1 x 35A of 3x25A -

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij de plaatsing van een nieuwe keuken komt er extra apparatuur in huis: inductie ipv gas, en een zwaardere oven.

Er zit nu 1x25A, maar voorbereiding vanuit de straat voor 3 fases.

Vanwege de inductiekookplaat (7.4kWatt, 25A bescherming nodig volgens documentatie) en de oven (3.6kWatt) lijkt de huidige 1x25A te weinig. Ik begrijp dat het piekbelastingen zijn, maar ik wil voorkomen dat ik moet nadenken over combinaties van apparaten. Overige energieslurpers met pieken in huis zijn waterbed, vaatwasser en condensdroger.

Wat is wijsheid? 1x25A upgraden naar 1x35A of meteen naar 3x25A , de inductiekookplaat op 1 25A fase afmonteren en de rest van het huis verdelen over de overige 2 fases?

Er moet sowieso een nieuwe groepenkast komen, dus die kosten heb ik toch. En ik begrijp dat kosten van de netbeheerder niet uitmaken of je 1x35A upgrade of 3x25A ; qua capaciteitstarief betaal ik al voor 3x25A (laagste tarief mogelijk)

1x25A naar de kookplaat is in NL niet toegestaan (raadpleeg de documentatie voor het aansluitschema). Ofwel plaats je een kookgroep (2×16A, 1 fase), ofwel een krachtgroep (3x16A, 3 fase). Ik zou zelf voor het laatst kiezen. In beide gevallen heb je een 5 aderige kabel nodig, afgemonteerd op een Perilex wandcontactdoos.
Overige apparatuur gelijkmatig over 3 fase verdelen, dan heb je er geen omkijken naar.

Sorry voor de verwarring, het wordt inderdaad altijd een kookgroep met perilex aansluiting. Het gaat mij om wat verstandig is in de hoofdaansluiting: 1x35A (en dan dus 2x16A kookgroep), of 3x25A (en dan kun je volgens mij ook nog kiezen dus 2x16A kookgroep op 1 fase, of een krachtgroep.

Klopt, met 3x25A kun je, zoals gezegd, zorgeloos alles gelijktijdig gebruiken. Ik kan, behalve misschien een wat goedkopere groepenkast, geen argument bedenken om voor 1x35A te gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan