Lekkage bij schoorsteen

Janh276

  • #1
Beste mensen,

Mijn huis is voorzien van een schoorsteen van dit type:



Gisteravond ontdekte ik tijdens hevige regenval dat er aan de binnenkant druppels langs de rookgasafvoerbuis van de combiketel lopen.
Ik ben zojuist even het dak op geweest en ontdekte dat de schoorsteen als geheel wat 'losjes' staat d.w.z. dat er ruime beweging is van nok naar dakgootzijde. Andersom niet.

Heeft iemand een idee waar ik naar kan kijken alvorens een professional te laten komen?
De dakpannen om de schoorsteen zijn voorzien van panhaken, zoals als je goed kijkt op de foto is te zien. Hoe kan ik deze 'geborgde' dakpannen verwijderen?
 

SuperNerD

  • #2
Hoe je de pannen kunt verwijderen weet ik niet precies, wij hebben sneldekkers en die schuif je naar boven. Maar je kan tijdens een regenbui (mocht het weer lekken) als het je lukt de pannen opzij schuiven zodat je beter kan zien waar de lekkage vandaan kan komen.

Wij hebben namelijk hetzelfde probleem met de schoorsteen en door wat pannen weg te schuiven kon ik gemakkelijk aan het dakbeschot zien (deel was nat, deel was droog) waar het vandaan kwam. Ben er bijna zeker van dat het bij ons de loodslabben zijn die niet goed afsluiten waardoor er regenwater langs de schoorsteen naar binnen sijpelt. Misschien ligt het bij jullie ook aan de loodslabben?

Foto's maken helpt ook als de professional niet tijdens de regenbui kan komen. Ik weet dat die jongens graag bij een regenbui ter plaatste willen zijn zodat ze het dan beter kunnen zien, maar dit is bijna nooit mogelijk.

Veel succes!
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #3
Hij lekt langs de binnenkant dus buiten controleren heb dan weinig zin.
 

SuperNerD

  • #4
Dan weet ik het ook niet.

Extra info: Bij ons lekte het ook naar binnen en door pannen weg te schuiven ben ik achter de bron gekomen van het probleem. Het lekte bij ons bij de dakkapel wand naar binnen, het probleem is hoogstwaarschijnlijk de loodslabben van de schoorsteen, vandaar
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Utreg schreef:
Hij lekt langs de binnenkant dus buiten controleren heb dan weinig zin.
Klinkt raar maar water komt toch echt van buiten :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu