Modulerende thermostaat aansluiten

Geen_klusser

  • #1
Hallo,

Wij hebben een Vaillant Solide VHR 2007 met aan/uit thermostaat.

Nu hebben we een modulerende thermostaat aangeschaft van Honeywell (Open Therm Round Modulation) zonder batterij, maar die werkt niet.

Het is wel zo dat we de aansluiting ongewijzigd hebben gelaten. Na het lezen van de gebruiksaanwijzingen heb ik de indruk dat je een modulerende thermostaat op een ander punt van de CV-ketel aansluit. Er zijn echter veel aansluitpunten op deze CV.

Weet iemand hoe en waar ik de modulerende thermostaat aan moet sluiten op de CV-ketel?

Gr. Kaevan
 

Geen_klusser

  • #2
Inmiddels ben ik erachter hoe dit dient te gebeuren: Eerst instellingen veranderen van CV-ketel, dan de thermostaat aansluiten op andere klemmen (A en B).

Ik heb de modulerende thermostaat dit weekend wel aangesloten en getest alsof het een aan/uit-thermostaat was. Nu ga ik de CV-ketel instellen op OpenTherm-stand. Moet ik er nu rekening mee houden dat de modulerende thermostaat kapot gegaan is bij dit testen?

Gr. Kaevan
 

Klorissa

  • #3
Daar kom je vanzelf wel achter maar ik denk het niet
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #4
Aansluiten op de OT en de doorverbinding van 3 en 4 laten zitten.
 

Geen_klusser

  • #5
Bedankt voor jullie reacties. Bij het aansluiten gisteren ben ik tegengekomen dat er geen A en B-klemmen zijn. Ik heb me waarschijnlijk verdiept in een oudere versie van de ketel.

Voor de Vaillant hrSolide VHR 3C kom ik de volgende klemmen tegen:

OpenTherm module/eBus garnituur (aparte module)
4'/3' kamerthermostaat
-/+ extern eBus apparaat
7/8/9
L/N/A

Van Googelen ben ik alleen maar in de war geraakt, daar kom ik tegen dat de modulerende thermostaat op de -/+ eBus aansluiting moet plaatsen.

Waar moet de Honeywell-thermostaat nou op aangeloten zijn?
Klopt het dat er geen herprogrammering nodig is?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gr. keavan
 

Henkjan

  • #6
Kijk eens op pagina 16 van de installatie- en onderhoudshandleiding, en afb. 5.9
Om hierbij te kunnen, moet de de hele achterkant van de electrobox er even af (klikbevestiging)
Over een wijziging van een instelling wordt niets vermeld en zal dus wel niet noodzakelijk zijn.
 

Geen_klusser

  • #7
Bedankt,

...maar op blz 16 zie ik een plaatje van een Opentherm-Modul aansluiting, van 3 draden. De thermostaat is 2-draads, en kan ook op de -/+ eBus aangesloten wroden. De handleiding zegt daar niks over.

Ik twijfel dus nog waar (en hoe) hij aangesloten moet worden.
 

Henkjan

  • #8
Ik zit in het zelfde schuitje, ik heb tot nu toe ook een aan/uit thermostaat, en heb een chronotherm modulation (T8851M1000) nog in de doos zitten. Volgens mij moet de modulation ( en ook de round modulation) aangesloten worden op de open-therm moduul, op het aansluitblokje X31, en dat is 2-draads. Verder moet het brugje op de punten 3 en 4 blijven zitten.
Zo ga ik het aansluiten, en dan lekker zuinig stoken. :D :D

edit: bij de /3C uitvoering van deze ketels hoeft er geen instelling meer gewijzigd te worden.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #9
Bij de meeste Vaillant ketels moet er een extra print geplaatst worden waarop een open-therm thermostaat kan worden aangesloten.
 

Henkjan

  • #10
Dat geldt niet voor de Solide, uitvoering /3C

Hoe lijkt het Kaevan? doet ie het al ??? :(
 

Geen_klusser

  • #11
Bedankt voor je reactie Henkjan, maar heb het nog niet geprobeerd.
Ik heb nog niet genoeg zekerheid dat het echt de X31-aansluiting is.
Wellicht maar een monteur erbij halen. Ik ben niet zo handig.

Of werkt het bij jou al wel?

Gr. Kaevan
 

Henkjan

  • #12
Nee, ik moet eerst nog een andere klus afmaken. Ik zal hier melden zodra de modulation werkt, en hoe het aangesloten is.

Overigens zou je de volgende site kunnen raadplegen:
http://www.totalhome.nl/?id=226
succes
 

Geen_klusser

  • #13
Bedankt, ik zie uit naar je reactie.

Weet iemand trouwens of je de 2 draadjes gewoon kan aansluiten op de X31, of heb je daar een soort stekkertje voor nodig? Die indruk krijg ik van het bedradingsschema in de handleiding.

Bedankt alvast, Kaevan

(P.S. mijn CV-monteur vraagt 50 euro enkel voor het aansluiten van het draadje van de thermostaat aan de juiste klemmen.)
 

Henkjan

  • #14
Ik heb de Chronotherm modulation aangesloten zoals ik in een eerder bericht heb geschreven, en het werkt naar volle tevredenheid.
 

Geen_klusser

  • #15
Bij mij nu ook. Bedankt voor je hulp.

Gr. Kaevan
 

Henkjan

  • #16
Mooi zo, en nu maar gas besparen.. :D :D
Wel heb ik naderhand nog de temperatuuraanduiding moeten bijstellen, omdat de thermostaat 1 graad te weinig aangaf, wat ik wel vreemd vind.
Maar er zit hiervoor een instelmogelijkheid in het gebruikersmenu, dus Honeywell heeft er kennelijk rekening mee gehouden dat de temperatuuraanduiding wel af kan wijken :-|
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu