1 fase / 3 fase / kookgroep

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik ga de elec. bedrading in m'n huis volledig vervangen. Ik kom er echter niet uit wat het beste voor me is, ondanks het vele speuren op deze site.
Is een 1 fase kast genoeg of moet ik gelijk een 3 fase nemen? Moet ik eventueel een kookgroep nemen. M'n keuken wordt vrij uitgebreid, met een kookplaat, oven, combimagnetron, vaatwasser, koelkast en vriezer. Verder heb ik de gewone audio en tv apparatuur en een wasmachine en droger.
Wie kan me verder helpen?

Dat hangt van je gelijktijdig benodigde vermogen af.
Kookplaat <7300VA kan op een kookgroep.
kookplaat >7300VA moet op een krachtgroep.
Apparatuur>3000Va moet een eigen groep
Een wasmachine altijd een eigen groep

Nou, het is een normale kookplaat, dus ik ga er niet vanuit dat ie op krachtstroom moet. Ik was al van plan om de wasmachine op een aparte groep te doen (kan de droger op deze zelfde groep, terwijl ze gelijktijdig aan moeten kunnen zijn?).
Als ik een kookgroep neem, die dan uit twee groepen bestaat, is dit dan voldoende om m'n keukenapparatuur op aan te sluiten.
En moet ik dan een 1-fase of een 3-fase kast doen?

Alvast bedankt.

Je moet eerst de vermogens van je apparaten opzoeken en optellen. Droger en wasmachine kan in elk geval niet op 1 groep. Ook een kookgroep is alleen voor de plaat & evt. oven.

Kijk eens hier 1 fase of 3 fase.

Esseth schreef:
Ik was al van plan om de wasmachine op een aparte groep te doen (kan de droger op deze zelfde groep, terwijl ze gelijktijdig aan moeten kunnen zijn?).

Dan is het geen aparte groep meer :wink: .
Esseth schreef:
Als ik een kookgroep neem, die dan uit twee groepen bestaat, is dit dan voldoende om m'n keukenapparatuur op aan te sluiten.

Kijk eerst eens wat je kooktoestel nodig heeft, lijkt me handiger.
En wat versta je onder "keukenapparatuur"?

Verder lijkt het me niet onverstandig om de groepenkast door een installateur te laten vervangen. Deze kan je ook van advies voorzien.

Ik heb zelf twee jaar geleden de meterkast van 1 naar 3 fasen opgewaardeerd. Dit kost me per maand 60ct meer aan vastrecht :)

Ik zou het dus altijd doen. Je hebt meer vermogen en je hebt de mogelijkheid om in de toekomst keukenapparatuur op 3 fasen aan te sluiten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan