3 fase tbv laadpaal

Maar 9A is toch wel weinig. Daar gaat mijn waterkoker al overheen. Om het nog maar niet over de kookplaat, oven of wasmachine te hebben.

Redeneren "3x9A > 25A" werkt natuurlijk niet zomaar, tenzij je alle apparaten op 3 fasen zou kunnen aansluiten. :wink:

Ik zou een laadpaal met loadbalancing kiezen. En dan uiteraard alsnog alles zo netjes mogelijk over de fasen verdelen, zodat de laadpaal zo min mogelijk hoeft terug te regelen.

Of even uitrekenen hoe snel de auto daadwerkelijk moet laden... Misschien heb je aan 3x10A (7kW) ook wel genoeg? Of je auto nou om 02:00 's nachts vol is of pas om 05:00 is niet zo interessant, als je er toch pas om 06:00 mee weg hoeft. Wellicht is een lader waar je (eenmalig) de snelheid kunt instellen dan ook een oplossing. Het geeft je een hoop meer reserve voor de rest van de apparatuur.

Daar sluit ik me volledig bij aan. Vaak is het niet eens zo dat een laadpaal per se continu op vol vermogen moet werken. En als dat wel zou moeten, biedt load balancing een prima oplossing. Is in ieder geval een stuk aantrekkelijker dan voor een 3x35A aansluiting moeten gaan betalen.

Je zet geen 11kW lader neer om die op 8A in te stellen,
als je een beetje accu leeg hebt, is er bij 11kW al 10 uur nodig.

Prima als het mag, blijft het punt of het verstandig is.
Vraagsteller zit nog met z'n kookgroep. (of was dat iemand anders?)
Die kan niet aan als er een normale lader vol aanstaat, maar ik loop iets achter, load balancing zit ondertussen op de meeste nieuwe palen.
Als dat goed werkt, dan zal ruim 90% van de tijd de volle 11 kW beschikbaar zijn, veel laadtijd zal er niet verloren gaan.

Een waterkoker, kookplaat of wasmachine piekt maar even in verhouding tot de laadtijd van een EV.

Ik ben wel benieuwd hoe dat met de load balancing gaat. Heb je dan in je groepenkast nog een apparaat dat het opgenomen vermogen van de hele installatie meet?

Is online veel over te vinden. Ik weet dat er systemen zijn die een losse (meet)module hebben voor in de groepenkast en die met een datakabel naar de lader gaan maar ook dat er systemen zijn die op de P1 poort van de slimme meter inprikken. En misschien is dit recent nog verder doorontwikkeld?

@Jackd ik weet niet wat voor een auto er geladen moet worden. Er worden ook maar zat auto's verkocht met een relatief kleine accu (40kWh of nog kleiner). Dan is laden op 11kWh wellicht niet nodig.

Een lader met load balancing is mooier natuurlijk, maar ook duurder. Ik gaf het alleen maar aan ter overweging.

@Walker dat klopt. Maar met een oven die enkele minuten lang 16A opneemt (snel voorverwarmen), naast een auto die met 16A aan het laden is, krijg je toch best een 25A hoofdzekering eruit als je geen loadbalancing toepast.

@Tom345 de systemen die ik ken sluit je aan op de P1 poort van een slimme meter. Alternatieven kunnen inderdaad met meetspoelen werken.

@XanderH , helemaal mee eens, ik reageerde niet op jou, maar op eerdere berichten.
Ik ga voorlopig wel uit van het zwaarste scenario: een standaard 11kW lader en omdat daarvoor gekozen is, ook voor een grote accu, of een kleine die snel vol moet zitten, of twee auto's.

Mijn grootste zorg is op dit moment het 1-fazige 16A fornuis ... zonder load balancing past het dus gewoon niet (3x35A laat ik even buiten beschouwing).

Ik zit nu te denken aan een EM340DINAV23XS1PFA power meter in combinatie met Wallbox Pulsar 22kW. Die kan op 3x25A precies ingesteld worden en kan dus tot 16,5kW trekken. Althans zo begrijp ik het vanuit de handleiding.

Dit project wordt hoe dan ook een dure grap :)

Bij 3x25A als hoofdzekering mag je niet 3x25A laten trekken door een eindgebruiker. Vanwege selectiviteit wordt dat maximaal 3x16A, dus 11 kW. Dat heeft niet zozeer te maken met overbelasting, want daar beschermt de load balancing je tegen, maar met kortsluitbeveiliging.

De meeste auto's trekken er uberhaupt geen 11 kW uit. Met 5kW is elke auto in een avond en nacht vol. In de praktijk komt het zelden voor dat je je auto 's avonds leeg op de oprit zet.

"Range anxiety" / laadstress bestaat alleen bij mensen die nog geen EV rijden :wink:

Load balancing zou standaard moeten zijn (dat gaat het ook worden).

@IJkenhout ik heb nog steeds geen idee welke EV er komt. :wink:

Maar zeker niet elke auto is met 5kW in een avond / nacht vol. Een beetje Tesla doet er met 5kW zo'n 20 uur over om te laden als je hem leeg neer zet, ik kan me voorstellen dat dit te lang is, zeker als je bewust een auto met dergelijke accucapaciteit kiest omdat je veel rijdt op een dag.

Een beetje Tesla doet er met 5kW zo'n 20 uur over om te laden als je hem leeg neer zet

Dat klinkt niet als een praktijkervaring. De mijne wel :wink: . M'n EV heeft nu ruim 40.000 km op de teller staan sinds november 2019. Alleen als ik die dag heel veel km heb gereden, en ik in de ochtend weer een lange rit heb, rij ik naar een laadpaal waar mijn auto 5kW laadt. Anders is de 11kW laadpaal in de straat voldoende, daar laadt mijn auto met 3.2 kW.

Maar dit hangt samen met hoeveel de auto daadwerkelijk uit je aansluiting kan halen.

Laatst bewerkt:
Hoi @IJkenhout, nee dat is geen ervaring maar een feit: Diverse Tesla's worden geleverd met 100kWh accu en een lege 100kWh accu opladen met 5kW duurt 20 uur. Waarschijnlijk langer aangezien het laadproces geen 100% rendement zal hebben. :wink: Ik reageerde dan ook alleen maar op jouw stelling "Met 5kW is elke auto in een avond en nacht vol". Dit is niet waar. Er zijn zelfs al EV's met 200kWh accu aangekondigd, als je dat met 5kW wilt gaan laden ben je 40 uur bezig.

Ik wil jouw praktijkervaring absoluut niet ontkennen maar niet iedereen gebruikt een EV hetzelfde als jij. Er zijn ook andere typen auto's, mensen die meer kilometers maken op een dag, mensen die niet dagelijks kunnen of willen laden vanwege diverse omstandigdheden. Maar mijn uitspraak ging dan ook helemaal niet over de praktijk maar meer over simple wiskunde.

Dat 5kW met normaal gebruik voor heel veel mensen meer dan genoeg is spreek ik niet tegen... Ik gaf zelfs al aan dat topicstarter misschien kon overwegen om standaard met minder dan 11kW te laden, om zo genoeg reserve te hebben voor zijn woning zonder te hoeven investeren in een (duurdere) lader met load balancing.

Maar hij geeft al aan voor een lader met load balacing te gaan, dus een lader met lager vermogen is niet eens meer aan de orde.

Ik wist niet dat er al zulke grote accupakketten worden aangeboden :roll:

Hoe groter de accu, hoe zeldzamer dat de auto leeg weggezet gaat worden.

Interresant om dit verhaal te volgen.
in het begin heeft u het over 1 x 25A opwaarderen naar 3 x 25A, neem aan dat u waarschijnlijk 1 x40A bedoelde.
Denk dat 3 x 25 A best voldoende moet zijn en dan met slim laden om te gaan.
Hoger en groter is soms altijd beter, maar ik wist het prijsverschil van 3x 25A of 3 X 35A.
Ik vind het een best bedrag ieder jaar €708,05 meer betalen voor 3 x 10A.
Daarvoor kan je best een duurdere en slimmere laadpaal neerzetten denk ik.
Capaciteit van de aansluitingPer jaar incl. btw
1-fase: 1x10A€ 103,85
1-fase: 1x25A, 1x30A, 1x35A en 1x40A€ 256,68
3-fase: 3x25A€ 256,68
3-fase: 3x35A€ 964,73
3-fase: 3x50A€ 1.401,39

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan