Sauna zelf bouwen

Rienvanaarle

  • #1
Ik wil in mijn schuur zelf een sauna bouwen. Houtgestookt, dus met een houtkachel waarvoor ik door de muur een afvoer maak voor het rookkanaal.
Ik heb enkele vragen: moet ik ook nog ventilatie aanbrengen?
In folders lees ik altijd over Abachi hout omdat dat geen warmte opneemt.
Moet ik persee abachi hout nemen voor de ligbanken of kan dat ook anders, goedkoper. En hoe zit dat met de wanden. moet ik daarvoor speciaal hout kopen of kan dat gewoon grenen of dennen zijn?
En alle wanden goed isoleren met glaswol, neem ik aan.
Graag bericht, ik kan alle aanwijzingen goed gebruiken,
Rien
 

Kloek77

  • #2
Erg veilig lijkt het me niet,
ik zou er op z'n minst een koolmonoxidemelder hangen.

En ja, er moet geventileerd worden.
Er wordt rookgas afgevoerd en de lucht voor de verbranding zal toch ergens vandaan moeten worden aangevoerd.
 

Fiesiekus

  • #3
Inderdaad zal je voor goede toevoer van de verbandingslucht moeten zorgen. Onderschat dat niet en neem geen enkel risico wat (brand)veiligheid betreft!

Verder wordt Abachi voor de banken aangeraden, de wanden kunnen van grenenhout (Hemlock) opgebouwd worden.

Hoe groot wordt de cabine?
 

Rienvanaarle

  • #4
Het is de bedoeling dat de cabine ongeveer 2 x 3 meter wordt, met aan één kant een natuurstenen muur en voor de rest allemaal hout, uitgezonderd een stenen vloertje voor de kachel.
 

Fiesiekus

  • #5
En type houtkachel?
 

Rienvanaarle

  • #6
Het type houtkachel moet ik nog onderzoeken. Daar zal ik nog advies over moeten inwinnen. Weet u misschien iets aan te raden, of waar ik rekening mee moet houden? Ik kan alle advies goed gebruiken.
 

Fiesiekus

  • #7
Houtkachel waarbij het vermogen via de luchttoevoer wordt geregeld. Punt is dat een sauna van 2 x 3m (geïsoleerd) snel op hoge temoperatuur is. Je moet dus een handige regeling hebben en de kachel moet "aan" blijven bij laag vermogen. Dat wordt nog even goed uitzoeken.

DEnk dat je advies moet vragen bij prof. saunabouwers over de vereiste vermogens en de regeling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu