3 fase ALS of 1 fase ALS

Op de zaak heb ik een wat grotere wasmachine staan, deze moet anders aangesloten worden van de inspectie welke we hebben gehad. Nu heb ik een automaat liggen om dit goed aan te sluiten, alleen denk ik dat het beter is om er een ALS voor te zetten. Nu is de groepenkast een 400V kast. Opzicht niet spannend, alleen moet ik nu een 3 fase ALS erin zetten of toch gewoon een enkele fase ALS?

Dat ligt eraan wat voor een aansluiting de machine heeft (hoeveel fasen). Indien 1 fase dan ook een 1 fase ALS. Indien 3 fase dan ook een 3 fase ALS.

Overigens kun je ook overwegen een aardlekautomaat toe te passen in plaats van een installatie automaat en een ALS.

De Wasmachine is maar 1 fase. Ik ging er ook vanuit dat het een 1 fase ALS moet worden, maar voor de zekerheid maar vragen. Een aardlekautomaat is misschien geen slecht idee, ik neem het mee in overweging. Bedankt voor je antwoord.

Het mag allebei, alleen achter een 4-polige aardlekschakelaar wordt afgeraden sinds de nieuwste NEN1010.

Dus een 2-polige aardlekschakelaar of aardlekautomaat is het beste.

Het is dus bij een bedrijf en je weet zelf niet voldoende van installatiewerk om het goed te doen. Laat het dan doen door een vakman.

Het is een onderverdeel kast met niet zoveel spanende zaken. Doe ik liever zelf, met hier en daar wat hulp hier gebeurt het tenminste goed zoals het hoort.

Mijn hoofdverdeelkast is van binnen zwart van kleur omdat een vakbedrijf het zo verkloot had dat mij bedrijf bijna was afgefikt. 3x 160 met een losse nul is geregardeerd een feest. Een koppel doos aan de wand met inkomend 2x 400v van 2 verschilde groepen. 4mm kabel dat overgaat naar 2,5mm en vervolgens weer naar 4mm, ook leuk. Dikke 15mm ontblote draad boven de automaten, de isolatie was gekrompen was het lul verhaal. Moet ik nog even doorgaan met punten?

In dit geval ben ik de vakman en wil ik het precies volgens de regels die er voor staan zonder enige concessie. Ik heb er misschien geen school voor, maar ben gelukkig wel technisch en precisie freak. Internet is mijn school en de geweldige hulp van de mensen hier op dit forum welke ik zeer dankbaar ben.

@XanderH, een 2-polige aardlekautomaat gaat het worden, vandaag maar gelijk bestellen

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan