1 dimmer voor spotjes en badmeubelverlichting

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste mede klussers,

Ik heb een vraag over verlichting.
Onze nieuwe badkamer krijgt in het plafond 12V halogeen spotjes. Omwille van de sfeer lijkt het ons wel aardig als we de lichtsterkte van deze spotjes in sterkte zouden kunnen regelen. Daarnaast is ook het nieuwe badmeubel voorzien van een eigen T5-verlichting.

Aangezien er maar 1 inbouwdoos beschikbaar vroeg ik mij af of er inbouwdimmers in de handel zijn zijn waarop ik op de een of andere manier de halogeenspotjes op een geregelde spanning kan aansluiten en (via aparte contacten) de T5-verlichting op de volle 230V spanning.

Het zou dus zo moeten werken dat als de dimmer geactiveerd wordt de badmeubel T5-verlichting aanfloept en de lichtsterkte van de spotjes in het plafond geregeld kan worden.

Heeft iemand zo iets al eens aan de hand gehad?

Groeten,

Klungel.

Dat zou ik ook wel eens willen weten want ik zou je vertellen dat het niet kan.
Of je moet gaan werken met een opbouwrand.
Doos erbij boren is niet meer mogelijk?

Het door headhunter genoemde apparaat heb ik (onder een andere merknaam) in de centraaldoos zitten om de lamp van mijn huiskamer in sterkte te regelen.

Hij doet het volgende:
Zet je de lamp aan, dan brandt hij na een soft start op de laagste stand.
Schakel je de lamp nu heel even uit en meteen weer aan, dan gaat hij harder branden, en dat zo in ca 4 stappen.

Je kunt dan een (gewone) dubbele inbouwschakelaar gebruiken. :wink:

Een "Bikkel":

afbeelding offline

Edit: Ik zag dat dit model als volgt werkt: aanzetten, dimt langzaam sterker en als gewenste sterkte bereikt is even kort licht uit en meteen weer aan, dan blijft ie op die sterkte.

Klussers bedankt voor het meedenken.

Zo'n Bikkel lijkt echt een wonderding.....

Ik heb zelf ook nog even gegoogled en deze productbeschrijving (offline) gevonden.
Begrijp ik het goed dat ik een Bikkel gewoon voor het VSA van de halogeen verlichting kan zetten? Ik heb wtb als achtergrond, dus ben niet zo sterk in E-zaken.

Aan de oplossing met 2 wisselschakelaars zat ik ook al te denken.

Volgens mij gaat mijn plannetje toch lukken.. :D

Ja, je kunt zoiets in serie met de primaire van het halogeentrafo zetten.

Dit werkt alleen in combinatie met (twee in dit geval) schakelaars, in het geval van één inbouwdoos dus een "serieschakelaar".

De meest simpele en rechttoe-rechtaan methode is toch echter gewoon het bijboren van een inbouwdoos, en in de ene een dimmer, in de andere een schakelaar plaatsen!

Overigens is dat ding wat ik in mijn plafond heb zitten inmiddels niet meer leverbaar, zag ik op de site van die grote elektronica-postorderjongen... Het is tegenwoordig allemaal afstandsbediend met zenders.

Even nog een aanvulling: Een van de bekende merken schakelmateriaal voert een kombinatie van schakelaar en dimmer.
De bekende knop is de draaidimmer en bij indrukken wordt de schakelaar bediend.

Gerrit,

Zou je misschien me misschien de eerste letter van dat bekende merk kunnen geven? ..... Lijkt we een soort Lingo.... :D

Alvast bedankt.

Volgens mij hebben meerdere merken een dubbele dimmer in hun programma, waarbij de knoppen tegelijkertijd aan/uitschakelaars vormen.

Anders even per PB.

Er bestaat een dimmer waarmee je door de knop te draaien het ene lichtpunt kunt dimmen en door deze in te drukken kan je het andere lichtpunt schakelen.

De dimmer is van het type fase-aansnijden dus niet geschikt voor standaard electronische trafo's die je vaak in badmeubels ziet.
Die bikkel werkt ook alleen met fase-aansnijdimmers.

Sorry, maar die Bikkel is een dimmer deze is geschikt voor alle lasten
Inductief, capacitief en ohms. Oftewel geschikt voor electronische trafo´s, gewikkelde trafo´s en gloeilampen.
Wel moet je electronische trafo geschikt zijn om gedimd te worden.

Vraagsteller had het alleen over 12 V spotjes in zijn plafond en niet over de trafo die er voor zit.
Fase-aansnij dimmers kunnen gebruikt worden met elektronische trafo's.
De tronic trafo's hebben een fase-afsnij dimmer nodig.

Precies! En daarom is die bikkel alleen te gebruiken voor electronische trafo's geschikt voor fase aansnijden.

Bij de meeste sets 12 volt inbouwspots zit er echter heel vaak een electronische trafo bij die alleen geschikt is voor dimmers die fase afsnijden. Je kan echt niet stellen dat alle electronische trafo's geschikt zijn voor fase aansnij dimmers, dit moet er dan echt op vermeld staan!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan