Modulerende thermostaat ook als aan/uit te gebruiken?

JAB

  • #1
Vroeg mij af of een Honeywell modulerende thermostaat (met tapwaterknop) mogelijk te gebruiken is al aan/uit thermostaat op een Daalderop Combifort 32/80+ door de aansluiting van de opentherm op de aan/uit aansluiting van de ketel te doen.

Zit namelijk met probleem dat installatie op dit moment niet goed werkt.
Ketel draait heel veel maar er gaat niet of nauwelijks warm water in/naar de vloerverwarmingsunit (gehele begane grond is vloerverwarming met 5 groepen van 90m).
Vloerverwarmingsunit zit niet nabij de ketel en is aangesloten middels een pompschakelaar wat al probleem 1 is (duurt enige tijd voordat die open gaat en dan is ketel weer uit).

Voor een verbouwing (alleen de ketel verplaatst maar afstanden nagenoeg niet veranderd, <1m) zat er een schakeling in middels 220 thermostaat die de vloerverwarmingsunit direct schakelde (voeding) en via een relais ook de ketel stuurde op de aan/uit.
Systeem werkte toen goed en ketel moduleerde zelf prima.
Nu is het vermoeden dat de voordelen die een modulerende thermostaat heeft juist negatief uitpakken in deze situatie (eigenlijk alleen uitkomen bij een installatie met radiatoren).
Om e.a. te testen wil ik tijdelijk een aan/uit regeling erop te zetten.
Indien dat verbeteringen geeft is het de bedoeling om de oude regeling (verbeterd*) na te maken/aan te leggen.
Vandaar dat ik hoop dat met omsteken van de huidige opentherm aansluiting naar aan/uit e.a. kan worden getest zodat ik niet eerst een laagspanning en dan weer een 220 thermostaat moet aanschaffen.

* in oude situatie moest ieder stookseizoen de pomp van de unit een duwtje krijgen en draaide deze niet na waardoor het mengblok bij uitschakelen te heet werd voor de beveiliging (die danook was losgenomen)
E.a. was de reden om e.a. om te zetten naar huidige situatie met genoemd probleem.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Concreet antwoord op uw vraag: nee, de modulerende thermostaat kan niet als aan/uit thermostaat werken en moet u niet aansluiten op de aan/uit klemmen van de ketel.
Kijk eens bij een tweedehands winkel voor een aan/uit thermostaat als u dit als tijdelijke oplossing wilt proberen, als de oude regeling met uw verbouwing verloren is gegaan. Of dit een oplossing voor uw probleem is kan ik niet beoordelen.
 

JAB

  • #3
AvDijk,
Bedankt voor de info.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu