3 fase aansluiting afsplitsen

Hoi allen,
Wij hebben een 3 fase aansluiting thuis, maar de meterkast zit vrijwel vol (nog 3 polen over).
Nu wil ik in de garage twee batterijen ophangen, allebei op een eigen groep. Het liefst wil ik de 3 fase aansluiting doortrekken naar de garage met een 5 aderige kabel en daar een kleine kast hangen met een hoofdschakelaar, 3 groepen en een aardlekschakelaar. Dan kan ik elke batterij op een eigen fase aansluiten. Volgensmij moet ik die dan in de "hoofd" meterkast ook afzekeren (selectiviteit). Alleen hoe ga ik dat doen als ik maar 3 polen ter beschikking heb?

De afstand tot aan de garage is maximaal 5 meter en gebeurt via de kruipruimte.

Een alternatief is gebruik maken van een eenpolige aardlekautomaat per batterij. Dan moet ik echter meer draad trekken en haal ik er minder rendement uit.

Iemand tips?

Nul Op de Meter is een achterhaalde kreet en geeft niet aan wat voor opstelling je wilt maken hoe wek je stoom op? wat voor omvormer(s) gebruik je e.d.

Dat klopt omdat mijn opstelling niet relevant is zolang ik binnen de marges blijf.
Het gaat om 2x (en mogelijk 3x) Marstek v3 die de overproductie van onze zonnepanelen op moeten gaan slaan en savonds/snachts kunnen gaan leveren. Ze kunnen op een aparte groep maximaal 2500w p.s. terugleveren.

Van selectiviteit heb je geen last met jouw plannen.
Waar lopen de kabels van de panelen?

Als je die ook naar de garage laat gaan, dan heb je in de hoofd groepenkast meer ruimte.

Foto van de groepenkast? Mogelijk kan je nog meer ruimte maken.

Wel opletten dat het goed aangesloten wordt, je krijgt namelijk 3 bronnen van energie
3x25A aansluiting (aanname)
10A van de panelen (ik gok hier iets, weet niet hoeveel je er hebt)
11A van de accu's
Dat is 46A bij elkaar en je groepenkast is waarschijnlijk geschikt voor max 40.

1) Wat is je verbruik 's nachts?
2) Hoeveel wek je overdag op (gemiddeld per maand over de maanden maart - september?)

Het heeft namelijk geen enkel nut om meer op te slaan dan wat je in een nacht verbruikt. Als je slechts 4-5 kWh verbruikt 's avonds / 's nachts, heb je slechts die ruimte om de dag erop weer op te slaan. Stel dat je 25 kWh opwekt, dan moet er alsnog 20 kWh teruggeleverd worden.

@Jackd ik heb 5200wp, maar die zullen nooit gelijktijdig leveren met de accu. Het zijn óf de panelen, óf de accu die stroom leveren. Overigens zit er load balancing op de accu's om te hoge spanningsafgifte te voorkomen.

@Walker het klopt wat je zegt. Ik moet het nog een keer exact uitrekenen maar gemiddeld 10kW tussen 19 en 07 uur. Panelen wekken dan niets op en warmtepomp verbruikt veel (douchen, koelen).

Overigens dank voor de goedbedoelde adviezen, maar ben vooral inhoudelijk op zoek naar het wel of niet afzekeren in de hoofd meterkast.

Weet je dat zeker?
De accu zal naar 0 op de meter streven.
Als je in huis (overdag) veel aanzet, dan gaan ze allemaal leveren.
De accu zal ook (iets) leveren als de wasmachine en de oven tegelijk aanstaan, dat redden de zonnepanelen niet.

Maar met 7A per fase van de zonnepanelen kom je op max 43A op een fase. Iets teveel maar niet heel spannend. Trouwens niet heel lastig om in orde te krijgen.

maar 3 polen ter beschikking
Terug naar de vraag. Ik neem aan dat je 3 modules (plekken) vrij hebt.
Er zijn krachtgroepen van 3 modules breed, wat je wil kan.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan