Indesit wasmachine pakt water maar draait niet....

Blefke

  • #1
Sinds gisterenavond doet de wasmachine vreemd...
Als je het programma start, pakt die water maar gaat niet draaien...
De timer telt wel af....
Geeft ook geen foutmelding aan!

Heb hem net laten leeglopen en nog een keer geprobeerd, weer hetzelfde..
De trommel zonder wasgoed gevuld en een programma gestart... Vult zich weer met water de timer loopt zijn programma af maar draait niet..

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn, of gewoon echt kapot..


Grzzz,
Blefke
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Mogelijke oorzaak: Koolborstels versleten.

Het zou wel handig zijn als je de gegevens van het typeplaatje even vermeldt: Indesit heeft meer wasmachines gemaakt dan alleen die van jou. :wink:
 

Blefke

  • #3
THX ik ga zo meteen even zoeken plaatje zit aan de achterkant even kijken of ik daar bij kan ;-)

Grzzz Blefke
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Zit die niet in de deur of deuropening?
 

Blefke

  • #5
Typenummer is
iw7145


grzzz
Blefke
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Met iw7145 kan ik niets vinden.
Voor iwd7145 en iwe7145 wel wat, die hebben allebei inderdaad een koolborstelmotor.

Kwestie van achterplaat demonteren, hopen dat je zo bij de motor kunt komen (achterplaat is nogal klein zo te zien). Dan aandrijfriem eraf, kabelstekker losmaken, indien nodig kabelbinder van kabelboom verwijderen, motor demonteren en koolborstels bekijken.

Kom je er niet goed (genoeg) bij via de achterplaat dan zou je ook nog de amchine schuin tegen een muur kunnen zetten (paar bierkratjes eronder) en dan kijken of je er via de onderkant bij komt. In dat geval wel iemand anders de machine laten vasthouden, zodat ie niet op je nek terechtkomt als je er met je hoofd onder ligt.

Indien je een kabelbinder moest losknippen om de kabelboom van de motor los te krijgen, zet er dan naderhand op dezelfde plek weer een kabelbinder op, want die voorkomt dat de kabel een onderbreking krijgt door het trillen. Maak wat foto's tijdens de klus zodat je weet wat waar zat. :wink:
 

Blefke

  • #7
Kees Bedankt voor de hulp.
Ik ga morgen de machine uitklaar halen en maar hopen dat het de koolborstels zijn dan valt het denk ik nog wel mee ;-)



Grzzz
Blefke
 

Blefke

  • #8
Net de machine uit elkaar gehaald...
De koolborsteltjes zijn helemaal op...



De afvoerslang die uit de pomp komt zit ook een heel klein gaatje in..
Of die daar al zat weet ik niet, kan ook zijn dat dit gebeurd is met verplaatsen..

Deze moet ik ook vervangen..
Alleen kijken welk typenummer dit is..


Grzz Blefke
 

Blefke

  • #9
Koolborstels zijn net vervangen...
Alleen de slang die op de pomp zit moet nog vast gemaakt worden.... alleen mijn vrouw heeft de klem weggegooid..... :shock:
Zou ik die slang met een dikke t-wrap kunnen vastzetten?


grzzz Blefke
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Zoek bij een bouwmarkt een passende slangklem. Dan weet je zeker dat het goed zit en de slang er niet ineens afschiet. Geeft zo'n waterballet.

Een hele dikke tiewrap zou wel kunnen, maar is er niet voor gemaakt. Er zit dan altijd een punt waar de slang niet geklemd wordt (nl. vlak bij de verbinding van de tiewrap). Bovendien krijg je hem niet zo strak als een echte klem. Alhoewel je die ook niet overdreven vast moet zetten als de pompaansluiting van kunststof is.
 

Blefke

  • #11
Kees bedankt.
Doe ik dat..
Dacht dat een toewrap voldoende zou zijn...
Dan maar effe wachten tot ik morgen de auto heb.... rij ik even naar de bouwmarkt.

Grzz Sjarel
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #12
Ik begrijp eruit de motor in elk geval weer draait?
Of had je dat nog niet geprobeerd omdat de klem ontbreekt? :wink:
 

Blefke

  • #13
Het wordt nu tijd voor een andere wasmachine...
Sinds zaterdag wordt het water niet meer weg gepompt en krijg de deur niet meer open...

Aan de voorkant zit rechtsonder een draaidop die normaal gesproken gemakkelijk loss kan..
Deze kan ik een halve slag los draaien en dan blokkeert die...
Komt wel water uit....

weet iemand hoe ik het waterslot van cdi wasmachine af krijg en hoe ik eventueel de dop kan verwijderen, zodat het restende water er uit kan lopen....
We moeten asap en andere wasmachine hebben...

Heb geen zin meer om te gaan klooien...
apparaat is al 7 jaar oud en heeft gedaan wat die moest doen...

Grzzz Blefke
 

Dsterk

  • #14
Ik denk dat er een vrij groot voorwerp tussen je pompfilter zit, daarom draait de pomp ook niet en blokkeert de filterdop.
dingen die je kan doen:
- klop er zachtjes(vooral zachtjes) met een hamer op en draai dan nog eens, herhaal dat een paar keer
- draai snel naar links en naar rechts en herhaal dat een tijdje soms kom je ineens langs het voorwerp
- kantel de machine licht achterover en draai nog eens
- laatste oplossing, zet zoveel kracht als je kan en hoop er het beste van
alle bovenstaande tips zijn omdat je aangeeft niet meer te willen gaan repareren.
het water raak je grotendeels kwijt door de slang uit de afvoer te trekken en in een emmer op de grond te leggen, dan loopt het meeste water weg.
 

Blefke

  • #15
Bedankt voor je reactie(s) ;-)

Zie foto...



Dop is afgebroken..
Zou ik de dop terug kunnen plaatsen en de wasmachine uitproberen of is dit vragen om problemen?

Grzzz Blefke
 

Dsterk

  • #16
Ik ben blind dus afbeeldingen zeggen mij niet echt iets. normaal houdt het grote filter in de dop wat grote voorwerpen tegen zodat die niet tussen de pomp komen. maar als de dop nog wel sluitend dicht te draaien is kan je wel proberen af te pompen, goed opletten dat er niets gaat lekken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu