3 standen schakelaar 24 volt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
ik ben bezig om mijn 3 standen schakelaar voor mijn centrale afzuigunit opnieuw te verbinden, want ik heb een nieuwe afzuigunit.

de 2 zwarte en 1 bruine draad zaten verkeerd aangesloten en dat heb ik nu gecorrigeerd, maar het "vreemde" is dat terwijl ik de schakelaar op 1 heb, dat ik dan 24 volt naar de beide zwarte draden krijg, terwijl ik die bij de perilex contactdoos losgekoppeld heb. (niet verbonden).

als ik de schakelaar op 2 of 3 zet krijg ik daar netjes 230 volt en op de andere draad 24. dat vind ik vreemd.
ik verwacht dat de niet verbonden draad, die geen spanning door moet geven dan zonder spanning is: 0 volt.

is mijn denkwijze fout of is dit gewoon hoe het moet werken?

ik ben bang dat mijn nieuwe itho afzuig installatie door die 24 volt extra, kapot gaat. Dan krijgt hij dus op de 1 230 volt, op bv de 2 230 volt. Dat is dan juist. Maar in mijn geval krijgt hij dan op de 2e zwarte draad nog eens 24 volt.
is dit zoals het hoort???

Geen idee, misschien wordt het wat makkelijker als we weten welk type het is.

Dat zijn meestal "lekspanningen "en zeggen niet zoveel , je kan ook wat spanning terugkrijgen via motor of controlelampje.

Betekent dat, dat het niet erg is, dat de ventilator tegelijk op de bruine draad 220 volt, en op elke zwarte (2x) draad 24 volt ontvangt?

Ronny schreef:
Geen idee, misschien wordt het wat makkelijker als we weten welk type het is.

type maakt niet uit.
ik heb gisteren een nieuwe 3 standen schakelaar bij de praxis gehaald en die doet hetzelfde als de oude die ik al had.

voor alle duidelijkheid: ik heb de zwarte draden nog niet verbonden met de afzuigbox, omdat ik bang ben dat hij daar niet tegen kan.
als ik de voltage meter verbind achter de 3 standen schakelaar met de bruine en de zwarte draad krijg ik daar ongeveer 24 volt spanning te zien.

Je meet onbelast, je meet daardoor inductieve of capacitieve koppelingen van de bedrading die langs elkaar loopt.
Gewoon aansluiten gaat niets mis.

Gewoon aansluiten er is niets aan de hand, heeft niets van doen met de eco-fan, is gewoon restlading, die direct weg is zodra je deze belast met een ventilator.

Dank jullie allemaal.
ik ga hem gewoon aansluiten en verwacht dat het allemaal goed zal gaan.

groeten,
henry

bericht kan gesloten worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan