2 fase aansluiting in keuken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal,

Hoewel ik lang geleden m'n MTS elektro diploma heb gehaald en vaak genoeg geklust heb aan huisinstallaties schiet mijn kennis over 2- en 3-fase techniek tekort.
Vandaar deze post.

Gegeven:
Mijn huis in aanbouw (bijna af) wordt opgeleverd met een 3-fase installatie t.b.v. een na oplevering te plaatsen sauna. De "saunaleiding" wordt eveneens bedraad. Inmiddels hebben we besloten om niet op gas te gaan koken maar op elektra (inductie). De inductieplaat "draait" op 2-fase.

Ik begrijp uit vele artikelen op o.a. deze site dat de 1-fase en 3-fase kast van elkaar zijn gescheiden. Wat ik nu wil doen is in de 3-fase kast een groep bijplaatsen waarbij van de beschikbare drie fasen twee fasen worden gebruikt. Vervolgens wil ik dus twee fasen, twee nullen en één aarde naar de keuken trekken.

Mijn vragen zijn:
  1. Is dit goede manier om de boel aan te sluiten?
  2. Moet ik een speciale (5 aderige) kabel gebruiken of moet ik twee bruine, twee blauwe en één groen-gele draad trekken door een PVC pijp? In het eerste geval: Welk type kabel moet ik dan gebruiken? In het tweede geval: Hoe dik moet de PVC pijp zijn en hoe dik moeten de aderen zijn?
  3. Hoe dient de perilex-doos te worden aangesloten? Ik neem aan dat het aardcontact de middelste is. De doos wordt dan zo aangesloten:

nul------nul
    ---aarde---
    fase----fase

Is dit juist?
  4. Welke type schakelautomaat moet ik gebruiken?
  5. Worden er aardlekschakelaars ook bij 3 fase gebruikt? Moet ik er eentje bijplaatsen?
  6. Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Alvast bedankt voor de input.

Met vriendelijke groet,
Peter

1. Nee scheiding tussen kracht en licht is alleen van toepassing op bedrijfsinstallaties.
    Daarbij heeft je kookplaat 2 x 230V nodig en niet 2 fasen.
  2. 2 x blauw 2 x bruin 1 x groen/geel in een 3/4 buis.
  3. Maakt niet veel uit zolang je L1 als fase hebt en N als Nul L2 en L3 mag je zelf kiezen.
    Zorg wel dat de stekker net zo bedraad wordt.
  4. Kookautomaat 2 x 230 V 16A B-karakteristiek.
  5. Ja, indien er meer dan 4 eindgroepen op een aardlek zitten moet je 1 bijplaatsen.
  6. Spanning kan pijn doen.

De fornuisautomaat (zo heet dat ding) kan op een aardlekschakelaar worden bijgeplaatst. Er is echter een maximum van 4 eindgroepen op één aardlek zodat het mogelijk is dat je er een moet bijplaatsen.

Je mag kabel gebruiken of draad in buis. Inderdaad 5 draden zoals je zelf al dacht.
Bij buis gebruik je 19 mm.

Die scheiding tussen licht en kracht geldt niet in woningen maar alleen in installaties met een hoofdbeveiliging van 50 A of meer.

De aansluiting voor een kookgroep op een perilex is niet vastgelegd maar zoals je zelf aangaf is meest gebruikt. Zorg wel dat de stekker op de zelfde manier is aangesloten.

Denk er om de spanning af te schakelen en denk er om; schaam je dan niet om een ervaren iemand te vragen. Bij een fout in de groepenkast krijg je vaak geen herkansing!!!

Als je een driefase aansluiting hebt kun je het beste de kookplaat ook 3 fase aansluiten.

Een kookgroep mag als vaste aansluiting gezien worden onder de 25 ampere en hoeft om die reden niet achter de aardlek.

Perilex is wel vast gelegd Gerrit.

8.555.102
Wandcontactdozen voor de aansluiting van driefasen-kooktoestellen op tweegeleiderinstallaties moeten van het systeem Perilex zijn

Achter op de kookgroep zit een schema met de keuzemogelijkheden.
Ik ben er zelf nooit 1 tegen gekomen die van 2x230 niet om te bouwen is naar 3 fasen.

Maar wie weet.

Heren,

Bedankt voor de snelle reactie :!:

Mocht de inductieplaat ook op 380/400V lopen dan zal ik 'm zeker omschakelen.
Maar zover ik weet kan die dat niet.

Wel zeggen jullie allemaal: "Zorg wel dat de stekker op de zelfde manier is aangesloten." Ik neem aan dat jullie hier mee bedoelen de stekker van de inductieplaat. Echter hoe weet ik welke pin van de stekker waarvoor dient? (Ja, stroom geleiden. :lol: ) Staat dit op de stekker of achter op het toestel?

groet,
Peter

Chathanky schreef:
Ik ben er zelf nooit 1 tegen gekomen die van 2x230 niet om te bouwen is naar 3 fasen.
Inductie kookplaten zijn over het algemeen niet om te bouwen naar drie fasen.

Vgr. Arie

Bij de meeste toestellen zit onderop de netentree.
Hierin staan ook de schema's voor de verschillende aansluitmogelijkheden.
De 5 x 2,5 kabel van het toestel naar de stekker kun je zo controleren op de juiste aansluitingen.

Bijgaand een tekeningetje van de penbezetting:

perilex.gif

Dit is een bovenaanzicht dus zoals je in de stekker kijkt als je hem open maakt.

Vgr Arie

Een fornuisautomaat wordt gezien als één groep. Voor een ALS waar dus al 3 groepen op aangesloten zitten mag deze er gewoon bij.

@Arie:
Penbezetting is voor een kookgroep niet voorgeschreven, behalve de aardaansluiting.
Houdt er wel rekening mee bij het aansluiten van de kookplaat dat je de fasen en de nullen goed aansluit. Dat de ene aansluiting op de kookplaat dus een fase en de nul van de ene automaat heeft en de andere aansluiting de andere fase met bijbehorende nul.

En idd, kijk even of de kookplaat op 3 fasen kan worden aangesloten.

De penbezetting mag dan niet voorgeschreven zijn maar het is wel zo handig als iedereen dit op de zelfde wijze aansluit.

Ik heb ooit in het verleden eens een schemaatje van een NUON (toen nog PEN)inspecteur gehad waar het zo opstond.

Bij ons bedrijf sluit iedereen de kookaansluitingen op deze manier aan.

Vgr Arie

Maar aangezien het dus niet is voorgeschreven, kan je hier dus niet van uit gaan, en zal je te allen tijde moeten controleren of de aansluiting in de wcd overeen komt met die in de stekker.

@ Chathankey; uiteraard bedoel ik de penbezetting. Die ligt vast voor 3-fasen maar een kookgroep zie je op verschillende manieren aangesloten.

Een induktieplaat is in de regel maar op 2 fasen (of 2 x 1-fase) aan te sluiten.

Toon schreef:
Maar aangezien het dus niet is voorgeschreven, kan je hier dus niet van uit gaan, en zal je te allen tijde moeten controleren of de aansluiting in de wcd overeen komt met die in de stekker.

Omdat ik vandaag het laatste woord wil hebben :mrgreen: Moet ik je daar dan weer gelijk in geven.

Welterusten ik ga naar bed.

De pen bezetting staat inderdaad niet vast voor een 2x230, ik dacht uit de tekst te begrijpen dat het om de perilex zelf gaat. :oops:

In een npr blad geven ze wel een handreiking over de penbezetting maar dit is geen verplichting, die ziet er uit als op het tekeningetje.
Steek dus nooit zomaar een willekeurige kookplaat in een wcd zonder te nagekeken te hebben of dat wel kan.

(laatst nog iemand behoed die een 2x230 op een krachtgroep wilde proberen of de plaat het nog wel deed)

Het is voor mij nu allemaal duidelijk.
Nogmaals heel erg bedankt voor jullie advies. :D

met vriendelijke groet,
Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan