Aanbouw/serre isoleren.

Ambidexterity

  • #1
Binnenkort ga ik 2 zijkanten maken van onze nieuwe serre, deze wanden wil ik graag isoleren, isolatie is al aardig wat keren voorbij gekomen.
Ik denk dat ik aardig beeld hebt, maar voor de zekerheid wil ik het even tegen het licht houden.

Vanaf de buitenkant naar binnen:
- Zweeds rabat
- 1cm spouw
- damp open folie
- PIR platen
- damp dichte folie
- de afwerking, douglas planken mes+groef

En met het dak, werkt dat precies hetzelfde?
Zweeds rabat wordt dan underlayment met dakbedekking door boven op.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Omdat een afwerking van douglas planken niet zo dampdicht is als een dakbedekking vraagt het dak wat de dampremmendelaag betreft meer aandacht. Dus dampdichter aanbrengen.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #3
Bedankt voor je reactie.
Ik dacht dat er een damp open en een damp dichte folie was, maar begrijp ik het nu goed dat hier ook verschillen in zijn?
Dus iets van 50% damp/vocht doorlatend en bijvoorbeeld 25% damp/vocht doorlatend?

[toevoeging]
Ik lees net op een site dat je dan praat over een SD-waarde, hoe hoger de SD-waarde hoe dichter de folie is. Hoger dan 100 is een damp dichte folie.
 
Laatst bewerkt:

Ambidexterity

  • #4
Wat ik vergeet te vragen in mijn vorige bericht, welke SD waarde is raadzaam voor de wanden en welke voor het plafond?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Materialen hebben een bepaalde sd of Mu. waarde. Het gaat in een constructie om de lagen, materialen die in een constructie worden gebruikt. De binnenste laag, warme kant, moet dichter zijn dan de lagen/ materialen naar buiten toe.
Bijvoorbeeld. OSB en OSB3. 3 is watervast verlijmd en heeft daardoor een hogere Mu/sd waarde.
Ga je bouwen en je denkt de watervaste doe ik aan de buitenkant, logisch dan krijg je een wand die het vocht gaat opsluiten. Andersom, OSB3 aan de warme kant dan krijg je geen vocht in de constructie omdat die plaat minder vocht doorlaat.
Bij 3 buiten een damprem binnen. 3 binnen zonder damprem.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #6
Bedankt voor je uitleg :prima:
 

Ambidexterity

  • #7
Ik ben nog wat aan het denken geweest over mijn nieuwe dak en wil toch nog even vragen of iemand hier mee naar wil kijken.

Bij een koud dak isolatie blijft er niks meer van mijn balken over (PIR+spouw) voor het zicht, ik wil graag nog wat balken kunnen zien aangezien ik deze mooi vindt.
Ik heb naar een hybride dak gekeken, maar dit is ook geen gemakkelijke constructie.
Nu zit ik te denken aan een warm dak zoals mijn tekening hieronder, kan dit op deze manier en is dit nog wel een warm dak?

Warmdak.jpg


Het dak wordt 4,3 meter lang + 65cm overstek en dakgoot.
De bedoeling is dat er ook een aantal zonnepanelen op komen en een paar kozijnen met dubbel glas.
Ongeveer de helft gaat dicht voor de zonnepanelen en de andere helft komt dus glas.
Kom ik dan niet in de problemen met de bevestiging op de PVC en PIR?
Moet er dan niet tussen de PIR en PVC niet een underlayment plaat komen?
Aangezien OSB3 aan de binnenzijde zit en een hoge mu/sd waarde heeft, kan ik deze niet gebruiken tussen de PIR en PVC lijkt mij.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Een eerste opmerking. Al een manier op het oog om het frame voor de zonnepanelen te bevestigen of worden het tegels in een frame. Kunnen de balken het gewicht van de tegels dragen.
 

Ambidexterity

  • #9
Mijn voorkeur gaat naar een frame die ik aan pootjes kan bevestigen. Pootjes die op de balken rusten.

Aan mijn huis heb ik een aantal palen 15x15 bevestigd met chemische ankers, 4 per paal M10.
Deze palen staan weer op een beton poer. De palen staan max 3 meter uit elkaar, op de palen heb ik vervolgens 3 meter lange balken 15 x 15 geplaatst die ieder met 5 chemische ankers vast zitten in de muur. Daarop rusten de balken. Aan de andere kant heb ik ook 5 palen 15 x 15 staan 2,5m - 3m - 3m - 2,5m uit elkaar, ook daar liggen weer balken op van 15 x 15. De balken zijn op de koppen bevestigd met 2 240 schotelschroeven M8.

Ik hoop dat dit een beetje een beeld geeft van de constructie.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
De laag isolatie en de dakbedekking is te maken.
" Aangezien OSB3 aan de binnenzijde zit en een hoge mu/sd waarde heeft, kan ik deze niet gebruiken tussen de PIR en PVC lijkt mij."
De PVC dakbedekking heeft een hoge Mu waarde. De PUR/PIR platen hebben een aluminium cachering deze zijn op de naden na volledig dampdicht.

Zoek kijk naar een goede degelijk oplossing om door de dakbedekking heen dat frame aan/in de balken te monteren.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #11
De steuntjes kan ik van RVS laten maken, ik ken iemand uit de metaal wereld.
De steuntjes wil ik op de balken schroeven en daar om heen kom de tweede laag PIR, PVC er strak omheen.

Maar begrijp ik het goed dat een tweede laag hout (underlayment) niet nodig is en of geeft dit alleen problemen?

De PIR is natuurlijk druk vast, met de PVC er over kan ik er toch rustig overheen lopen neem ik aan?
Het is niet de bedoeling dat het een wandel gebied wordt, maar tussen de zonnepanelen en het glas wil ik een halve meter ruimte houden voor als er iets is met de panelen dat ik er bij kan.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Ambidexterity schreef:
Vanaf de buitenkant naar binnen:
- Zweeds rabat
- 1cm spouw
...
1cm spouw is te weinig. Er moet op z'n minst een normale rachel gebruikt worden.

Voor de rest is de vraag over isolatie van wand en dak hier al erg vaak behandeld.
 

Ambidexterity

  • #13
Ik begrijp dat terug komende vragen soms irritant kunnen zijn, het is soms erg lastig de bomen door het bos te zien. Met een dak is het erg onduidelijk. Ik ben net wezen Google op wanden en dan afbeeldingen en op wanden is meer te vinden en duidelijker. 1cm spouw kom je niet snel tegen inderdaad.
De balk is 15cm dik, de isolatie is 12cm dik, dus een spouw van 3cm kan dan makkelijk.

Echter kom ik 1 ding niet tegen, wellicht weer een apart idee van mij zelf.

Tegen de balken wil ik houten platen schroeven en daar tegen de Zweeds rabat.
Ik heb de buren de zijkant laten kiezen omdat hun er tegen aan kijken, maar ze willen er ook iets tegen aan schroeven. Dit is waarom ik graag Zweeds rabat tegen houten platen wil schroeven om zo meer body te krijgen en dat hun niet dadelijk door mijn spouw gaan schroeven.
Of gaat dit alleen maar vocht problemen leveren?
Het is de bedoeling dat ik 4 spouw ventilatie roostertjes gaat plaatsen, 2 boven en 2 benden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Nee, beter geen houten plaat achter de rabat monteren, zodat de rabatdelen goed ventileren. Je kan de rachels opmeten zodat als ze wat zwaars willen ophangen in de rachel schroeven.

De berekening van balk 15 - isolatie = 3cm spouw is niet zo relevant, want aan de buitenkant moet er een dampopen folie. Dus de spouw komt daar buiten pas.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #15
Aha, ik begrijp nu dus dat ik de spouw niet tussen mijn staanders kan laten vallen.
Dus tegen de staanders (palen 15x15) de dampopen folie, daarop de rachels en dan pas de rabat.

Het is zeker af te spreken met de buren waar de rachels zitten, iets heel zwaars zal het ook niet worden, meer iets van een een print op canvas of zo.

Bedankt voor je antwoord.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Die print van boeddha kan ook wel aan de rabatdelen hangen :mrgreen:
 

Ambidexterity

  • #17
Lijk me wel, al hangen ze er een blote kont op canvas aan op :prima:

Dit is het rachel werk geworden trouwens.
wand.jpg


Een stukje nog morgen rechts en dan het rabat er tegen aan :hup:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu