2de afzonderlijk circuit mogelijk voor 1 radiator?

Mmy

  • #1
Hallo,

ik maak thuis gebruik van een Chaffoteaux & Maury - Eurcondens Delta 35 gascondensatie ketel. De klokthermostaat hiervan hangt in de living.

's Morgens zou ik graag de ketel laten aanslaan zodat de badkamer verwarmt kan worden. De rest van het huis moet echter niet mee verwarmen. Op dit moment gebeurt dit echter wel omdat de living te koud is, en deze de warmte vraagt via de kamerthermostaat.

Alle radiatoren hebben aparte vertrek- en retourleidingen. De leidingen van de badkamer kan ik ook op aparte collectoren hangen. De circulatiepomp van de ketel hangt in de ketel zelf.

Na wat opzoekwerk lijk ik meerdere keuzes te hebben

1) thermostatische radiatorkranen in de living dicht draaien. De kamerthermostaat vraagt dan warmte (en blijft dit doen) omdat het in de living niet opwarmt. Na een tijdje stopt dit door de schakelklok op de kamerthermostaat.

Nadeel: 's avonds warmt de living niet op (totdat ik de radiatoren terug open draai. Overdag wordt er ook niet opgewarmd tot een minimum temperatuur van bv 16 of 17°C bij extreme koude)

2) elektronische thermostaatkranen met tijdschakelaar plaatsen in de living die ervoor zorgen dat de radiatoren niet volledig open gaan 's morgens

Nadeel: niet zo heel mooi, de kranen staan vrij fel in het zicht...

3) een 2de circulatiepomp in gebruik nemen voor de badkamer. Maar als ik het goed begrijp: de klokthermostaat stuurt de ketel aan, die op zijn beurt dan weer de circulatiepomp laat draaien.

Hoe weet de nieuwe klokthermostaat (in de badkamer) dan dat hij de ketel moet aansturen en zo de 2de pomp laat draaien en niet de 1ste?

4) geen extra pomp nemen, maar 2 afzonderlijke kleppen op de aanvoerleidingen naar de vertrekcollectoren.

Klokthermostaat 1 stuurt de ketel en 1ste klep aan (die voor de living)Klokthermostaat 2 stuurt de ketel en 2de klep aan (badkamer).
De ketel stuurt de enige circulatiepom aan.

Hier zegt men dat ik extra elektronica nodig heb die ervoor zorgt dat de beide kleppen niet open gaan wanneer bv. enkel maar de badkamer wartme vraagt. (soms kunnen beide thermostaten wel warmte vragen, bijvoorbeeld 's avonds).

Men raadt mij ook aan geen "gewone" elektrische kleppen te nemen maar echte industriële electrokleppen omdat de "gewone" vrij snel verslijten.

Deze laatste optie lijkt mij het beste, maar ik heb zulke kleppen echter nog nooit gezien (ook van grundfoss of watts of....?) De werking begrijp ik (behalve hoe de elektronica ertussen conflicten moet vermijden).

Iemand een idee hoe ik dit het beste aanpak? En wat als beide kleppen dicht staan (omdat er geen warmte wordt gevraagd) en de circulatiepomp even begint te draaien om vastlopen te vermijden (wat hij naar het schijnt om de x-tijd doet?)

Hoe de extra klokthermostaat wordt aangesloten op de ketel weet ik ook nog niet, maar ik neem aan dat het aansluitschema hiervan dit wel duidelijk maakt.

(ps. Een Daalderop ketel waarop deze functie aanwezig is plaatsen zie ik niet omniddellijk zitten :) )
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Er zijn zonekleppen en bijbehorende systemen. 't gaat hier over aanschaf, dus merken noem ik hier niet. 't kost wel wat, en simpeler systemen werken alleen aan/uit.
Op zijn simpelst: een open/dicht klep in de leiding naar alles behalve de badkamer, en een stukje electronica dat ervoor zorgt dat deze klep dicht is als de badkamerthermostaat warmte vraagt en de livingthermostaat niet.
Als de badkamer zeker weten altijd open blijft is er altijd doorstroming mogelijk.
Maak je iets anders, waarbij doorstroming niet gegarandeerd is, dan moet er een ventiel tussen aanvoer en retour dat boven een bepaald drukverschil aanvoer/retour opent, en zo doorstroming garandeert ook als alle radiatoren dicht staan.
 

Mmy

  • #3
Bedankt voor het antwoord.

De radiator op de badkamer is altijd opengedraaid. Maar het moet hier niet per sé warm worden wanneer de andere ruimtes wel opwarmen.

Dus als op de aanvoerleiding naar de badkamer ook een klep staat (gesloten), dan moet ik inderdaad zorgen dat er voor deze kleppen een verbinding is tussen aanvoer en retour die open gaat boven een bepaalde druk.

Maar ik stel mij vragen over het stuk elektronica dat ervoor zorgt dat de kleppen openen / sluiten, afhankelijk van de thermostaten. Wordt dit kant en klaar verkocht of is dit zelf te ontwikkelen mbv releais, ... ?
 

Bernhard

  • #4
Misschien is het mogelijk een elektrisch verwarmingselement in de radiator te monteren. Er zijn ook badkamerradiatoren met ingebouwde elektrische elementen. Mvgr Bernhard
 

Mmy

  • #5
Dat is inderdaad ook een optie... Maar daar pas ik liever ook voor.
Na verloop van tijd lijkt me dat ook niet zo heel rendabel te zijn (alhoewel, eer de kost van de eerder genoemde kleppen, ... terug verdiend is zal er ook al wat tijd voorbij zijn).
 

Bernhard

  • #6
Hoi Mmy,
Je gebruikt de badkamerradiator misschien maar 1 a 2 uur per dag.
Een grote CV-ketel 1 radiator laten verwarmen zal mogelijk nog meer energie verbruiken. Voor een juiste keuze moet je inderdaad alle voor en nadelen bepalen en een berekening maken welk systeem voordeliger uitpakt.
mvg Bernhard
 

Mmy

  • #7
Bernhard, inderdaad, ik begrijp die redenering.

Maar de ketel is een doorstromer, dus deze zal enkel opwarmen indien er vraag is (met kleine boiler weliswaar - maar deze dient enkel voor warm water meen ik).

Dus ik denk dat het uiteindelijk wel (uiteindelijk) voordeliger uitkomt om niet elektrisch te verwarmen.

Ook aangezien de leidingen al liggen (en ik bijvoorbeeld 's avonds ook wil opwarmen wanneer de ketel sowieso in bedrijf is)
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #8
Een systeem met 2 of meer zones wordt standaard verkocht, hoef je niet per sé zelf te ontwikkelen. 't kan natuurlijk wel, als je zelf maar goed weet hoe het werkt en storingen de baas kunt.
Bernard heeft wel gelijk: het vermogen van de ketel is enorm voor alleen de badkamer. De radiator, en de schoorsteen van de CV ketel, zullen snel erg warm worden als die ketel alleen voor de badkamerradiator werkt en de boel aan/uit regelt. Dus nog voordat de kamerthermostaat in de badkamer het welletjes vindt is de radiator erg warm, in regeltechnische termen krijg je een overshoot.
 

Bernhard

  • #9
Hoi Mnm,
Ik heb het niet goed omschreven betreffende het monteren van een elek. element in de radiator. De radiator blijft ook op de verwarming werken.
Met een klokthermostaat kan het elek. element op elk gewenst tijdstip bij geschakeld worden. Het elek. element werkt slechts enkele uren per dag en de andere uren wordt de radiator verwarmt door de ketel.
Mvgr Bernhard
 

Mmy

  • #10
Aha, ik wist niet dat het elektrische element in combinatie met de CV ketel kon werken. Dat is dan inderdaad ook weer een optie.

Met de overshoot omdat de ketel draait voor slechts 1 radiator heb ik inderdaad geen rekening gehouden. Dit is misschien een beetje op te vangen door de klokthermostaat wat lager in te stellen?

Bedankt allesinds al voor de antwoorden. Ik zal nog wat verder zoeken naar info over de kleppen en de systemen met zones (ik neem aan dat dit met de kleppen is).

Ik weet dat het niet toegelaten is om merken hier op te noemen, kan / mag dit eventueel per mail? Dan geef ik dit tijdelijk door. Indien niet, dan zoek ik wel even verder.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #11
Dat kan via "PB" persoonlijk bericht.
 

Mmy

  • #12
Ok...

Ik heb dit probleem ook even voorgelegd aan een collega van mij. Hij heeft een gelijkaardige setup, met meerdere zones voorzien op de volgende manier (gebruik van meerdere pompen)

Per afzonderlijk circuit een circulatiepomp. De juiste thermostaat laat de gewenste pomp draaien. Het is niet de ketel die de pomp zou aansturen, maar wel de thermostaat volgens hem. Wanneer er circulatie is van water (door de pomp), dan zal dit water na verloop van tijd wat afkoelen. Daardoor schiet de ketel van tijd tot tijd terug in gang.

Zijn uitleg klonk heel aannemelijk en eigenlijk vrij simpel een eenvoudig op te zetten.

Nu besef ik wel. Mijn circulatiepomp zit in de ketel. Dus die moet al draaien om het water tot aan mijn collectoren te krijgen. Deze zou dus weg moeten en geplaatst worden aan het vertrek van circuit 1?

De bypass zit in mijn ketel zelf als ik mij niet vergis...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu