2 fase oven aansluiten op 3 fase aardlekautomaat

Ben nieuw hier, hoewel ik al veel nuttigs van Klusidee.nl heb opgestoken de afgelopen jaren. Maar nu mijn vraag: Ik wil een 2 fase oven aansluiten op 3 fase aardlekautomaat. Ik heb hierover al veel berichten op dit forum gelezen en die komen erop neer dat dit zo zou kunnen: Gewoon 1 aansluiting van de ALA niet gebruiken.....Maar ik zit dan toch met de vraag: bij een 2P/2N kookgroep worden 4 draden gebruikt: de stroom loopt door 2 paren. Maar als je een 3 fase ALA of 3 fase ALS toepast worden er aan de ingang 2 P draden separaat aangesloten en slechts 1 N draad (alle 2,5 mm2). Dus? kan die ene N draad dat vermogen echt wel aan, want bij een 2P/2N kookgroep worden er aan de ingang 2 N draden samengevoegd?

Dank voor je reactie. Het is een Bertazzoni oven en kan op 3 manieren worden aangesloten. Oven is ca 7,3 kW. 1 fase aansluiting is alleen voor de showroom. Ik ga hem met 2 fasen aansluiten. Maar misschien is mijn vraag opgelost: in onze groepenkast is de 3 fase ALA al bedraad met 4 mm2 flexibele kabel. Deze kabel lijkt me voldoende dik...

Bertazzoni meerfaseaansluiting.jpeg

Je hebt bij 3 fase maar 1 nuldraad nodig omdat de stroom tussen de fasen 120 graden verschoven is. Daardoor kan de nulstroom nooit groter worden dan 16A.

@Kaajee: De nul is in de oven al gebrugd. Naar de oven gaan er 2x 2 aders van 2,5 mm2 via de perilex kabel en stekker en daarna via vaste kabels (normaal) naar een 2p/2n ALS of ALA in de kast. Het ging mij om de draaddiameter vóór de ALS of ALA.
@XanderH: de 2 fase aansluiting is tijdelijk omdat ik nu nog een 1 fase aansluiting heb en in afwachting ben van omschakeling door de netbeheerder naar een 3 fase aansluiting, De installatie is al voorbereid, maar de aansluiting duurt lang. Vooraf aanvragen had geen zin omdat je foto's van de installatie moet opsturen bij de aanvraag....Maar in ieder geval allen bedankt voor de info!

Als apparatuur intern al gebrugd is of in het aansluitschema een gebrugde verbinding staat en verder geen speciale specificaties omtrent aderdikte, kun je gewoon de standaarden (2,5mm2) gebruiken.
Maar je hebt je antwoorden al gekregen of zelf gegeven.

Zolang je nog maar een 1 fase aansluiting hebt is het linker schema het enige juiste schema. Zodra je naar 3 fasen gaat kun je kiezen voor het middelste of revhter schema. Daarbij heeft het rechter schema de voorkeur omdat de belasting over alle fasen verdeeld wordt.

Een kookgroep heeft niks met 2 fasen of 3 fasen te maken. Het gaat hier om 230V en dus niet om 400 volt zoals je dat bij een 3 fasen aansluiting hebt. Een kookgroep bestaat uit 2 1 fasen groepen die mechanisch met elkaar verbonden zijn. Omdat het dus eigenlijk 2 groepen zijn heb je hier dus ook 2 keer een nul draad nodig. Dat is bij 3 fasen zoals reeds gemeld niet aan de orde. 1 nul, 3 fasen draden en de aarde.

Eens, bij nadere bestudering, lijkt dat toestel helemaal niet geschikt voor een (typisch) Nederlandse kookgroep. Bij schema 1 zal hopelijk het toestel zelf zijn stroom behoefte regelen, want in NL is dan natuurlijk maar 3680 watt beschikbaar.

Dat is nu juist het probleem: het vermogen van de oven is 7,3 kW. Dus dat gaat niet over 1xL en 1xP. Vandaar dat ik 2 "fasen" van de 3 fase ALA die al is geinstalleerd wilde gebruiken omdat voor de hoofdschakelaar de L1-2-3 (tijdelijk) zijn doorverbonden totdat ik wordt overgezet naar 3 fase. Dus uiteindelijk komt dit neer op de linker schakeling.... en zoals Imco schreef is het beter om dan nu al gelijk alles aan te sluiten volgens de rechter schakeling, waardoor ik helemaal niets meer hoef te wijzigen als bij de overgang naar 3 fase de L1-2-3 doorverbinding wordt verwijderd. Dank voor dit inzicht!

Maar dan lijkt het me dat je de kookplaat nog niet kunt gebruiken totdat je 3 fase aansluiting gerealiseerd is.
Waarschijnlijk is dan het eerste schema bedoeld voor landen waar een enkelfase (230v) 32A aansluiting mogelijk is

PS we willen best meekijken naar eventuele mogelijkheden, antwoorden maar weten het type nog niet.

Laatst bewerkt:
Nu volgens rechter schema aansluiten gaat niet werken. Je hebt nu geen 400v maar 230v. 2x fase 1 geeft nog steeds maar 230v.
Als de oven volgens het linker schema wordt aangesloten en deze niet begrensd zou zijn dan valt de 16a zekering (alamat) vanzelf uit. Niks aan de hand. Behalve natuurlijk dat je dan de oven niet kunt gebruiken.

Er is dus nu nog een 1-fase installatie, waarbij de groepenkast al vervangen of voorbereid is op 3-fasen. Daarbij is er al een 4-polige aardlekautomaat geplaatst voor de oven.

Omdat het nu nog 1-fase is, kan deze aansluiting nu niet voor deze oven gebruikt worden, dat kan echt pas als er 3-fasen in de meterkast aanwezig zijn.

Het gebruik van maar 2 van de fase aansluitingen en de nul zal op dit moment nog een overbelasting op de nul veroorzaken. Als er daadwerkelijk 2 verschillende fasen zijn in de nieuwe situatie, is dit geen probleem verder.

Maar voor nu: niet doen op deze manier!

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan