Nieuwe installatie weersafhankelijk regelen

Marty

  • #1
Hallo,

Ik heb behoorlijk wat behandelde onderwerpen gelezen, maar kom de oplossing voor het probleem wat ik heb niet tegen:

Binnenkort ga ik verhuizen naar een huis waar nu nog gaskachels geïnstalleerd zijn. Die wil ik laten vervangen door een cv installatie. Ook wordt er een open haard geplaatst. Maar hierbij voorzie ik problemen: Als de openhaard aanstaat zal de thermostaat uitschakelen en zal het boven koud worden/blijven.

Nu heb ik de term weerafhankelijk horen vallen en heeft iemand mij aangeraden een "stranger schakeling (?)", ofzo, te installeren.

Kan iemand mij vertellen wat deze termen inhouden én/of wat de beste oplossing is.
Mocht er een oplossing zijn hoor ik ook graag waarom, kan ik dit aangeven bij de istallateur, die zegt dat er geen oplossing is.

Alvast bedankt.
Martijn
 

MarcoDezicht

  • #2
Er is wel een oplossing hier voor .

Wat mogelijk is dat is bijvoorbeeld de instalatie te voorzien van thermostaat kranen met een weersafhankelijk thermostaat er op
Hier mee kun je bijvoorbeeld alle kamers op een andere temperatuur regelen en de cv ketel wordt aangestuurd door de weersafhankelijke regeling.

De cv instalatie in groepen verdelen (strangen). Heeft weinig zin ook hier moet dan door middel van een weersafhankelijke regeling of een aanleg thermostaat op de cv leiding.

Er zijn nu ook al verschillende regelingen op de markt waar mee je radiatoren door midddel van een tijd klok kan programeren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 

Chathanky

  • #3
Een weersafhankelijke regeling regelt niet de ruimte temperatuur maar de cv water temperatuur. Aan de hand van de buitentemperatuur bepaalt de regeling hoe warm het water moet wezen.
Door middel van thermostaatkranen (naregeling) worden de vertrekken op de ingestelde temperatuur gehouden zodat ze niet afkoelen.

Dus als de open haard aan is, staan de kranen dicht van de kamer, de overige vertrekken kunnen dan (omdat er altijd warm water is) onafhankelijk verwarmd worden en trekt zich niks aan van de open haard.

Het is wel een regeling die vakkundig uitgevoerd moet worden, de meeste installateurs hebben er wel ervaring mee.
 

Marty

  • #4
Super, hartelijk bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu