2 fase oven aansluiten op 3 fase aardlekautomaat

Ben nieuw hier, hoewel ik al veel nuttigs van Klusidee.nl heb opgestoken de afgelopen jaren. Maar nu mijn vraag: Ik wil een 2 fase oven aansluiten op 3 fase aardlekautomaat. Ik heb hierover al veel berichten op dit forum gelezen en die komen erop neer dat dit zo zou kunnen: Gewoon 1 aansluiting van de ALA niet gebruiken.....Maar ik zit dan toch met de vraag: bij een 2P/2N kookgroep worden 4 draden gebruikt: de stroom loopt door 2 paren. Maar als je een 3 fase ALA of 3 fase ALS toepast worden er aan de ingang 2 P draden separaat aangesloten en slechts 1 N draad (alle 2,5 mm2). Dus? kan die ene N draad dat vermogen echt wel aan, want bij een 2P/2N kookgroep worden er aan de ingang 2 N draden samengevoegd?

Dank voor je reactie. Het is een Bertazzoni oven en kan op 3 manieren worden aangesloten. Oven is ca 7,3 kW. 1 fase aansluiting is alleen voor de showroom. Ik ga hem met 2 fasen aansluiten. Maar misschien is mijn vraag opgelost: in onze groepenkast is de 3 fase ALA al bedraad met 4 mm2 flexibele kabel. Deze kabel lijkt me voldoende dik...

Bertazzoni meerfaseaansluiting.jpeg

Je hebt bij 3 fase maar 1 nuldraad nodig omdat de stroom tussen de fasen 120 graden verschoven is. Daardoor kan de nulstroom nooit groter worden dan 16A.

@Kaajee: De nul is in de oven al gebrugd. Naar de oven gaan er 2x 2 aders van 2,5 mm2 via de perilex kabel en stekker en daarna via vaste kabels (normaal) naar een 2p/2n ALS of ALA in de kast. Het ging mij om de draaddiameter vóór de ALS of ALA.
@XanderH: de 2 fase aansluiting is tijdelijk omdat ik nu nog een 1 fase aansluiting heb en in afwachting ben van omschakeling door de netbeheerder naar een 3 fase aansluiting, De installatie is al voorbereid, maar de aansluiting duurt lang. Vooraf aanvragen had geen zin omdat je foto's van de installatie moet opsturen bij de aanvraag....Maar in ieder geval allen bedankt voor de info!

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan