2 fase Bosch kookplaat aansluitcheck

Hoi allen,
Wij hebben een Bosch PIV831HB1E aangeschaft en in de meterkast een kookgroep van 2x16b laten aansluiten. Deze laatste loopt met vijfaders naar de keuken en de wcd heb ik aangesloten zoals afbeelding 1.
De kookplaat toont 3 schemas (afb 2) en volgens mij moet ik de 2L/2N gebruiken.
Nu heb ik een gegoten 5 polig snoer met stekker gekocht waar ik volgens mij de fase aanduidingen van moet negeren (afb. 3). De verpakking geeft aan L1=bruin, L2=zwart, L3=grijs,N=blauw,aarde=geel.
De wcd is toch aangesloten als linksboven N1 en rechtsboven N2, en linksonder L1 en rechtsonder L2. Dan kan ik die door de kleuren vd wcd en polen van stekker te volgen toch juist naar de kookplaat leiden? Het levert dan een mapping als op afb. 4.
Het lijkt me logisch maar ik wil hier even advies vragen ter bevestiging 🙏

1.wcd.jpg

2.schemas_kookplaat.jpg

3.stekker.jpg

4.mapping.png

Ja, check wel even een keertje extra of in de meterkast L1 en N1 ook daar bij elkaar horen.

Ja ik moet de meterkast nog een keer checken en de wcd doormeten voorde zekerheid maar dat is wel handig van 5 kleuren aders.
Maar de logica dat bijv. L1 ook L1 is aan de andere kant, ongeacht of je daar voor moet "mappen" is toch juist?
Zoals je ziet in het tabelletje in afb.4 verandert er wel wat om in en out hetzelfde te laten zijn.

Bij een perilex aansluiten is er geen richtlijn voor volgorde.
Dus opzich is er niks mis met bovenstaande manier van aansluiten. Het commentaar wat ik hieronder ga noemen is dus niet omdat er iets fout is, maar omdat ik er wel een mening over heb.

Maar op een perilex staan weldegelijk aanduidingen: L1, L2, L3, N en aarde.

Daarbij zit L1 rechtsboven, L2 rechtsonder, L3 linksonder, N linksboven en aarde in het midden.

Bij gebruik van kabel zoals hier, met bruin-zwart-grijs, is er naar mijn mening maar één manier van aansluiten logisch, namelijk L1-bruin, L2-zwart, L3-grijs en de N-blauw uiteraard.

Bij een 2x 1-fase aansluiting doe ik dan grijs als tweede nul waarbij de beide nullen dan links komen.

En in dat geval kom je met de stekker ook een stuk logischer uit. Dan is L1 en bruin in de stekker ook daadwerkelijk een fase voor in de kookplaat.

Is de L1, L2, L3, N aanduiding niet de krachtstroom 400V opzet?
1770470358180.png

Ik kom voor 2 x 230 V deze tegen, die overigens qua grijs / bruin weer verschilt met mijn versie (dus ik moet dit goed controleren op de meterkast):
1770470699210.png

Mijn plan is om de meterkast te controleren op de 2 L/N paren qua kleur, en als de wcd klopt die doormeten. Dan zou het doormappen naar de "juiste letter", bijv. N1 op N1, ongeacht kleurenafwijking, en het unbridgen van N1 en N2 (bij mijn Bosch overigens niet aan de orde geloof ik), wat ik overal voor 2x230V tegenkom, goed moeten zijn 🤔
Plaatjes komen van electrohonk...

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan