3 wisselschakelaars

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ok super! Bedankt!

Het enige probleem is dus dat ik niet weet welke draden welke nou zijn..
Er komen namelijk vier zwarte draden uit bij de kruisschakelaar.. ik weet dus niet welke nou van de eerste en welke van de tweede wisselschakelaar komen...

Dat is dus een kwestie van meten en kijken waar wel/geen spanningen op staan. Je begint met de groene draad......meten.....spanning....?

Sluit eerst de eerste wissel schakelaar volgens het plaatje aan.

De kruis-schakelaar haal je helemaal los.

Wat ik nu ga uitleggen is niet zonder risico dus kijk goed uit wat je doet!!!

Zet weer spanning op je installatie.Een pootje van je meetinstrument houdt je tegen aarde (bv de centrale verwarming) met het andere pootje loop je een voor een de vier losse zwarte draden van de kruis-schakelaar langs. bij een van de draden gaat het lampje van je meetinstrument fel branden. deze draad even merken.
Nu schakel je de wissel schakelaar met de groen draad om, en meet je de drie overgebleven draden uit. En weer zal bij een van de draden het lampje gaan branden. Je hebt nu de draden van de ene wissel schakelaar gevonden . De andere twee gaan naar de andere wissel schakelaar

Nogmaals kijk goed uit

suc6

Kijk eens even!!!
Volgens mij is dit het verlossende antwoord!! :D

Super!
Ik ga het morgen bij daglicht direct proberen!

Ah ok..

Maar nog even voor de zekerheid:
Stekker haspel in een geaard stopcontact en dan de pen tegen het aardepennetje van de haspel houden dus??

:D :D
............ het werkt!!.............

Veel dank voor de moeite en het meedenken!

Nu ga ik me concentreren op de volgende klus... de deurbel die het niet doet.. :lol:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan