AGPO-Ferroli Xignal 1324 EF te grote capaciteit?

RobertStier

  • #1
Bij mijn dochter in de flat hangt een gaswandketel van bovengenoemd type. Deze ketel lijkt mij redelijk groot (9,7 - 23,3 KW) voor een woonoppervlakte van 55 m² (140 M3).

In ieder geval is tijdens het douchen duidelijk geworden dat het vermogen fors is; dwz kraan goed opendraaien en koudwater bijmengen. Wel lekker zo'n hete en forse straal, maar bij de huidige energieprijzen mag het van ons wel wat minder. Warmwaterkraan knijpen werkt niet omdat het kennelijk een "geisersysteem" betreft.

De vragen:
Is deze combiketel geschikt voor een 3 kamer appartement?
Is de capaciteit van deze ketel te reduceren en hoe wordt dit dan gedaan? Door een of twee van de 4 branders buiten gebruik te stellen of de gasdruk te verlagen in het gasblok?

Welke schroef betreft dit? Wat is dan de minimale toegestane gasdruk?
Is deze reductie dan van toepassing zowel op het warme water als op de verwarming?

Betreft dit een VR of een 60 % rendemendsketel?

Met dank, Robert
 

Ketelman

  • #2
Ik kan slechts op 1 ding antwoord geven helaas en dat is dat het een VR ketel is.

Info:
Wat is het verschil tussen een HR-ketel en een VR-ketel?

Een Hoog Rendements (HR)-ketel maakt bij de warmteproductie (extra) gebruik van de condensatiewarmte uit de verbrandingsgassen en benut op die manier beter de warmte die ontstaat bij de verbranding van aardgas dan een conventionele of VR-ketel.

Dus milieuvriendelijker en energiebesparend. Een HR-ketel heeft een rendement van minimaal 100% op de onderwaarde en is interessant vanaf ca. 1.500 m3 gasverbruik per jaar.

Bij een verbeterd rendements (VR)-ketel, gaat de warmte van de verbranding-gassen verloren. Een VR-ketel heeft een rendement van minimaal 80%

Aangezien de door u genoemde ketel een VR ketel is zal het rendement ten minste 80% zijn doch niet hoger dan 90% (90% is ondergrens van HR ketel).
 

Bloemie

  • #3
Als je wil reduceren zal je je vermogen in moeten stellen op je print potmeter 1, maar dan ben je er nog niet.

Een kleine richtlijn is: tel je radiatoren die je hebt en dat x 2, bijv. woonkamer 1, slaapkamers 3, gang 1, keuken 1 maakt 6 x 2 is 12 kW maar dan heb je nog de flat zelf, is de woning een tussenwoning of een hoek hoog of laag, wat voor radiatoren hangen er.

Ik zelf zou op een drukmeter ongeveer 14 a 15 kW inzetten, want je moet ook weer niet te laag gaan zitten en zeker niet alle radiatoren uit zuinigheid dicht gaan draaien, zoals het nuon adviseert (al meer radiatoren vervangen dan voor het spotje ivm bevriezing).
 

RobertStier

  • #4
Dank je wel voor jullie adviezen. :D

Met 5 radiatoren van klein tot middelgroot heb ik dus minimaal 10 KW nodig in de tussenwoning. Dan zou 12 KW (voorlopige instelling) voldoende moeten zijn. De ketel kapaciteit is 9,7 - 23,3 KW.

Wat regelt die potentiometer precies? Gasdruk? Voor de verwarming en het warme water?

Overigens heb ik een afwijkende(?) mening over het regelen van een cv-installatie en heb daar al 20 jaar ervaring mee.
Ook met deze AGPO ketel wordt de kamertemperatuur geregeld met de bekende thermostaat van Honeywell. Fout dus.

Temperatuur in een woning regel je met de watertemperatuur van de CV-installatie. En dan niet met het uitgaande warme water maar met het afgekoelde retourwater dat de ketel inkomt.

De kamertermometer krijgt dan de functie van een maximaal thermostaat, bijvoorbeeld voor het geval wanneer de zon schijnt en de ruimte daardoor te warm dreigt te worden.
Deze AGPO ketel heeft ook een draaithermostaat op de voorkant van de ketel zitten en ik vermoed dat de voeler op een plek zit waar het warme water de ketel verlaat. Verplaatsing van de voeler naar de retourleiding maakt de door mij gewenste regeling mogelijk.

Alle radiatoren open of voorzien (behoudens de hoofdruimte waar de H-thermostaat zich bevindt) van een thermostaatkraan. Bevriezing is uitgesloten wanneer je deze eenvouidige handregeling goed toepast.
Wat is het voordeel van deze regeling?
Van een warm/koudregeling met grote zaagtand naar een niveauregeling met kleine zaagtand en dus efficiënter.

Ben ik wat vergeten?

Hoe kom ik aan de installatie-instructie/handleiding (fotokopie) van deze ketel?
De leverancier heeft wel deze instructie van een nieuwer type om te downloaden.
 

Bloemie

  • #5
Je maakt toch echt een foutje: de uitstroomtemperatuur van de ketel regelt niet de kamtemperatuur,maar toch echt de kamerthermostaat.

Jij regelt toch ook het vermogen van je auto, te weinig gas geen vermogen te veel gas veel vermogen.

En die regelthermostaat moet je gewoon op 90 graden zetten, deze ontvangt zijn info van de sensor links op de aanvoerbuis.

Maar je hebt overal thermostaatkranen om de radiatoren, ben je niet met een verkeerde zuinigheid bezig dat je die lekker zuinig zet, waardoor je teveel warmte en koude fronten krijgt in je flat.

Tevens vind ik 12 kw te kort zet maar op 14 kw
 

RobertStier

  • #6
Dank voor je reactie Bloemie; behoudens de 14 KW hebben we een verschil van inzicht, maar dat mag in dit land.

Ik beweer niet dat de uitstroomtemperatuur van het ketelwater de kamertemperatuur regelt. Ik beweer dat je met warmtecapaciteit van het circulerende water in je cv-systeem je kamertemperatuur moet regelen.

Dan doen weersafhankelijke systemen namelijk ook; daarvoor zijn ook modulerende ketels uitgevonden. Ik doe het alleen met de hand.
M.a.w. je moet niet meer of minde warmte (energie) toelaten in je woning dan je strict nodig hebt. Een aan/uitregeling met een ouderwetse thermostaat geeft of te veel of te weinig en te laat de benodigde warmte.

Met een automotor doe je dus precies wat ik bedoel. Je zet de automotor niet af wanneer je van een heuvel afrijdt en geen of minder energie nodig hebt. Je zorgt ervoor, middels je gaspedaal, dat de motor minder vermogen levert. Vergelijkingen gaan natuurlijk nooit helemaal op. Een modulerende gasketel komt nog het beste overeen met een automotor, waarmeee je het vermogen met het gaspedaal bepaalt.

Natuurlijk moet ik de regelthermostaat (in ongewijzigde toestand! ) op 90 graden zetten; anders gaat de ketel pendelen. (Er zit overigens nog een tweede vaste maximaal thermostaat op de ketel, dus er is geen gevaar voor oververhitting.)

Verder zijn thermostaatkranen zeer comfortabel en hebben niets te maken met verkeerde zuinigheid.
Mijn devies is altijd: "je moet selectief stoken" en dus niet in de kou zitten!

Weet je ook nog antwoorden op mijn andere vragen?
 

Bloemie

  • #7
Ik denk dat je zelf ook aardig weet hoe het werkt, je agpo zal zelden pendelen maar moduleren.
 

RobertStier

  • #8
Ik ben geen expert maar techneut en heb zelf hele goede ervaringen met de Neft turbo. Ik heb er twee (om de beurt) draaien sinds 1985!
Fantastisch en volop onderdelen verkrijgbaar van ketels weggedaan door eigenaars die zonodig iets moderners moesten.

Omdat mijn dochter een ander appartement betrokken heeft wordt ik geconfronteerd met de Agpo ketel. Die kende ik helemaal niet. Vandaar mijn vragen en onderzoek. Ik zal Agpo vragen of ze me de installatie-instructie willen mailen.

In ieder geval ben ik (nog) niet onder de indruk van het tapwatersysteem van deze ketel. Veel te veel water nodig en veel te heet water voor een douche. Ja ik weet het: minimaal 60 graden.

Hoezo energiebesparing in Nederland? Zeker niet met dit type combieketel. Dat kan veel beter, maar dat is een ander onderwerp. Ik hoor het wel wanneer iemand mijn mening hierover wil horen.

Nogmaals bedankt voor je hulp Bloemie; we horen elkaar weer, want door vragen blijf je wijs.
Groeten, Robert.
 

Ron CV

  • #9
Ik wil graag nog even reageren op het puntje van de thermostaat knoppen, dit is een goed idee.

Alleen zal u dan wel de keteltemperatuur moeten verlagen naar +/- 60 graden of een by-pass moeten maken. Als u de ketel op 90 graden laat staan zal de ketel kunnen gaan oververhitten, omdat de thermostaatknoppen bij +/- 55 graden dicht zullen lopen en de ketel dus zijn warmte niet meer kwijt zou kunnen.
 

MarcoDezicht

  • #10
Ik wil even regageren op het warm water een agpo 1324 dient 6 liter van 60 graden te leveren als deze dat niet doet kan het volgenden loos zijn.

1 dat er geen doorstroom begrenzer in zit
2 dat de tap sensor defect is


het kan ook zijn dat het vermogen van de ketel verkeerd is af geregeld.
en ik denk dat de vorge bewoner er wat problemen mee heb gehad.

ik heb zelf een agpo 1324 in mijn woning hangen een verbruik met twee kinderen en varwarmen plus mins 1100 kub gas.
 

RobertStier

  • #11
Ron en Marco bedankt voor de tips.
Ik heb inmiddels een installatie-/onderhoudsinstructie bij AGPO aangevraagd.

Zoals ik eigenlijk al heb verteld stook ik altijd met de laagst mogelijke ketelwatertemperatuur en dus met een zo'n groot mogelijk radiatoren opervlakte.
Inderdaad heb ik minimaal 2 radiatoren met gewone afsluiters, die altijd open staan.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #12
Robbert heeft naar mijn mening inderdaad de beste regeling voorgesteld.
Veel radiatoroppervlakte, lage temperaturen en thermostaatkranen.

Helaas is de moderne installateur/bouw e.d. meer op de goedkope toer en worden er zo klein mogelijke radiatoren geplaatst en als lapmiddel maar een hogere watertemperatuur gebruiken...

Waarschijnlijk heeft de Signal een stromingssensor (vaantje of wieltje) die bij lagere doorstroming niet meer werkt. Een nadeel hiervan is dat er een behoorlijke hoeveelheid water moet zijn. Een betere oplossing zou een temperatuursensor zijn.

Je zou een waterbesparende douchekop kunnen proberen, maar dat kan juist ook voor problemen zorgen (uitvallen warm water e.d.).
 

RobertStier

  • #13
Ronny, bedankt voor het compliment.

De handleiding van de fa. AGPO zal er begin volgende week zijn en dan zal ik met name het tapwatergedeelte gaan bestuderen.

Alhoewel ik nog niet goed op de hoogte ben van de werking van het warmwatersysteem, lijkt het er op (met in achtname wat Marco heeft opgemerkt) dat het hier een doorstroom (geiser) aparaat betreft. Dat betekent dat de warmwaterkraan flink open moet anders start de waterlevering niet. Een spaardouchekop werkt dus niet.

Overigens houd ik niet van combitoestellen; een mankement en geen van de functies werkt meer.

Mijn favoriete systeem: HR ketel en een zonneboiler met een 60 L electrische boiler voor naverwarming tot 60 graden. (nachtstroom). Wanneer je wilt kun je een spaardouchekop gebruiken. Er kunnen dan 4 man achterelkaar douchen.

Electrische boiler werkt altijd en boilers met zonnepaneel hebben minimaal onderhoud nodig. Nadeel: 4 maanden per jaar geen zonnewarmte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu