Toepassing HR ketel versus VR ketel.

RobertStier

  • #1
Dank je Ketelman voor de uitleg van de verschillen tussen deze twee typen ketels in mijn vorige onderwerp, AGPO-Ferroli Xignal 1324 EF te grote capaciteit?. Maar er blijft nog een vraag open staan.

Bij een HR ketel worden luchtinlaat en uitlaatgassen via de buitenmuur in/afgevoerd. Condensvorming op de uitlaatpijp is hierbij geen probleem, denk ik, zolang dat condenswater wordt afgevoerd en niet in ketel terugvalt. Is dit juist?

Wanneer je de HR ketel niet op een buitenwand kunt aansluiten, maar alleen op een rook- of ontluchtingskanaal ontstaan er kennelijk problemen, waardoor je geen HR maar een VR ketel moet toepassen. Dat dit alles te maken heeft met de temperatuur van de uitlaatgassen is me helder.

Mijn vraag is nu wat zijn precies de eisen van die afvoer van de HR ketel. Dus wat kan niet en wat kan (nog) wel. Bestaat daar een normblad voor? Ik kan me voorstellen dat je een aluminiumpijp door het rookkanaal voert en condens water opvangt dmv een constructie. Is bijvoorbeeld de lengte van deze aluminium pijp bepalend? Kortom wat zijn de beperkingen?
 

Ketelman

  • #2
Waar je mee begint klopt niet Robert, het is niet zo dat een HR lucht van buiten pakt (althans dat lijkt me een redelijke beschrijving van wat jij stelt) en een VR ketel niet.
Beide toestellen kunnen "gesloten toestellen" zijn, maw zijn voorzien van een buis waardoor de verbrandings lucht wordt toegevoerd en een rookgasafvoerbuis.

Het is wel zo dat condensatie in de rookgasbuis voor een HR geen probleem zal zijn omdat dit water terug loopt naar de ketel en via de afvoer weg loopt.
Een VR ketel heeft geen afvoer en condensatie moet dus voorkomen worden.

Vanwege deze condensatie wordt bij een HR ketel ook een ander type buis toegepast dan bij een VR ketel. Vaak zie je een HR ketel aangesloten dmv een roestvrijstale slang welke door een bouwkundig kanaal of leidingschacht naar het dak loopt, er zijn ook al rookgassystemen uit kunststof voor HR ketels.

Voor wat betreft de lengte van de schoorsteen ben je afhankelijk van een aantal factoren.
Ten eerste wat de fabrikant voor schrijft, er is een maximale weerstand die de schoorsteen mag hebben waarbij de ventilator nog kan werken (maw de weerstand kan overwinnen).

Deze weerstand wordt ten dele door de lengte van de buis bepaald, maar vergeet hierbij ook niet de toegepaste bochten (90 of 45 graden) en andere hulpstukken zoals verlopen en uitmondigen (dak en muurdoorvoeringen).
Diameter van de buis is ok een factor maar meestal geeft de fabrikant een minimum doorsnee van de buis op.

Er bestaan wel normbladen voor rookgassystemen maar belangrijker is wat de fabrikant opgeeft.
Verder is van elk type buis en bocht bekend hoeveel weerstand dit heeft en door simpel optellen van de toegepaste componenten kom je aan de totaal weerstand.

Je schrijft nog iets over een constructie voor opvang van condenswater in een rookgasbuis.
Daar zijn, indien condensatie niet mag teruglopen via de buis of als er teveel condensatiewater terugloopt hulpstukken voor.

Deze hulpstukken kan je het beste omschrijven als een ring die in de buitenwand van de rookgasbuis zit waarin het water wordt opgevangen. Aangezien condens altijd via de wand van de buis naar beneden loopt wordt het aan deze wand opgevangen en via de hierboven beschreven ring in een buisje afgevoerd.

Ik zal eens zoeken naar een lijst met weerstanden van de diverse componenten, ik weet dat ik hem ergens heb gezien omdat wij er geregeld mee te maken hebben.
 

RobertStier

  • #3
Dank je Ketelman voor je uitgebreide antwoord. Klasse.
De gesloten systemen voor HR en VR zijn mij bekend.

Ik concentreerde mij op de HR ketel met zijn beperkingen voor de afvoer.
Zo dacht ik dat je een HR-ketel niet mag aansluiten op een stenen "schoorsteenkanaal", omdat dan het schoorsteenkanaal kletsnat wordt van de condens.

Uit je betoog begrijp ik dat er dus geen beperkingen zijn voor de plaatsing van een HR ketel, vermits je je aan de voorschriften houdt (met name voor de rookgassenafvoer). Dat is goed nieuws.

Ik wacht je resultaat van je speurwerk even af.

Welke kleine HR ketel (tweede hands) met een capaciteit van 12-15 KW kun je me aanbevelen?
 

Ketelman

  • #4
Je kan een HR ketel nooit zomaar aansluiten op een bouwkundig rookgaskanaal vanwegen de vochtproblemen (die je zelf al beschreef).
Je kan wel een voor HR ketel geschikt rookgassysteem IN een bouwkundig kanaal aanbrengen (of in een leidingschacht)
Denk hierbij aan bv een RVS slang door een schoorsteen laten zakken tot bij de HR ketel, uit 1 stuk dus.

Ik heb een tabel waar de weerstand van alle typen buis en hulpstukken wordt opgesomt
Klik deze link en ga naar pagina 16 (is een pdf file van 1,5mb).
Welke kleine HR ketel (tweede hands) met een capaciteit van 12-15 KW kun je me aanbevelen?
Op het forum worden geen merkadviezen gegeven (of andere reclame uitingen).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu