% glad, omdat hier en daar een tegeltje mist. Ook is er een muur afgebroken, dus daar is ook enig relief... maar over het algemeen is de vloer vlak genoeg. (de grote oneffenheden ga ik uiteraard wegwerken).

Nu zit ik eraan te denken om als ondergrond een extra isolatielaag aan te brengen, met name dat witte "schuimrubber van 2 mm met een metalen coating erop. Ik gloof dat dit veel gebruikt als ondergrond voor laminaat.
Als voordeel voor mij is net natuurlijk de extra isolatie , maar ook de kleine oneffigheden "weg" te werken.

Dus kortom:
-die isolerende "schuimrubber" folie.
-noppenplaten.
-afdeklaag (4-5 cm)
-plavuizen

is de eerste stap van die folie een goed idee?

Cor
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu