5 aderig, constant en schemerschakelaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
In de garage naar buiten loopt een (nog niet aangesloten) 5 aderige kabel, het begin daarvan zit in een lasdoos in de garage, waar ook een constante voeding in zit, maar nog niet verbonden. Tevens in de garage zit 1 meter daar boven een voeding die aangaat bij schemering, want daarbuiten op de garage zit een lamp die aangaat in het donker. Die zou ik willen koppelen aan een deel van de 5 aderige kabel, en met dat deel de tuinverlichting koppelen, dan gaan die op de schemerschakelaar.
De 5 aderige kabel ligt 3 meter buiten de garage en ik wil daar op ook een vaste contact doos met constante voeding, kunnen we daar de andere aders voor gebruiken??

Ja, bruin gebruik je voor de vaste spanning, zwart en evt. grijs voor geschakelde. Voorwaarde is uiteraard wel dat alles op dezelfde groep zit.

Dus ik sluit bijvoorbeeld de schemerkabel in de garage aan de 5 aderige bruin, zwart en geel/groen en de constant op de blauw, grijs en geel/groen.
En dan buiten de garage vertak ik ze op deze manier.

Niet helemaal. De nul (blauw) is gemeenschappelijk, vandaar dezelfde groep. De constante spanning zet je op bruin. De geschakelde spanning van de schemerschakelaar op zwart. Vervolgens sluit je de tuinverlichting op zwart en blauw aan en de stopcontacten op bruin en blauw en uiteraard geel/groen op aarde waar nodig.

Ik ben 2 jaar later toch wel benieuwd naar dit antwoord. Waarvoor gebruik je de grijze? Constante stroom? 2e schakelaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan