Scheuren in nieuw stucwerk

Jos78

  • #1
Verleden week zijn een aantal muren gestuct. Op de overgangen is gaas aangebracht (2 delen muur zit stucplaat). Nu na ruim een week drogen de muren in de voorstrijk gezet om te gaan verven. Bij het opzetten van de voorstrijk werden er echter her en der scheuren zichtbaar. Na drogen van de voorstrijk zijn 3 scheuren niet meer zichtbaar (zitten dieper in stuclaag?), 1 echter wel (precies overgang stucplaat). Het was niet de bedoeling glasweefsel oid aan te brengen. Wat nu? Nog een laag stuc aanbrengen zal niet gaan ivm dikte muur. Hoe groot is de kans dat na verven de scheur(-en) zichtbaar word(-en)?

De muren zijn voorgestreken met stuc-primer, de stucplaten niet.

Alvast bedankt.
 

Pirke

  • #2
Als gestucte muren na een week al droog zijn, dan lijkt mij dat je de verwarming te hoog hebt gehad. ZOdat het een en ander te snel gedroogd is. Dat zou de scheuren kunnen verklaren.
Maar ik vind het persoonlijk een warrig verhaal.
Ga je gestucte muren verven of la-texen? En wat is gestuct? Is het tex-klaar gespact of staat het in de roodband?

Spanningsverschil tussen voorstrijk en gewone verf kan allemaal haarscheurtjes geven. Das bekend. Maar zijn dit diepe scheuren? JE zegt dat sommige scheurtjes weer weg waren na het voorstrijken. Diepe scheuren strijk je normaal niet weg.

Misschien levert een foto wat meer reacties op.
Waaron zou je trouwens niet nog een laag stuc kunnen aanbrengen? Een muur wordt daar niet zoveel dikker van...
 

Jos78

  • #3
Bedankt voor je reactie. Het is glad en tex-klaar gespact met Knauf 75. Het zijn nieuwe muren die aansluiten op oude muren, zodoende is het een dunnere laag (2-3mm) die overgaat in een dikkere laag (7-8mm). In de overgangen is gaas aangebracht. Er komt latex op (wat is het verschil tussen verf en latex?).

Mij is verteld dat het na 4 dagen in de voorstrijk kon, dan zou het droog moeten zijn. Er zijn overigens 2 radiatoren losgekoppeld ivm stucen dus echt warm is het hier niet te krijgen, zeker met die kou buiten. Omdat ik vochtige plekken bleef zien gewacht met de voorstrijk (Alabastine Zuigende Ondergronden). De scheuren worden duidelijk zichtbaar met de voorstrijk doordat de muur donkerder wordt en de scheuren heel donker. Ze zijn ook nog zichtbaar na drogen alleen je moet erg goed kijken (muur dan weer wit). De scheuren zijn lang (links naar rechts over de muur), maar minimaal breed. Ik kan niet beoordelen of het enkel de toplaag is of geheel door, maar zo dik is de laag ook niet.

Gezien er nu nog geen latex op zit wil ik het eerst opgelost hebben. Zonde als de scheuren straks alsnog breder worden en de latex mee scheurt. Omdat de muren gelijk zijn gestuct met de kozijnen ivm koplatten die er nog op komen kan er geen extra laag op. Dan zou er weer een extra lat op de kozijnen moeten en dat wil ik zeker niet.

Voor nu besloten de scheuren voorzicht uit te schrapen en dan te repareren. Waar mogelijk komt wel een volledig nieuwe laag er over heen. Hopen dat het dan opgelost is.
 

Pirke

  • #4
Dat laatste kun je denk ik het beste doen.
Zonder foto kan ik de zaak ook niet beter inschatten.

Verf schilder je op kozijnen met een kwast en zit in een bus.
latex in een grote plastic emmer en rol je :
:lol:
 

Jos78

  • #5
Foto lukt niet, dan zie je een mooi wit vlak. Ik denk zelf dat dit ook de enige oplossing is.
Verf schilder je op kozijnen met een kwast en zit in een bus.
latex in een grote plastic emmer en rol je
Haha, zover was ik al. Daarom begreep ik je even niet, het gaat hier toch om muren? Dan lijkt latex mij het enige juiste antwoord. Kozijnen zijn volgens mij niet aan de orde geweest :wink: .

Bedankt!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu