Geluidwerende schutting

Floydguitars

  • #1
Omdat ik erg veel last heb van mijn buren (een tandtechnisch laboratorium met ca. 10 veelal jeugdige werknemers met veel vocaal geweld) wil ik een geluidwerende schutting plaatsen. De situatie nu is dat er een houten schutting staat. Als er op de binnenplaats van de buren iemand staat te praten hoor ik dat alsof ik er gewoon naast sta. Mijn vraag is: doet een stenen muur hier iets aan af of zijn er andere alternatieven om geluidsoverlast in mijn situatie in te perken?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Geluid tegenhouden is een kwestie van absorberen en massa. Absorberen kun je haast niet in de open lucht, dus blijft alleen massa. Een dichte stenen muur is daar beduidend beter in dan een houten schutting.

Een stenen muur helpt dus beslist, maar geluid (met name de lage tonen ervan) maakt ook omwegen, dus bovenlangs. Je zult dus altijd geluiden blijven horen.

Misschien is het verstandig als je eens een (net) gesprek met de eigenaar van dat bedrijf aan gaat? Het moet toch mogelijk zijn dat ze meer rekening houden met de buren. En misschien wil hij wel bijdragen aan een verbetering, dus aan die stenen muur. :wink:
 

De Bob

  • #3
Niets helpt, het geluid wordt via de lucht verder getransporteerd, hoe hoog de muur ook wordt, u kan het alleen "afbuigen" zie als voorbeeld de geluidsschermen op de A10 in Amsterdam en omstreken, En proefdraai lokatie's op Schiphol, Maar dan wel te realiseren bij de buren.
Bij ons komt het schreeuw geluid van de school tegen over ons over de huizen heen, en daar zit dus een heel huizen blok tussen.
Ik kan ze letterlijk verstaan.
U zal u buren moeten vragen om begrip van overlast, zoals al vermeld.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het geluid zalgewoon over de nieuwe wegafscheiding komen. Is niet tegen te houden.

Ik vraag me af hoeveel last u heeft van het personeel: ik neem aan dat er toch ook gewerkt moet worden bij het bedrijf.
 

Floydguitars

  • #5
Het personeel moet inderdaad werken maar aangezien de tuindeur van het bedrijf Bijna altijd open staat en die jonge gasten de hele dag door tijdens het werk een hoop herrie produceren heb ik een probleem. Ik heb al een aantal keren op een hele nette manier mijn beklag gedaan en steeds is er beterschap beloofd. Niet dus.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Geluidsoverlast door een bedrijf kan je soms ook via de gemeente/milieudienst aanpakken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu