Vaatwasser wordt niet warm. Element stuk?

DSR9500

  • #21
Mooi dat je de fout gevonden hebt. Deze fout komt zeer veel voor.

TIP...
Ik zou voorlopig het zo repareren, totdat je evt een ander relais hebt gevonden.

Hele soldeereiland ontdoen van groene beschermlak; dmv scherp mesje schoonschrapen.
Dan de hele koperlaag dun vertinnen.
Dan relaispen solderen evt met wat extra soldeerflux en nu royaal soldeertin aanbrengen.
Doel is dat de evt warmte die zich in de relaisovergang ontwikkelt goed afgevoerd kan worden in de extra tin.

Bekijk vervolgens ook de andere pennen van het relais.

Je kunt zelfs overwegen wat extra koper aan te brengen op het eiland; gewoon installatiedraad strippen, op maat maken ter grootte van het eiland.
Dan voordat je de boel dik in tin zet, de draad erbij op en dat geheel lekker dik vertinnen.

Zo heb ik het hier jaren geleden (2005) bij een vaatwasser gefixed en die doet het nog steeds op het oorspronkelijke relais :cool:

zie https://www.klusidee.nl/Forum/topic/siemens-vaatwasser-valt-uit-na-30-min.2134/
 

Jjgroningen

  • #22
Dat is best mooi, maar het relais is al besteld. Is het niet heel veel makkelijker die er straks gewoon op te zetten? We doen gewoon een dag of wat de afwas met de hand, geen ramp. :D
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #23
Bij het doorsolderen van het soldeereiland bestaat het gevaar, dat je dat eiland kapot soldeert. Dan hou je niets meer over en dan moet je met stukjes koperdraad gaan zitten rommelen.

Hoe minder er aan gesoldeerd hoeft te worden des te beter is het! En al helemaal als je er niet zo'n ervaring in hebt (geen idee hoe vaak je broer elektronica soldeert). :wink:

En wat betreft het alleen maar doorgesoldeerde relais: als de verzekering er na een brand achter komt dat zoiets op dergelijke manier werd gerepareerd, weten ze een hele goede reden om geen schade uit te keren. Zijn ze tuk op.
 

Jjgroningen

  • #24
Hij heeft wel ervaring, meer dan ik in ieder geval. Ik wil wel gaan voor de 'in één keer goed'. Niet eerst een tussenoplossing. Inderdaad zo weinig mogelijk hoeven solderen. Dus desolderen en dan hop die nieuwe erop solderen. Moet lukken! Ik laat het weten!
 

Jjgroningen

  • #25
Nou, het relais zit erop, ging best makkelijk, maar geen warm water voorlopig... Enig idee hoe lang dat normaal gesproken duurt?

Edit: geduld is een schone zaak en ik heb er te weinig van. Warm water!!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #26
Het voorspoelen gebeurt met koud water en dat gebeurt nu eenmaal eerst... Dus duurt het even voor het water warm wordt.

Mooi dat het gelukt is en de machine weer werkt. En bedankt voor de terugmelding! :prima:
 

Jjgroningen

  • #27
Jij superbedankt voor de hulp, zonder had ik er niet aan durven beginnen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu