2 ventilatoren met 1 dakdoorvoer ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedendag,

ik wil 2 ventilatoren, die van het toilet en van de bijkeuken, waar de wasmachine staat, aansluiten op 1 dakdoorvoer.

Het toilet wordt een ventilator met naloopregeling, in de bijkeuken komt een ventilator die aan zal staan als de wasmachine en de droger in gebruik zijn. Ik wil ze aansluiten met een Y bocht. Eentje gaat dan dus recht omhoog en de andere komt daar op aan op 45 graden. De ventilatoren hebben zo'n terugslagklep wat in ieder geval zou moeten voorkomen dat de lucht op een andere plek het huis weer in blaast....

Ik zie zelf geen problemen maar wellicht dat die er wel zouden kunnen ontstaan ?

bij voorbaat dank !

Hoe groot zijn de ventilators wil je ze beide tegelijk aan hebben dan moet je de afvoer groter maken ook moet je boven de ventilator eerst een stuk omhoog voordat je ze samenvoegt anders druk je de lucht terug ondanks de terugslagklep zorg ook voor beluchting d.m.v.roosters

Ze komen pas samen op ongeveer 2 meter vanaf de ventilator en gaan dan binnen 1 meter het dak uit. Het dak is dus wel de weg van de minste weerstand.
Delea schreef:
zorg ook voor beluchting d.m.v.roosters

De ruimte in bedoel je ? Aaii.... heb ik eigenlijk niet gedaan inderdaad... en was ik dus niet van plan... zeker in het toilet, dan moet ik dat in de deur doen.... niet zo mooi...

Is dat belangrijk dan ? Ik zou vanuit de kruipruimte nog wel wat kunnen doen... maar verder is het dus alleen via de kier onder de deur op dit moment.

Thanks, ja, dat moet nog wel lukken.

De ene ruimte is afgesloten met een schuifdeur dus daar zit genoeg ruimte tussen en in de WC zal het wel 5mm zijn... laat het 4 zijn maar dat is het zeker wel.

Zie even hoe groot de cap van de ventilator is.je kan evt nog een stuk van de deur afschaven ,,hoe groot zijn je ventilators,diameter van de afvoer

Zou geen lucht uit de kruipruimte gaan aanzuigen. Kans best eens wat muf ruiken. Bij onvoldoende luchttoevoer zal de ventilator niet goed werken. Wat er uitgezogen wordt zal ook aangevoerd moeten worden.

Succes.

Standaard ventilatoren op 100mm doorsnee

Als ik het even zo snel zie dan is de capaciteit 95 M3/u

De gehele afvoer is doorsnee 100.

De deuren zijn 83 en 93cm breed. (toilet 83) en bij die deur van 93cm breed is dat niet de enige deur, er is daar ook nog een buitendeur (zit dus niet een kier maar vast wel wat inlaat)

Het toilet zou dus de enige ruimte kunnen zijn waar ik dus moet opletten dat de kier onder de deur 5mm is lijkt mij....

Ik zou toch minstens de kier ongeveer de zelfde oppervlak geven als de ventilator 95000 liter is nogal wat

Ik heb een deur van een kleine meter breed, als ik dat dus goed begrijp dan zou de kier 31 centimeter moeten zijn ?

Dat is tenslotte 31 vierkante centimeter........

Dat lijkt me een beetje overdreven grote kier :lol:

Nou ken ik zelf die pi berekeningen helemaal niet dus ik heb geen idee of daar wellicht iets fout is gegaan of dat het gewoon echt zo is.... maar zelfs een kier van 3cm vind ik al aan de grote kant.

Wellicht komt die pi berekening uit op vierkante millimeter ? Dan kom ik met een deur van 83cm aardig in de buurt van de steeds genoemde 5mm

Groeten

Oppervlakte = lengte x breedte. Dus een oppervlakte van 31 cm2 over een breedte van 83 cm levert een hoogte van ongeveer 0,4 cm op.
Voor voldoende toevoer zou ik de spleet overigens wat groter maken, tussen de 1 en 2 cm.

Ik kom op een oppervlakte van 7850 vierkante mm
1/4 pi D kwadraat = 3.14 :4=0,785 x d kwadraat (100x100=10000)
7850:830 (breedte deur)=9,457
dus een kier van 9,457 mm ik zou 10 mm aanhouden

De oppervlakte =niet 31.5 cm2 dat is de omtrek
de opper vlakte =78.54 cm2 straal x straal x3.14
dus als je beide ventilators samen aan hebben wil krijg je een dakdoorvoer met een diam van +- 15 cm
als je de opening te klein houdt gaat je luchtsnelheid omhoog maar gaat wel ten koste van de capaciteit.van de ventilator

Consensus lijkt te zijn dat de kier toch wel 1cm moet zijn. Dat zal dan maar het uitgangspunt worden lijkt mij tenzij iemand mij kan vertellen dat dat toch echt wel kleiner kan. Heb hem liever kleiner dan groter maar het moet wel allemaal goed werken natuurlijk.

Het zal niet vaak gebeuren dat ze beiden tegelijk aan staan. De een is voor de ruimte van de wasmachine en droger, de andere voor het toilet. Als het eens in de twee weken eens een half uur is dat ze beiden tegelijk aan staan dan is het veel verwacht ik. Ik blijf dus liever maar van de dakdoorvoer af. Die zit er al in en die vervangen is weer zo'n klus...

Tenzij ze kapot kunnen gaan ? Dan zou het zonde zijn om nu die dakdoorvoer niet te vervangen nu ik er nog goed bij kan.

Dank voor alle reacties zover !!

Je zou nog kunnen overwegen om voor iedere ventilator een aparte dak doorvoer te maken of één ventilator met twee zuigleidingen. Dan krijg je er zeker geen probleem mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan