12 volt spots

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wij willen in het verlaagd plafond 12 volt spots aansluiten.
Hoe zit dit nu precies? Mijn bedoeling is om naast de centraaldoos een doos te plaatsen waarvanuit de spots aangesloten worden met hittebestendige kabel aan het eind daar van komt de trafo aan de trafo gelijk het lampje.
Is dit zo de juiste manier?
en hoe zit het met kabellengtes en stroomverlies in dit geval?

Groeten

Hoeveel spotjes heb je in totaal en van hoeveel Watt? Kabellengte speelt geen rol, tenzij je een balzaal voor badkamer hebt.

Doos naast centraaldoos, wat moet ik me daar bij voorstellen?
Verder, maar zo zul je het ook wel bedoelen, moet de kabel aan de lampjes hittebestendig zijn, de 230 V kant van de trafo kun je met normaal snoer doen. Zelf heb ik naast de centraaldoos een geaarde wandcontactdoos geplaatst, daar zit de trafo met een 2-polige stekker ingestoken. Van belang is toch om te weten hoeveel spotjes er komen en hoeveel Watt die zijn. Moet passen bij de trafo en als het er veel zijn komt ook de doorsnede van de kabel om de hoek kijken.

Het zullen in de woonkamer 9 of 10 spotjes worden van 50 w met dus ook 9 of 10 trafo's en een dimmer tot 500 watt.

naast de centraaldoos wil ik een lasdoos plaatsen, waarvanuit de verlichting aangesloten en geschakeld wordt .

aangezien in de centraaldoos ook een deel van de stopcontacten zitten zit deze al aardig vol aangezien er ook nog 9 of 10 aansluitingen bijkomen.

groeten

Weet niet hoe ik op badkamer kom. Niet mijn dag, vandaag.

Waarom neem je voor ieder spotje een aparte trafo?

Als je dat inderdaad zo oplost, dan heb je aan aderdoorsnede 0,75 mm² genoeg zowel voor de voedende als voor de afgaande kant van de trafo.

Lijkt me trouwens niet de meest zuinige manier van je woonkamer verlichten.

Een hele uitdaging om dit allemaal netjes te maken. Hoe ga je al die trafo's aansluiten? Voor zover ik weet zou voor elke trafo een wandcontactdoos moeten komen. Vaste infrastructuur op snoer mag niet als ik me niet vergis.
Je kunt trafo´s combineren zoals Tom aangeeft, er zijn trafo´s die 3 uitgangen hebben. Dimmer 500 Watt kan eigenlijk geen 10 lampjes van 50 Watt bedienen ivm verliezen, 10 % moet je van het dimmer vermogen aftrekken. Dus 9 lampjes is net mogelijk, zou ik niet doen.

Waarom wil je ze per se op 12volt? Op zich vind ik halogeen erg mooie verlichting maar 12 volt lijkt me niet ideaal. Verder zou ik een lager wattage kopen, bv 25 of 35 watt... dan hoef je minder te dimmen, wat energiezuiniger is.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan