Ik zit vanavond puur uit interesse wat op internet te googlen mbt elektrische installaties, maar zo nu en dan levert een antwoord weer twee nieuwe vragen op.
Wie kan mij de achterliggende reden uitleggen voor het volgende:
Voor de huis tuin en keuken installatie wordt gebruik gemaakt van VD draad in 5/8 PVC pijpen. Echter, als het een elektrisch fornuis betreft of een oven moet je 3/4 PVC pijp gebruiken
Is dat omdat een elektrisch fornuis / oven vaak een 380 V aansluiting heeft (en moet je dan ook dikkere VD draad gebruiken)? En wat als je oven gewoon 220 V lust?
En tenslotte, als je een oven en een elektrisch fornuis hebt, moet er dan voor allebei de apparaten een aparte pijp gelegd worden?
Bedankt voor de informatie!
Onno
- Een gek kan meer vragen, dan 10 wijzen kunnen beantwoorden -
Wie kan mij de achterliggende reden uitleggen voor het volgende:
Voor de huis tuin en keuken installatie wordt gebruik gemaakt van VD draad in 5/8 PVC pijpen. Echter, als het een elektrisch fornuis betreft of een oven moet je 3/4 PVC pijp gebruiken

Is dat omdat een elektrisch fornuis / oven vaak een 380 V aansluiting heeft (en moet je dan ook dikkere VD draad gebruiken)? En wat als je oven gewoon 220 V lust?
En tenslotte, als je een oven en een elektrisch fornuis hebt, moet er dan voor allebei de apparaten een aparte pijp gelegd worden?
Bedankt voor de informatie!
Onno
- Een gek kan meer vragen, dan 10 wijzen kunnen beantwoorden -