3 naar 3 + Nul standenschakelaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
De afzuiginstallatie werkt bij ons met een 3 standenschakelaar zie foto 1. Het grote nadeel is dat deze nooit op een Nul stand gezet kan worden.

Vandaar dat ik een 3 standenschakelaar met nulstand heb gekocht zie foto 2.

Nu de vraag hoe moet ik dit aansluiten. Ik heb de L bruinekabel op de L aangesloten echter heb ik maar twee zwarte kabels. Op het aansluitschema staan er 3. Wanneer ik N (1) en N(5) gebruikt blijft de motor op Nul stand op het laagste niveau draaien.

Hoe moet ik dit aansluiten?
Waarschijnlijk zit op de bruinekabel (L) spanning (laagste stand) en de twee zwarte verhogen het aantal toeren in stand 2 en 3. Maar hoe los ik dit op?

Foto 3: Is de aansluiting op de oude schakelaar.
Foto 4: Is het aansluitschema van de nieuwe schakelaar
De motor is ingestoken in een perilex stopcontact.

Foto 1:
108426_20141223_145554_1.jpg

Foto 2:
108426_20141223_145528_1.jpg

Foto 3:
108426_20141223_125101_1.jpg

Foto 4:
108426_20141223_145927_1.jpg

Vaak werkt dit niet.
Gelijkstroom ventiatoren moeten altijd spanning houden in stand 1 om stand 2 en 3 te laten werken.

Bij oudere motoren is het probleem dat er geen fase vanaf de schakelaar doorloopt naar de motor.

Anders bruin voeding op L
stand 1 bruin naar ventilator
stand 2 zwart naar ventilator
stand 3 zwart naar ventilator
blauw en GG direct doo naar ventiator.

Houd er rekening mee dat deze ventilatoren ontworpen zijn om altijd in stand 1 te draaien om een minimae ventiatie te houden in de woning en uitzetten niet wenselijk is.

Het betreft een nieuwe motor. het appartement is nieuwbouw.
Dus als ik het goed begrijp:

Bruin L op stand 1 aansluitpunt 1 (zie aansluitschema)
Zwart 1 op stand 2 aansluitpunt 5 (zie aansluitschema)
Zwart 2 op stand 3 aansluitpunt 3 (zie aansluitschema)

Of bedoelt u dit niet?
Edit: Zojuist geprobeerd, maar werkt ook niet.
De motor blijf op de laagste stand draaien.

Werkt inderdaad niet. Het is enkel vervelend in de winter. Dan hoor je de lucht sissen bij de deuren. In de zomer kan ik ventilatie openzetten bij het raam.

Zijn er nog andere oplossingen om in de winter zo'n motor uit te schakelen op afstand?

Tijdschakelaar?
Aan en uit schakelaar op afstandsbediening?

Zover ik gegoogeld heb kan ik niks vinden.

Dit soort systemen word geplaatst omdat er niet voldoende natuurlijke ventilatie is, dat word ook duidelijk als je de roosters sluit, het pand word geheel in onderdruk getrokken, er komt dus nergens frisse lucht binnen.
Het is dus ook niet wenselijk om dit systeem uit te schakelen omdat het de lucht in de woning nadelig zal gaan beinvloeden.
Deze ventilatiesystemen kan je doorgaans niet uitschakelen met afstandsbedieningen.

Wat doet die eigenlijk als er maar 1 zwarte draad wordt geschakeld? Dus zonder dat de 2 de zwarte draad is aangesloten.

Probeer is op de originele schakelaar bruin op 1 en 1 van de zwarte op L.

Op stand 2 zou die niet moeten werken op stand 1 (1 puntje) wel (op lage stand).

Moderne regelaars hebben een vaste voeding en daarop draait de ventilator laag.

Met 2 andere draden verhoog je het toerental, maar deze hebben geen vermogen leverende functie ze worden alleen gelezen door de controller.

Geen voeding dan doen ze niets.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan