3 wisselschakelaars

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die groene zit op de laatste (wissel)schakelaar aan het einde van de gang. Dus ook het verste van de meterkasten verwijderd en is eveneens verbonden aan de dimmer die daar direct achter zit in de woonkamer.
Voor de duidelijkheid nog maar even een situatieschets.

Bij binnenkomst vinden we de eerste wisselschakelaar (met drie zwarte draden) deze zit naast de deur waarachter de meterkasten zich bevinden.. dan twee meter verderop vinden we de kruisschakelaar (vier zwarte draden) en dan in het tweede deel van de L-vormige hal vinden we om de hoek de tweede wisselschakelaar (1 groene en 2 zwarte draden).

Hier een fototje..

22270_Afb013_1.jpg

Ik denk dat deze WS (met groene draad) verkeerd is aangesloten. Meet eens of&waar spanningen op staan als je de schakelaar schakelt.

Of een scherpe detailfoto van de achterzijde WS.

Groen is een oude kleur. Tegenwoordig is dat bruin.
De groene waar ook de dimmer in de woonkamer op aangesloten is, daar begin je mee. De wisselschakelaar laat je daar aangesloten zitten.
Maak de kruis schakelaar los.
Nu zal je op 1 van de vier draden bij de kruisschakelaar spanning meten. Doe er ff een plakkertje om heen zodat je dat straks nog weet.
Schakel de wisselschakelaar om (die bij de dimmer) en meet weer bij de kruisschakelaar. Nu zal er op een andere zwarte draad spanning staan. Die steek je in de kruis schakelaar.

Nu moet je aan de kruis schakelaar meten, op welk ander contact er spanning staat. Daar steek je 1 van de overgebleven zwarte draden in, zonder plakkertje.
Schakel de kruis schakelaar om en meet nu op welk ander contact er spanning staat. Daar gaat de tweede zwarte draad in zonder plakkertje.
In het overgebleven contact gaat de laatste zwarte draad, met plakkertje.

Als je de laatste wissel schakelaar correct hebt aangesloten dan moet het spul werken.
Die groene draad bij de laatste wisselschakelaar zal naar de lamp gaan.

Neen Kees61, die groene is een fasedraad en geen schakeldraad. De TS heeft al gezegd dat in een bepaalde stand geen spanning op de KS staat; dat geeft aan dat er iets mis is met WS1; die met die groene draad.

Op de KS moet op 2 van de 4 contacten altijd spanning staan.

Kijk.. nu lijken we ergens te komen :D

Ik heb een foto gemaakt van de voorkant van de tweede wisselschakelaar [met de groene draad]. De achterkant krijg ik niet scherp, dus heb ik van de eerste wisselschakelaar even een scherpe foto gemaakt in exact dezelfde positie.. (alleen is dan de eerste zwarte draad links, groen).
en ook maar even een foto van de kruisschakelaar..

Wisselschakelaar (1e bij meterkast)
22270_Afb019_1.jpg

Voorkant 2e wisselschakelaar [met groene draad rechts onderin]
22270_Afb017_2.jpg

Achterkant kruisschakelaar
22270_Afb021_1.jpg

De WS met de groene draad: wat meet je daar op de draden bij omschakelen? Ik denk dat die groene naar de andere kant v.d. WS moet.

@Fiesiekus:
CarlosM schreef:
Die groene zit op de laatste (wissel)schakelaar aan het einde van de gang
[....]
in het tweede deel van de L-vormige hal vinden we om de hoek de tweede wisselschakelaar (1 groene en 2 zwarte draden).

Aan weerszijden zit dus een groene draad. Of dat nou de goede kleur is of niet, het zit nou eenmaal zo.
Welke is dan de fase draad? Nou die ook aan de dimmer zit natuurlijk. De andere groene wordt als schakeldraad gebruikt. Weet jij een andere verklaring?

Dat er bij een bepaalde stand van de wissel schakelaar geen spanning op de kruisschakelaar staat, betekent alleen maar dat die WS verkeerd is aangesloten. Daar zit de groene verkeerd.

Zojuist de 2e wisselschakelaar (met de groene draad) opgemeten in beide standen (aan / uit) bij geen van de draden gaan er lampjes branden op de spanningmeter.

Vanaf de 1e wisselschakelaar en ook de kruisschakelaar werkt het wel. Lampen gaan gewoon aan en uit. Alleen op die 2e wisselschakelaar met de groene draad gebeurt er dus niets..

CarlosM schreef:
de 2e wisselschakelaar (met de groene draad) opgemeten in beide standen (aan / uit) bij geen van de draden gaan er lampjes branden op de spanningmeter.

Dus helemaal geen spanning? Ook niet op de groene?

Wie zei er iets over "simpel verder..."?

Goed.. de 2e wisselschakelaar nog een keer gemeten..

In de AAN-stand staat er op geen van de draden spanning.
In de UIT-stand staat er alleen op de zwarte draad onder de groene draad spanning...

Ik kan overigens als ik de lampen aan heb gezet met de kruis of 1e wisselschakelaar, ze wel weer UIT zetten met die 2e wisselschakelaar (met de groene draad).. :?:

Je metingen kloppen niet; op een WS staat op 1 of 2 contacten spanning, als je schakelt op 2 (of 1). Doet de dimmer in de kamer het wel?

Is dit wel een wissel schakelaar? Als ik naar de foto kijk zie ik vier aansluitingen
22270_Afb017_2.jpg

Misschien is het mogelijk om een duidelijke foto van zowel de voor als de achterkant te plaatsen (graag recht van voren en recht van achteren)

Het is een wisselschakelaar met indicatielampje..

Een foto van de achterkant heb ik vandaag in een eerder bericht geplaatst en dan nu de voorkant..
Het lijken inderdaad vier ingangen.. maar in die "vierde" zit het indicatielampje.. dat licht oranje op als de schakelaar in de UIT-stand staat..

22270_Afb029_1.jpg

In een wissel schakelaar zit geen "uit" stand het is altijd of de ene of de andere kant

Als je het zo aansluit dan moet het goed komen, mits je de juiste schakelaars gebruikt

Eerst de schakelaar met de groene draad
595_wisselschak_11_1.jpg

Als tweede de kruis-schakelaar
595_kruisschak_1_1.jpg

En als laatste de schakelaar bij de meterkast
595_wisselschak_22_1.jpg

Even rustig ervoor gaan zitten en de draden een voor een uitmeten

suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan