Hallo allemaal,
Hoewel ik lang geleden m'n MTS elektro diploma heb gehaald en vaak genoeg geklust heb aan huisinstallaties schiet mijn kennis over 2- en 3-fase techniek tekort.
Vandaar deze post.
Gegeven:
Mijn huis in aanbouw (bijna af) wordt opgeleverd met een 3-fase installatie t.b.v. een na oplevering te plaatsen sauna. De "saunaleiding" wordt eveneens bedraad. Inmiddels hebben we besloten om niet op gas te gaan koken maar op elektra (inductie). De inductieplaat "draait" op 2-fase.
Ik begrijp uit vele artikelen op o.a. deze site dat de 1-fase en 3-fase kast van elkaar zijn gescheiden. Wat ik nu wil doen is in de 3-fase kast een groep bijplaatsen waarbij van de beschikbare drie fasen twee fasen worden gebruikt. Vervolgens wil ik dus twee fasen, twee nullen en één aarde naar de keuken trekken.
Mijn vragen zijn:
Alvast bedankt voor de input.
Met vriendelijke groet,
Peter
Hoewel ik lang geleden m'n MTS elektro diploma heb gehaald en vaak genoeg geklust heb aan huisinstallaties schiet mijn kennis over 2- en 3-fase techniek tekort.
Vandaar deze post.
Gegeven:
Mijn huis in aanbouw (bijna af) wordt opgeleverd met een 3-fase installatie t.b.v. een na oplevering te plaatsen sauna. De "saunaleiding" wordt eveneens bedraad. Inmiddels hebben we besloten om niet op gas te gaan koken maar op elektra (inductie). De inductieplaat "draait" op 2-fase.
Ik begrijp uit vele artikelen op o.a. deze site dat de 1-fase en 3-fase kast van elkaar zijn gescheiden. Wat ik nu wil doen is in de 3-fase kast een groep bijplaatsen waarbij van de beschikbare drie fasen twee fasen worden gebruikt. Vervolgens wil ik dus twee fasen, twee nullen en één aarde naar de keuken trekken.
Mijn vragen zijn:
- Is dit goede manier om de boel aan te sluiten?
- Moet ik een speciale (5 aderige) kabel gebruiken of moet ik twee bruine, twee blauwe en één groen-gele draad trekken door een PVC pijp? In het eerste geval: Welk type kabel moet ik dan gebruiken? In het tweede geval: Hoe dik moet de PVC pijp zijn en hoe dik moeten de aderen zijn?
- Hoe dient de perilex-doos te worden aangesloten? Ik neem aan dat het aardcontact de middelste is. De doos wordt dan zo aangesloten:
nul------nul
---aarde---
fase----fase
Is dit juist?
- Welke type schakelautomaat moet ik gebruiken?
- Worden er aardlekschakelaars ook bij 3 fase gebruikt? Moet ik er eentje bijplaatsen?
- Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?
Alvast bedankt voor de input.
Met vriendelijke groet,
Peter