Spotjes in bestaand plafond inbrengen.

Kleintje

  • #1
6 jaar geleden huis gekocht en flink verbouwd en niet goed nagedacht over verlichting in plafonds. Werkelijk overal zit het wel op de verkeerde plek. De plafonds zijn nieuw aangebracht toentertijd.

Nu heb ik het plan om inbouwspots te gaan plaatsen. Gezien de tengels (maar na het lezen van deze site weet ik wel al wat meer) lijkt het me een lastige (onmogelijk?) om achteraf nog inbouwspots te plaatsen.

Het betreft de benedenverdieping en op de eerste verdieping ligt overal eikenhoutenplanken dus van boven af is geen optie.

Kan dit?
Plafond er uit?
Plafond verlagen? (ik woon in een jaren 30 herenhuis en plafond is ongeveer 2.85 hoog)

Thanks.

Arje

Ps: leuke site.
 

Ronald42

  • #2
Ik ken natuurlijk de situatie niet precies, maar meestal (niet altijd) lukt het wel om er achteraf nog inbouw verlichting in te brengen. Het ligt er ook een beetje aan wat voor verlichting. Halogeen of bv. PL spots.

Je kunt vaak de kabels (of snoeren) leggen via de gaten, die je maakt voor de spots. Dun pvc buisje erdoor richting volgende spot. Snoertje opvissen en zo verder.

Dat het één en ander dan niet meer geheel volgens de NEN1010 is, lijkt me duidelijk, maar zolang je weet wat je doet is dat niet zo'n probleem. Het werkt wel en boven die plafonds komt niemand. Zorg wel dat de spots hun warmte goed kwijt kunnen.
 

Kleintje

  • #3
In de badkamer heb ik al platte spots met heel platte transformatoren. Maar hoe wordt een plafond aan het "plafond" bevestigd. Hier gelezen met dwarstengels. Maar deze moeten ook weer ergens aan vastzitten.

Mijn plan; zo'n zoeker kopen, een tekening maken en dan op hoop van zegen gaan boren (als dat maar goed gaat :lol:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu